"A la taula de reindustrialització li falta una pota"

El CEO de Silence Carlos Sotelo presenta a Matins Esade una proposta de valor centrada en els serveis i la sostenibilitat que aspira a produir a Catalunya

El CEO i fundador de Silence, Carlos Sotelo, durant la presentació del S04 | EP El CEO i fundador de Silence, Carlos Sotelo, durant la presentació del S04 | EP

El vehicle elèctric és una de les grans apostes per al procés d'industrialització del país i de l'Estat espanyol. El ja històric teixit automobilístic de Catalunya, liderat per una Seat que també entén l'electrificació i la interconnexió com el futur del sector, apunta a ser la base d'una reindustrialització accelerada pels fons europeus. La seva primera gran conseqüència, el PERTE de l'automòbil elèctric i connectat, en dona bon compte, i també ho fan els principals valedors del futur d'una branca productiva on els gegants internacionals ja no ho son tot. "Tenim com a visió reindustrialitzar Barcelona, Catalunya, Espanya i Europa", planteja un ambiciós Carlos Sotelo, fundador i CEO de l'empresa de vehicles elèctrics Silence. Els seus horitzons productius per al país i l'Estat, com explica el mateix empresari, van més enllà de la fabricació de motocicletes elèctriques amb què va encetar un projecte que ja fa 10 anys que es cou.

Les autoritats del país i l'Estat, segons afirma Sotelo, també accepten aquesta màxima, i comparteixen amb Silence no només la necessitat d'aterrar i continuar fent créixer al país projectes industrials innovadors sinó també que l'automoció sigui una peça central d'aquest projecte. En aquest sentit, el CEO agraeix l'interès i la col·laboració que ha trobat en les institucions catalanes i espanyoles. La companyia espera, però, que aquestes intencions es tradueixin en concessions i projectes concrets. "Estem treballant amb el govern central i la Generalitat perquè Silence pugui tenir una fàbrica a Barcelona", celebra l'empresari.

Sotelo:  "A la taula de reindustrialització li falta una pota"

L'optimisme és, així i tot, moderat, en tant que la feina a fer és encara abundant, i alguns dels processos institucionals per acabar implementant-la no acaben d'agafar la pistonada que necessita el sector. "A la taula de reindustrialització – ironitza Sotelo – li falta una pota", i el marge per millorar és encara important. L'emergent de mobilitat es considera un projecte tractor capaç de disparar altres processos econòmics. Així, el seu CEO espera "saber posar la pota" al seu lloc i aportar a Barcelona la seva capacitat "de generar ocupació de qualitat". "Reindustrialitzar és un gran repte que tenim, i esperem poder aconseguir-ho" al país, un que, de fet, considera "complicat". "Esperem que se'ns assigni una localització abans de finals d'any".

Les propostes de valor i negoci que Silence té a l'horitzó són molt més variades que l'estricta producció i venda de motos elèctriques. Des de noves línies de productes a complement de mobilitat, Silence amplia les limitacions del que pot ser una empresa de mobilitat, i mou l'embolcall de les infraestructures, entorns industrials i emplaçaments que poden aportar al desenvolupament econòmic del país. Només la transició cap a la venda d'altres tipus de vehicles ja demana, tal com confirma Sotelo, espais molt més ambiciós que la fàbrica de Sant Boi o el headquarters de Còrsega. Pensant únicament en la producció, la proposta presentada el passsat octubre d'un vehicle urbà de quatre rodes basat en el model de l'empresa – el model S04 – ja suposa un repte industrial a tenir en compte, per la capacitat productiva necessària i pel fet que s'hi haurien d'instal·lar, a diferència de la motocicleta, dues bateries. "Per fabricar 50.000 motocicletes necessitem entre 6.000 i 7.000 metres quadrats, una fàbrica relativament petita, però per un nanocar no és així".

De mercaderia a servei

La mobilitat privada amb combustibles fòssils és un model amb data de caducitat, tanmateix l'electrificació no és l'únic canvi estructural que comença a reformular la forma en què s'entén el sector de l'automoció. La proposta de valor de Silence avança, segons el seu CEO, cap a la mobilitat com a servei (MaaS). "Estem transformant el sector de la propietat al pagament per ús", afirma Sotelo, que considera que la mobilitat urbana es mou cap a aquest objectiu. "Cap aquí estan evolucionant les ciutats".

"Amb la mobilitat com a servei desmassificarem les ciutats"

"Amb la mobilitat com a servei – preveu Sotelo – desmassificarem les ciutats", en tant que, com recull el mateix empresari, cada vehicle compartit que s'implementa a una ciutat té la capacitat de substituir a 10 individuals. La col·laboració amb Acciona ha esdevingut clau per a aquest propòsit. El gegant d'infraestructures i energies renovables va ser, de fet, qui va proposar a Silence el pas del B2B – la fabricació de motocicletes elèctriques per a flotes corporatives, ja fossin públiques o d'empresa – al model B2C i de sharing al que aspira Sotelo. "Acciona és l'empresa de sharing més gran d'Europa, amb més de 12.000 vehicles – explica – i compartim la visió de dissenyar una economia baixa en carboni".

Ampliació del camp productiu

Tot i la clara aposta pel vehicle elèctric en què Silence és un player rellevant, aquesta té dues barreres difícils de superar: l'elevat preu d'accés i la manca d'infraestructures per a la seva càrrega a l'espai públic. Sotelo també observa espais de mercat per cobrir aquestes necessitats, amb un nou model de servei que pretén adreçar-les: les bateries com a servei (BaaS). "L'alt preu d'accés al vehicle elèctric està en l'elevat cost de la seva bateria", reflexiona el CEO. Per tant, el model és vendre el vehicle sense bateria.

La bateria com a servei reformula els costos per al consumidor del vehicle elèctric i el fa més accessible

La idea de Silence, així, és oferir un servei de subscripció: per un preu mensual, l'empresa aporta la font d'alimentació i dues càrregues gratuïtes al mes en battery stations instal·lades sigui per la mateixa empresa o pels seus distribuïdors. Amb aquesta proposta de valor, afirmen, faciliten l'accés a una motocicleta o nanocar elèctric i aconsegueixen eventualment cobrir els costos de la bateria i fins i tot extreure'n beneficis. Aquest model, a més, permet que els distribuïdors conservin el client. Mentre que amb el vehicle tradicional la compra del cotxe o la motocicleta suposava la fi de la relació entre client i empresa, la mobilitat elèctrica com a servei manté aquesta relació sense suposar més costos per al comprador – reduint-los una mica, de fet, segons Sotelo.

La mobilitat sostenible i connectada té la capacitat, a més, de penetrar altres àmbits del consum. El mateix Sotelo considera que el seu model patentat de bateries – que "protegeix contra la còpia" – pot aplicar-se, sense anar més lluny, a embarcacions d'esbarjo o a altres tipus de vehicles no necessàriament urbans. Més enllà de l'automòbil, a més, Silence veu en l'energia domèstica el següent pas: la llarga vida útil de les bateries, afirmen, les fa adients per a instal·lar a un domicili i ajudar a la gestió de l'energia, per exemple, captada per plaques solars. "10 anys a la moto o al cotxe i altres 10 anys a casa: les bateries poden suposar una font d'energia durant dues dècades", celebra Sotelo, que considera que la seva empresa, per la seva edat i mida, té una capacitat especial per a assumir aquesta diversitat productiva i de mercats. "Les startup podem adaptar fàcilment el nostre model a les demandes del mercat", considera.

Més informació
Silence produirà un cotxe elèctric abans de l'estiu
Silence supera Nissan i Tesla en matriculacions de vehicles elèctrics
Silence instal·la el primer bescanviador de bateries elèctriques d'Espanya
Avui et destaquem
El més llegit