
La producció de vehicles ha tancat els primers sis mesos de l'any amb una caiguda del 8,4%, amb 1.220.595 unitats, segons les dades publicades aquest dimecres per ANFAC. En el cas dels turismes, el descens és més pronunciat, amb una disminució del 10,1% i 975.080 cotxes fabricats, mentre que en vehicles comercials i industrials és de l'1% (245.515 unitats). La causa és principalment l'alentiment de les vendes, amb una caiguda de les exportacions del 10,8% en el primer semestre, però també a l'adaptació de les línies de producció als vehicles electrificats, que estan condicionant l'activitat. "De consolidar-se aquesta tendència, perdrem activitat i llocs de feina", ha advertit el director general d'ANFAC, José López-Tafall.
Segons les dades publicades per ANFAC, el mes de juny va ser el cinquè consecutiu amb caigudes en la producció, amb un descens de l'1,5% i un total de 215.766 vehicles fabricats. D'aquests, 17.663 van ser turismes (-2,8%) i 45.103 vehicles comercials o industrials (+4%).
Tipus de vehicles
Pel que fa al tipus de vehicle segons la seva font d'energia, la majoria dels que es fabriquen a Espanya segueixen sent de gasolina, un 40,4% del total, amb 493.613 unitats. Malgrat això, aquesta xifra d'unitats fabricades representa una disminució del 30,2% respecte als primers sis mesos de l'any passat. La quota del 40,4% de gasolina és 12,7 punts menor que la que hi havia fa un any. Al juny, es van produir 90.933 vehicles de gasolina, un 19% menys que en el mateix mes del 2024.
El segon gruix de vehicles fabricats són els híbrids no endollables (HEV), amb un 26,6% de la quota total i 325.254 unitats produïdes. La xifra d'HEV fabricats a les plantes espanyoles creix un 58,9% respecte a fa un any. Al juny, es van produir 53.424 híbrids no endollables, un 28,7% més.
Els dièsel segueixen sent el tercer grup de vehicles més fabricats a Espanya, amb una quota del 21,5% del total, similar a la de fa un any. Amb 262.064 unitats produïdes fins al juny, els dièsels han caigut un 9,1% anual. Al juny, es van fabricar 90.933 cotxes i vehicles industrials dièsel, un 19% menys.
El segon gruix de vehicles fabricats són els híbrids no endollables (HEV), amb un 26,6% de la quota total i 325.254 unitats produïdes
Els híbrids endollables (PHEV) són els següents en fabricació, amb un 5,1% de la quota total fins al juny. En global, s'han fabricat 61.656 vehicles d'aquest tipus en els sis primers mesos de l'any, un 44,1% més que en la primera meitat del 2024. Si només es tenen en compte les dades del juny, s'han produït 12.857 vehicles d'aquest tipus, un augment del 116,2%.
Els elèctrics purs representen actualment el 4,6% de la quota fabricada fins al juny, amb 56.111 unitats fabricades. De fet, es percep un descens del 20,6% en la producció d'elèctrics, tendència que es replica al juny, amb 7.209 unitats, un 16,5% menys que en el mateix mes de l'any passat.
Finalment, fins al juny s'han fabricat a Espanya 21.897 vehicles que funcionen amb gas, un 20,6% més que en el primer semestre de l'any passat. Aquest tipus de vehicles suposen un 1,8% del total que es fabrica, i al juny se'n van fer 4.645 unitats (-3,8%).
Exportacions
La caiguda de la producció s'atribueix, majoritàriament, al descens de les vendes a l'exterior. De fet, les exportacions cauen un 10,8% anual entre gener i juny, amb 1.045.269 unitats venudes a l'estranger. El descens també es nota al juny, tot i que és més moderat, de l'1,8%, amb 183.405 unitats exportades.
La immensa majoria de les exportacions dels vehicles fabricats a Espanya es fan a Europa, un 93,5% del total. Malgrat això, aquest tipus de vendes baixen un 10,2% respecte a fa un any en l'acumulat de l'any, amb importants descensos a França (15%), Alemanya (12,5%) o el Regne Unit (7,5%). El quart destí és Turquia, que a diferència de la resta, puja un 2,2% la demanda, mentre que Itàlia és desbancada de les primeres posicions amb una disminució del 16,7% de les vendes.
La immensa majoria de les exportacions dels vehicles fabricats a Espanya es fan a Europa, un 93,5% del total
"Tant el mercat europeu com el nacional estan en un procés de transició cap al vehicle elèctric que cal impulsar, amb un marc regulador adequat i que incentivi, amb un missatge a favor del vehicle de cara al ciutadà europeu", ha afirmat López-Tafall en un comunicat.
Segons ell, la situació actual està "en bona part motivada per canvis puntuals en les fàbriques" però mostra "el que pot passar si Europa i Espanya no prenen mesures potents per impulsar la seva indústria i mercat".