Roberlo, la planxa i pintura gironina a cotxes de mig món

L'empresa familiar líder del sector del 'car refinish' exporta a més d'un centenar de països pintures i massilles fetes a Riudellots de la Selva

La seu de Roberlo a Riudellots de la Selva | Cedida La seu de Roberlo a Riudellots de la Selva | Cedida

De la fàbrica de Riudellots de la Selva als cotxes de mig món. Les pintures i massilles Roberlo pinten les carrosseries de vehicles en més d'un centenar de països. Jaume Juher és el conseller delegat de Roberlo, una empresa familiar del sector del car refinish, és a dir, la reparació de planxa i pintura. Roberlo fabrica i ven pintures i solucions de reparació per al repintat d'automòbils i sectors industrials. Amb una facturació de 80 milions d'euros a l'any, Roberlo és una empresa internacional que factura el 80% al mercat exterior i compta amb plantes productives al Regne Unit, Rússia i el Brasil, a més de 13 filials.

Jaume Juher roberloLlorenç Juher, pare d'en Jaume, va fundar la companyia el 1968 important productes des d'Itàlia. "Sent fora de la Unió Europea i amb el problema afegit de les duanes, comença a fabricar aquí", recorda Juher. Uns anys més tard, coincidint amb l'entrada d'Espanya a la UE, compren l'empresa italiana.  De la importació a la producció i exportació durant els anys 80. Preveient l'entrada de competidors al mercat, l'empresa va voler preparar-se a consciència. Les primeres vendes al mercat exterior van ser a Portugal i França. Massilles i fondo eren els primers productes amb què va arrencar Roberlo. Els seus principals clients sempre han estat els tallers de planxa i pintura a través de distribuïdors.

L'expansió per Europa es va desenvolupar durant les següents dècades fins a l'Est del Vell Continent i a l'altra banda de l'Atlàntic. Obren la primera filial al continent americà per atendre el Brasil i l'Argentina i més tard als Estats Units. Per això van instal·lar fàbriques al país sud-americà i Rússia. "Ser més a prop del client i produir productes adaptats a les seves necessitats és el que ens ha fet obrir plantes a Sant Petersburg, el Regne Unit i el Brasil, però també perquè en alguns mercats és més fàcil produir que importar", explica l'empresari.

Roberlo és present en més de 100 països amb distribuïdors i 13 filials pròpies i dóna feina a unes 550 persones 

L'estratègia d'expansió mundial i el compromís de la companyia amb la innovació han enfortit el seu lideratge tant en la producció de pintures com massilles, emprimacions, vernissos o altres productes complementaris. Concretament, Roberlo s'ha establert com a líder en la producció de massilles a través de solucions d'avantguarda com va suposar al seu moment la creació de les massilles lleugeres o, més recentment, les massilles sense estirè.

A més, l'empresa també és coneguda mundialment per la seva capacitat d'oferir una gamma totalment completa de tots els productes que es requereixen en un taller. No solament aquells elements químics sinó també altres productes complementaris com a abrasius o productes per emmascarar.

En aquesta mateixa línia, Roberlo també destaca pels seus sistemes de color que compleixen amb els més alts estàndards de la indústria i que disposen de "les millors eines de color, desenvolupades internament". En concret, Roberlo compta amb tecnologia base aigua i base solvent, adaptant-se així a tots els mercats.

La companyia va anar ampliant el negoci i avui dia ja ofereixen el "cicle complet de reparació" afegint pintures i vernissos o abrillantadors al seu catàleg de més de 400 productes. Actualment, Roberlo és present en més de 100 països amb distribuïdors i 13 filials pròpies i dóna feina a unes 550 persones.

Sostenibilitat i R+D

"Uns productes que tenen en compte la sostenibilitat", prossegueix l'empresari. La química és un sector sota la lupa de la regulació mediambiental. "Hi ha un grapat de regulacions europees que afecten el contingut dels dissolvents als productes, per això apostem per les pintures amb base d'aigua", explica. Una pressió legal molt "alta" i estricta que no es dóna a la indústria de l'automoció.

Precisament en aquest objectiu és on s'aboquen els fons d'R+D de Roberlo: aconseguir productes com més ecològics millor. Així mateix, la companyia també inverteix per millorar la colometria dels seus productes. "És molt important seguir el nombre de colors del mercat de cotxes, que ronda els 70.000 colors", per tant estar al dia és bàsic i molt difícil. L'empresa compta amb 60 professionals altament qualificats dedicats a la recerca, control de qualitat i documentació tècnica i de seguretat

La tercera pota de la investigació i la innovació de Roberlo se centra a intentar reduir els temps de reparació. "Ningú vol tenir el cotxe massa temps al garatge quan el duu a reparar, per això intentem aconseguir processos el més curs possibles", explica. L'objectiu d'aquesta branca és assolir assecatges de les pintures molt més ràpids.

Un sector anticíclic

El sector de la xapa i pintura és, segons explica Juher, "anticíclic". Això vol dir que quan hi ha crisi i la gent no compra cotxes nous, es dedica a reparar-lo. Per tant el negoci de Roberlo creix. I quan hi ha bonança i les compravendes al sector de l'automòbil creixen i la circulació a les carreteres s'incrementa, també hi ha més accidents. Per tant Roberlo també hi pinta.

"Aquesta darrera crisi l'hem notat molt poc, a Espanya va baixar l'activitat, però a escala internacional s'ha mantingut", afirma. Així, aquest és un sector "tranquil" que no està lligat al cicle econòmic. No com els qui venen al primer equip i la indústria directament, que sí que pateixen segons els cicles econòmics. Els volums de venda no són els mateixos, però es compensa amb "tranquil·litat".

Aquest és un mercat dominat, d'una banda, per grans multinacionals com Cin, Akzo Nobel, Ibercoat, Dupond o Govesan, que subministren a primers equips i fan reparació -a més de pintures per al client final-; i d'altra banda empreses mitjanes com Roberlo o Asa Coatings al Pais Basc.

Formació

L'empresa també col·labora amb el Departament d'Ensenyament a les comarques gironines per tal de promocionar i impulsar el cicle formatiu de grau mitjà de Carrosseria, el cicle formatiu de grau mitjà de Manteniment electromecànic (construcció i manteniment d’autocars) i el cicle formatiu de grau superior d’Automoció, en els centres educatius on s’imparteixin.

Roberlo va formar els professors quan es va instaurar el cicle formatiu, subministra productes i ofereix visites de la fàbrica als alumnes. L'empresa aporta el programari de formulació i documentació tècnica del mètode de reparació de repintat de vehicles als instituts de l'àmbit d'aquest conveni, facilitant material fungible i digital procedent de la mateixa empresa per a la realització d’activitats d’ensenyament i aprenentatge, completant-ho amb cursos de formació i l’assessorament tècnic al professorat per a la utilització dels equipaments i materials.

Futur

Els fills de Juher ja fan feina a Roberlo, i la continuïtat de l'empresa està encarrilada. Però el futur del negoci provindrà de l'ampliació del mercat internacional: "Encara ens queden un grapat de països per arribar", diu Juher.

Però no només això. Roberlo segueix la innovació i intenta obrir-se a nous productes i mercats dins de la pintura industrial: "Procurarem portar la tecnologia provinent de la indústria dels cotxes a altres àmbits on la puguin necessitar com la indústria de maquinària, senyalística o nàutica".

Més informació
Montana Colors, esprais catalans als grafitis del món
Avui et destaquem
El més llegit