El Port de Barcelona inicia les obres per instal·lar el primer OPS

L’Onshore Power Supply (OPS), que s’instal·larà a la terminal Hutchison Ports BEST, permetrà als grans vaixells connectar-se a la xarxa elèctrica un cop amarrats

La instal·lació de l'OPS ha començat amb el desplegament d’una xarxa de mitja tensió al moll | Cedida La instal·lació de l'OPS ha començat amb el desplegament d’una xarxa de mitja tensió al moll | Cedida

Les obres per instal·lar el primer Onshore Power Supply (OPS) per a vaixells portacontenidors ja s’han iniciat a la terminal Hutchison Ports BEST del Port de Barcelona. Els treballs han començat amb l’obertura de les rases per fer arribar la xarxa elèctrica de mitja tensió fins al mateix moll, on a finals d’any s’instal·larà el sistema OPS al que es connectaran els vaixells.

L’empresa danesa PowerCon A/S, guanyadora del procés de licitació iniciat l’any passat, és l’encarregada d’executar les obres amb un pressupost de 4.978.640 euros. Els treballs coincideixen amb les obres que Hutchison Ports BEST està executant per ampliar la seva capacitat d’emmagatzematge en un 25%, 7 blocs nous per a contenidors, facilitant així la feina dels operaris encarregats d’obrir les rases i instal·lar el cablejat necessari per a l’OPS.

L’empresa danesa PowerCon A/S és l’encarregada d’executar les obres amb un pressupost de 4.978.640 euros

L’OPS serà el primer que s’instal·larà al Port de Barcelona en el marc del projecte Nexigen, que amb una inversió inicial prevista de 110 milions d’euros desplegarà una xarxa elèctrica de mitja tensió fins als principals molls del port amb l’objectiu que els vaixells que hi amarrin puguin aturar els seus motors i funcionar amb electricitat amb certificat d’origen 100% renovable i reduir així les emissions.

La terminal Hutchison Ports BEST serà la primera terminal de contenidors del sud d’Europa en comptar amb aquest innovador sistema i permetrà obtenir informació real i útil, basada en l’experiència del rendiment dels OPS en vaixells portacontenidors. Així, es podran extreure conclusions pel que fa a les millors pràctiques i identificar futures necessitats i desenvolupaments per al desplegament de la resta d’OPS, que estaran instal·lats abans de 2030. El segon pilot estarà operatiu a la terminal de ferris l’any vinent, permetent provar aquest sistema també en aquesta tipologia de vaixells.

Més info: El Port de Barcelona sancionarà embarcacions contaminants

Coincidint amb l’inici de les obres per instal·lar el pilot de l’OPS de Hutchison Ports BEST, el Port de Barcelona va iniciar al febrer el procés per licitar la construcció de la subestació elèctrica que funcionarà com a pal de paller de la nova xarxa alhora que va aconseguir una posició de gran consumidor a la futura Subestació Cerdà que Red Eléctrica construirà prop de la ronda litoral. Això garantirà al Port de Barcelona l’accés al subministrament en alta tensió fins al recinte portuari, mitjançant una connexió subterrània també en procés de licitació i permetrà continuar electrificant la resta de terminals.

A mig termini, l'ens portuari preveu que l’electrificació sigui una peça clau per assolir l’objectiu de reducció d’emissions del 50% l’any 2030 i ser un port climàticament neutre el 2050.

Més informació
El Port de Barcelona assoleix "un creixement excepcional" en el trànsit de vehicles
La singularitat de Barcelona com a port base de creuers
El Port de Barcelona impulsa un rentat de cara per la Copa Amèrica
Avui et destaquem
El més llegit