Rocada, la pissarra que s'escriu al món

L'empresa familiar que va començar el 1976 en un garatge de Taradell ja fabrica mobles i materials per a 40 països

Marc Roca, CEO de Rocada Group | Cedida Marc Roca, CEO de Rocada Group | Cedida

Després de molts anys treballant des de casa, Steve Jobs i Steve Wozniak van signar el primer acord d'associació d'Apple Computer el 1976. Aquell mateix any, Josep Roca creava Rocada Group des del seu garatge de Taradell (Osona). No els uneix la tecnologia ni el producte però sí les ganes de menjar-se el món des de casa. Roca en va tenir prou amb unes poques peces metàl·liques per crear mobles i pissarres que ja s'escriuen a més de 40 països. Ara, ell és "l'innovador del producte" i el seu fill Marc Roca, el director general de Rocada. "Em vaig menjar tota la crisi", recorda. 

Més info: Rocada creix un 18% el 2017 i factura 9 milions d'euros

Amb només 16 anys, Marc Roca va entrar a l'empresa del seu pare disposat a tot. Va estar vuit anys formant-se dins de Rocada abans de veure món a Anglaterra i els Estats Units. Amb la trentena acabada de complir, el seu pare li va donar les regnes de la direcció general i tot seguit, la crisi econòmica ho va sacsejar tot. De tot s'aprèn: "Ens hem fet més forts, hem superat els errors i els hem convertit en experiència". Així ho avala haver passat de la duresa de 2007 al 2012 (amb pèrdues) a quatre anys de beneficis i un 2017 de rècord amb una facturació de 9 milions d'euros, un 18% més. "Segur que quan vingui la pròxima crisi ho sabrem plantejar millor", augura. 

Rocada Group Skinwhiteboard

El producte estrella de Rocada és la pissarra SkinWhiteBoard s'allarga i es fa gran.

El secret de l'èxit de Rocada és el de la vida: "Confiança, transparència, lluitar molt, fer les coses ben fetes i ser bona gent". Josep Roca sempre ha confiat en el seu fill, no li ha qüestionat res i l'ha deixat fer. Errors i encerts, inclosos. Marc Roca admet que "la situació política no ha ajudat de cap manera" però, tot i això, la companyia ha crescut un 33% dins el conjunt d'Espanya. Com abans de la crisi i principalment gràcies a les vendes de mobiliari d'oficina. "Sense cap pelotazo ni gran operació, un producte nou n'arrossega un altre, és una sinergia de mel en mel", explica. 

Vendre a la Xina, viure a Alemanya

A partir dels anys 80, Rocada es va llançar a la conquesta del món i actualment, les exportacions representen un 55% de la facturació. El seu producte estrella arreu és la pissarra Skinwhiteboard que no té marc i pot canviar de llargària, mida o posició, en qualsevol moment, segons el gust del consumidor. D'aquí i d'allà: Alemanya, el Marroc, Rússia, la Xina... "Els europeus i els nord-americans compren a la Xina i jo vaig a vendre-hi", remarca.

Roca: "Els europeus i els nord-americans compren a la Xina i jo vaig a vendre-hi"

La presència de la companyia a Alemanya s'escriu en majúscules gràcies a la seva filial a Hamburg que l'ha posicionat com a primer mercat exterior en vendes. Tant és així que el director general es va mudar a principis d'abril a viure a la ciutat alemanya per agafar les regnes de la filial, fer créixer l'empresa i tancar l'obertura d'un nou magatzem a Munic. En els últims mesos, Roca també s'ha passejat per moltes fires internacionals d'on ha après diferents singularitats. Un bon exemple és el mercat escandinau on no agraden els colors vius, es treballa molt amb fusta i el preu de la pissarra Skinwhiteboard és mássa baix.   

Innovar la tradició sense digitalització

Com en tot, la competència hi és però la clau es troba en la diferenciació: "Producte personalitzat, exclusiu i patentat". Més: "Donar un bon servei i el client sempre té la raó". Rocada innova amb la innovació. Si el més habitual és que la primera generació dirigeixi i la segona innovi, ells ho fan al revés. "A mi no em surt res i en canvi, el meu pare té aquest do", reconeix Marc Roca. I per quan Josep Roca pengi definitivament les botes, ja sonen dins el seu equip alguns futuribles innovadors. 

Fábrica de Rocada a Taradell (Osona) | Cedida

Fábrica de Rocada a Taradell (Osona) | Cedida

Innovació, sí però no digitalizació. "En el món digital no hi hem entrat perquè hi ha molta competència, marges petits, dóna problemes i no sabríem com resoldre'ls", assegura Roca. Ja va provar sort amb una pissarra interactiva que es va vendre poc i no va funcionar del tot bé. Així doncs, els seus productes són la innovació de la tradició. Ja ho deia el doctor Llorenç Valverde en una entrevista a VIA Empresa: “La tecnologia, a part que ha sortit de garatges, ens arriba per accident”. 

A tot plegat, el director general té molt clar que "els millors temps encara no han arribat: tenim espai per créixer, el mercat és molt gran i hem de fer les coses bé per aconseguir-ho".  

Més informació
Osona registra la millor evolució del mercat laboral de les comarques barcelonines
Jympa, conquerir el món des del primer dia
Avui et destaquem
El més llegit