
A mitjans del mes de desembre, la jogueteria Eurekakids, juntament amb la tèxtil Bòboli, aixeca la persiana a l'avinguda Ignasi Wallis d'Eivissa. També la joieria Aristocrazy inaugura tres nous punts de venda abans de finalitzar l'any a Sabadell i Castelló. Per la seva part, la tèxtil Bimba y Lola augmenta la seva presència a Barcelona i inaugura nou local a la Rambla de Catalunya. I la sastreria online Blackpier ha obert recentment el segon punt de venda físic a Espanya al carrer Muntaner de Barcelona, botiga que inaugurarà oficialment el 27 de gener. Per què aquestes obertures del retail a última hora, com qui diu?
Segons Miquel Laborde, soci fundador de la consultora inmobiliària Laborde Marcet, "les grans marques tenen molt clar on volen estar presents i quina inversió estan disposades a assumir a canvi de gaudir d'una major visibilitat de marca i d'un alt tràfic de clients. En aquest sentit, en ciutats com Barcelona o Madrid, les artèries comercials clau tenen una altíssima demanda i no tanta oferta". La botiga continua sent clau per al retail, tot i l'empenta amb què arriba l'ecommerce. Ho demostra també l'arribada de firmes com la coreana Suni Soo, que aquest desembre també ha aterrat a Barcelona amb un nou establiment al barri de Gràcia.
Chocolat Factory, Party Fiesta, Bóboli i Enrique Tomás també han obert botiga al mes de desembre
El seu objectiu per als pròxims tres anys és obrir almenys cinc noves botigues més a Catalunya, una regió clau a escala nacional per a la firma que combinarà botigues en propietat amb franquícies. Sergio Sánchez, soci fundador de la companyia de cosmètica coreana, és optimista amb l'obertura d'aquesta primera tenda a Barcelona i es mostra confiat que sigui la base per tenir èxit en aquest mercat: "Volíem trobar un públic no massa tradicional, disposat a provar coses noves, i aquestes són les característiques que ens proporciona un barri com Gràcia", ha afirmat l'empresari.
Obrir al desembre sempre compensa
L'obertura, quasi a correcuita, dels últims dies de l'any, compensa i molt les marques. És el que afirma Anna Moragas, consultora de l'àrea de retail de Laborde Marcet, a VIA Empresa, ja que tot i que a vegades es retarda per temes d'obres i permisos, "els hi compensa segur perquè el desembre és el millor mes de vendes". Segons la consultora, l'inici de campanya és l'etapa preferida per obrir nous negocis, tant la tardor com la primavera. És l'estratègia de la sastreria Blackpier, com afirma Joel Joli, fundador de la firma: "Hem obert ara pensant en el mes de març, que és el que ens interessa. Tampoc és bo obrir al desembre per fer totes les vendes ara, sinó que buscàvem tenir rodatge de cara a la nova temporada, de cara al febrer-març", explica l'empresari. La firma ha invertit 50.000 euros en el local comercial del carrer Muntaner.
Entrada a la nova botiga de Blackpier | Cedida
Amb tot, inaugurar, com tantes marques hem vist els últims dies, al desembre és aposta segura. Més clients al carrer, més visibilitat i, en casos com el de Barcelona, més turistes, que també es tradueixen en més consum. De fet, Moragas considera que "és millor obrir l'última setmana de desembre que la primera de gener, ja que aquesta ja són rebaixes i la gent no gasta tant, es nota en tots els sentits que hi ha una atonia comercial", reconeix la consultora.
Moragas: "La inversió en la botiga, la remodelació de la imatge, es pot situar entre 500 i 1.500 euros per metre quadrat"
L'obertura d'un nou establiment comercial implica una inversió immobiliària però també una altra de remodelació i posada a punt del comerç. Deixant de banda el preu pel lloguer o compra del local comercial que, en ciutats com Barcelona pot arribar a xifres desorbitades, la preparació de la botiga també frega xifres cridaneres si més no. "La inversió en la botiga, la remodelació de la imatge es pot situar entre 500 i 1.500 euros per metre quadrat, només a la ciutat de Barcelona. El lloguer va a part perquè ja depèn de l'artèria comercial on estigui l'establiment, ja que hi ha lloguers de 2.000 euros per 100 metres quadrats i d' altres de 300 metres per 100.000 euros al Passeig de Gràcia. El lloguer és un món a part", apunta Moragas.
Interior de la perfumeria Primor a Porta Ferrisa | Cedida
Per exemple, la marca de moda CKS, que ha obert també aquest 2017 a la Rambla de Catalunya, ha invertit 200.000 euros en la remodelació de la botiga, de 210 metes quadrats, per adequar-la a la identitat de la seva marca. Com ella, altres marques com Uniqlo, Kiabi o les perfumeries Primor han obert punts de venda a la ciutat de Barcelona a Glòries, Passeig de Gràcia o Porta Ferrissa, per exemple. Tanmateix, 11 firmes de l'Associació Catalana de l'Empresa Familiar del Retail han obert només al desembre 17 nous punts de venda. Són Chocolat Factory, Party Fiesta, Bóboli, Nostrum o Enrique Tomás.
"El primer semestre de l'any va ser boníssim. Després vam tenir una mica d'afectació pels atemptats de l'agost i després pel procés de l'octubre i les eleccions. Però les marques han tornat a veure que això és Barcelona, que aquí es ven molt, hi ha molt de moviment, la gent compra i interessa. Potser han fet una frenada per veure què passarà però no deixaran d'apostar per aquesta ciutat, i ho fa tant l'inversor estranger com l'empresari del territori.