"Qui digui que no ha tingut dificultats per muntar una empresa, menteix"

Sara Werner és la cofundadora de Cocunat, una e-commerce de cosmètics lliures de tòxics, que va néixer a finals del 2013 i que l'any passat va facturar 1 milió d'euros

Sara Werner, CEO i cofundadora de Cocunat
Sara Werner, CEO i cofundadora de Cocunat
Conscienciada des de petita de la necessitat de fer servir cosmètica natural, Sara Werner es va arriscar fa dos anys i mig a muntar Cocunat, una botiga online de productes cosmètics lliures d'ingredients tòxics. "La meva mare té sensibilitat química múltiple i això et marca; et fa ser conscient que allò que et poses a la pell pot acabar desembocant en una malaltia", recorda Werner, en una entrevista amb VIA Empresa.

Avui, Cocunat arriba a vuit països de la Unió Europea i el 2015 va facturar un milió d'euros. Aquest any, l'empresa de comerç electrònic establerta a Barcelona ha llençat el primer producte de línia pròpia. Els productes més venuts? "El Mousse Daurico de Cocunat seguit de l'Oli de Coco de Sister & Co".

Què és Cocunat?
Literalment la paraula Cocunat no significa res, és la transcripció fonètica en castellà de Coconut, que vol dir coco en anglès. El coco és un dels ingredients més utilitzats i valorats en la cosmètica.

A Cocunat us dediqueu a la venda online de productes de cosmètica natural. Com us vau assessorar per posar en marxa aquest model de negoci?
Jo estava molt sensibilitzada amb aquest tema i veia la dificultat de trobar productes 100% lliures de tòxics. Molta gent pensa que si vols cosmètica sense tòxics, te n'has d'anar a un herbolari. Però moltes vegades ni el mateix herbolari sap què t'ha de donar. Per això, vam decidir convertir-nos en un filtre, filtrar nosaltres els productes i vendre'ls online. Vam treballar amb una associació americana molt potent, l'Envyromental Working Group, i el que fem és filtrar tots els productes que existeixen al mercat i vendre'ls amb la garantia que tot allò que compres a Cocunat és 100% lliure de tòxics.

Per què vau decidir vendre només per Internet?
La nostra idea era arribar al nombre més gran de llars possible. Ja sé que sonarà molt "bonic", però realment el que nosaltres volem és canviar el món, canviar la indústria, i fer que el dia de demà tothom vulgui comprar cosmètica natural i així la indústria es vegi forçada a crear cosmètics sense tòxics.

És un objectiu ambiciós.
Fa uns anys era impossible veure un Timotei o un Loreal amb l'etiqueta "sense parabens" i avui tots la tenen. Nosaltres hem fet una feina molt intensa, anant a programes de ràdio, amb vídeos, a Facebook... per donar a conèixer aquest tema. De vegades sentim a parlar del tema dels tòxics com si fos una llegenda urbana, però és veritat. Hi ha gent molt experta i preparada a darrere, com ara metges, científics que porten tota la seva vida analitzant aquests productes. La gent ha de saber que existeixen i que tenen una alternativa.

Teniu la vostra pròpia línia de productes o només us dediqueu a la distribució?
Actualment acabem de llançar la nostra primera línia. Hem començat amb un producte que es diu Mousse Daúrico i de moment ens va molt bé, ja és dels més venuts. Esperem a finals d'any tenir tota la línia completa al mercat perquè una de les coses que ens demanaven els nostres clients era que traguéssim una marca pròpia. Coneixem molt bé els ingredients i productes, i sabem de què parlem, i una línia pròpia així era una forma de tancar el cercle.

Quines dificultats vau trobar per impulsar l'empresa?
De tots els colors que et puguis imaginar. Qui et digui que no ha tingut dificultats per muntar una empresa, menteix. A la vida has de tenir un pla A, un pla B i un pla Z, i en emprenedoria o tens el pla ZZZ o no funcionarà. Al principi ens va costar molt trobar empreses que volguessin que venguéssim els seus productes per Internet, perquè fa dos anys es pensaven que érem una empresa il·lícita que només volíem vendre coses rares per Internet. Després ens va costar aconseguir el finançament. I també formar l'equip, això és difícil perquè al principi l'has de motivar, però no tens diners, i els has d'engrescar amb alternatives per captar el talent.

Dos anys i escaig més tard podeu estar satisfets de l'èxit?
El dia a dia és estar contínuament saltant obstacles, perquè tu fas els teus càlculs però sempre acaba passant alguna cosa. Has de ser molt fidel als teus principis i al que tu creguis. A nosaltres, al principi, ens va passar que teníem una marca que representava el 20% de la nostra facturació. En un moment donat, aquesta marca va canviar els seus ingredients i van començar a fer servir productes tòxics. Em vaig trobar en la dicotomia de pensar què havia de fer: alguns inversors em recomanaven que no digués res. Però finalment vam decidir que no, que no podíem seguir, que havíem de ser fidels a què pensem i oferim, encara que suposés perdre el 20% de la nostra facturació.

Un cop fort per una empresa nova.
Perdre el 20% de la facturació quan comences és molt, però ho vam fer i vam aconseguir que els clients confiessin encara més amb nosaltres i que s'adonessin quins són els valors de la nostra empresa.

Com us ho feu per promocionar i donar a conèixer els vostres productes?
Fem molta feina pedagògica: hem anat molt a la ràdio, que és un mitjà molt bo per explicar què és la cosmètica sense tòxics. I després hem fet servir Internet, Facebook i Twitter, per arribar a la gent. A més, tenim un equip molt bo d'experts dermatòlegs i cosmetòlegs, que et poden assessorar en allò que pots necessitar en cas que tinguis una erupció cutània, o què fer servir per a la pell del teu fill. Responem les consultes per telèfon o per mail.

A quins països teniu presència?
Som internacionals, venem a vuit països entre els quals hi ha Regne Unit i França, dos mercats amb un alt nivell de penetració i que són els que millor han rebut el concepte de la cosmètica natural. També estem a Bèlgica, Holanda, Finlàndia, Portugal...

Quin és el vostre producte estrella?
En tenim uns quants però n'hi ha un que és més "cool", que es diu La potion infinie, un producte antiaging per posar a la cara, i que quan te'l poses ja no necessites res més. I a banda tenim estètica detox, les esponges konjac o l'oil pulling per blanquejar les dents i que no és tan abrasiu com altres. Quin perfil de clients teniu? Principalment són dones, perquè tot i tenir productes masculins, les que compren són elles. Però també tenim homes assidus a la nostra web. Al principi pensàvem que el nostre perfil més habitual seria el del vegetarià que compra productes orgànics, però el que hem vist és que a la gent en general cada vegada li agrada més cuidar-se i que té més ganes de saber què s'està posant i està més conscienciada sobre el risc dels productes tòxics.
Avui et destaquem
Comentaris