El Port de Barcelona agilita el subministrament d'energia neta als vaixells

L’entitat ha signat un acord amb els principal operadors del sector dels creuer per a crear un grup de treball

Els representants de les entitats signants de l'acord | Cedida Els representants de les entitats signants de l'acord | Cedida

El Port de Barcelona i els principals operadors del sector de creuers, tant navilieres com terminals, han acordat crear un grup de treball per agilitar la connexió dels vaixells a la xarxa elèctrica general una vegada estiguin atracats, utilitzant energia neta amb certificació d'origen 100% renovable. Aquest grup treballarà per alinear les infrastructuras a terra amb la disponibilitat de la flota.

La creació d'aquest grup de treball s'emmarca en un acord de col·laboració firmat pel Port de Barcelona, Creuers del Port de Barcelona, Carnival Corp & PLC, Royal Caribbean Group, MSC Cruises, NCL Holding LTD, Viking Cruises i Virgin Voyages que té per objectiu col·laborar activament per executar el projecte de subministrament elèctric als molls del recinte portuari. Es tracta “d'un important pas que confirma el compromís de la comunitat de creuers amb la ciutat de Barcelona i amb el conjunt de la societat”, tal com ha destacat Damià Calvet, president del Port de Barcelona.

Els representants de les entitats signants de l'acord han coincidit a assenyalar la implicació del sector de creuers en la descarbonització del transport marítim i han subratllat que la connexió dels vaixells a la xarxa elèctrica d'origen renovable al Port de Barcelona eliminarà de forma significativa les emissions. Aquesta col·laboració entre el sector públic i el privat permetrà complir els requisits europeus de disponibilitat de connexió elèctrica a terra per als vaixells el 2030.

Segons càlculs del Port de Barcelona, l'electrificació de tots els punts d'atracada dels creuers, el moll Prat i les terminals de ferris de la dàrsena de Sant Bertran i el moll de Costa suposarà l'eliminació de 66.000 tones de CO2 i 1.234 tones de NOx de les emissions de l'activitat portuària. És a dir, es reduirà el 38% del NOx i del CO2 emès pels vaixells durant la seva estada en moll i s'eliminarà el 22% de les emissions de NOx i CO2 de tota l'activitat portuària.

Nexigen, nom que rep el projecte d'electrificació de molls del Port de Barcelona, requereix una inversió de 110 milions d'euros i és una peça clau per assolir l'objectiu de ser un port climàticament neutre en el 2050. Els primers creuers es connectaran a la xarxa elèctrica del port el 2026.

Més informació
El tràfic de mercaderies al Port de Barcelona ja supera els registres prepandèmia
Damià Calvet: "Catalunya no seria el mateix sense el Port de Barcelona"
Les illes climàtiques del Port de Barcelona reben una menció especial als Architizer A+ Awards
Avui et destaquem
El més llegit