Sega, la caiguda d'un gegant de les consoles

La companyia japonesa va explotar en popularitat durant els anys 90, però el seu èxit es va difuminar amb el seu polèmic videojoc 'Night Trap'

Sega va passar de vendre més de 30 milions de consoles el 1993 a vendre només 3 milions d'unitats de la seva última consola | iStock Sega va passar de vendre més de 30 milions de consoles el 1993 a vendre només 3 milions d'unitats de la seva última consola | iStock

Actualment, la santíssima Trinitat dels videojocs està formada per Nintendo, Sony i Microsoft. Però abans que es formés aquest trident, va haver-hi un altre gegant dins de la guerra de les consoles. Sega és una companyia de videojocs japonesa que va explotar en popularitat durant els anys 90, però va passar de vendre més de 30 milions de consoles Sega Genesis en l'apogeu de la seva fama el 1993 a vendre només 3 milions d'unitats de la seva última consola abans de desconnectar el seu imperi de maquinari. Llavors què va passar amb Sega?

És l'any 1988. Els CD van superar en vendes als vinils per primera vegada i els floppy disk vivien el seu moment. També és l'any en què Sega va llançar Sega Mega Drive al Japó. En aquest moment Nintendo dominava la indústria mundial dels videojocs. El sistema d'entreteniment de Nintendo era, de molt, la consola de jocs més gran del mercat, amb un icònic llauner amb bigoti com a mascota i un conjunt familiar de videojocs. Pràcticament, no hi havia competència a principis dels 90 als Estats Units. Nintendo posseïa el 94% del mercat de jocs de 3 mil milions de dòlars del país. Semblava una ximpleria desafiar aquest domini, però aquí és on entra en escena Sega.

Sega va passar de vendre més de 30 milions de consoles Sega Genesis en l'apogeu de la seva fama el 1993 a vendre només 3 milions d'unitats de la seva última consola

Sega ja s'havia fet un nom al Japó en fer jocs d'arcade, però la seva consola domèstica, la Sega Mega Drive, tenia problemes. Va ser llavors quan Michael Katz, el president de Sega of America, va decidir que per desafiar a Nintendo, Sega havia d'enfocar la seva mirada a l'oest.

“Per començar, la Mega Drive va ser rebatejada com Genesis als Estats Units”, diu Pere Bacardit, professor de màrqueting d’EAE Business School i la UPF Barcelona School of Management. “Katz va proposar anar per la jugular atacant la reputació de Nintendo amb màrqueting, van fer anuncis comparant les dues consoles, deien que el que Sega podia, Nintendon’t”, afirma el professor.

Més info: Videojocs fets a Barcelona: sis grans empreses que aposten per la capital catalana

La reputació de Sega com una versió més fresca i més adulta de Nintendo va començar a ressonar entre els fanàtics, per exemple, a causa de restriccions internes. La sèrie Mortal Kombat en Nintendo no podia mostrar sang, però en Sega, sí.

No obstant això, per a realment prendre la corona de joc de Nintendo, Sega havia d'idear una mascota que pogués rivalitzar amb Mario, una que pogués atreure fàcilment al públic estatunidenc. La companyia va encarregar a l'artista Naoto Oshima el treball i se li va ocórrer el personatge anomenat Sonic the Hedgehog.

Sega havia igualat les vendes de Nintendo als EUA de 1989 a 1993, i va passar de 800 milions de dòlars en vendes a 3.600 milions

Els jocs Sonic de Sega oferien una experiència amb una acció molt més ràpida que molts estatunidencs preferien, en comparació als jocs de plataformes de Mario que tenien un moviment més lent. L'auge de les vendes es va produir quan Sega va decidir abaixar el preu de Genesis i incloure una còpia de Sonic. Aquesta tàctica va disparar les vendes a 15 milions d'unitats el 1992. Sega havia igualat les vendes de Nintendo als EUA de 1989 a 1993, i va passar de 800 milions de dòlars en vendes a 3.600 milions. “Sega es va consolidar com un contendent superior i una força a tenir en compte”, afirma Bacardit.

El CD de Sega era un dispositiu addicional per a Sega Genesis que permetia escoltar música i jugar a nous jocs de tria la teva pròpia aventura amb imatges gravades. “En lloc d'invertir el seu temps en nous jocs innovadors que podrien atreure nous clients, Sega va optar per aquest dispositiu addicional. No va poder augmentar la seva quota de mercat amb aquest producte perquè només les persones que ja tenien consoles Sega Genesis podien usar-lo”, explica l'expert.

El CD de Sega també va sofrir una terrible publicitat després del llançament del seu joc Night Trap, que permetia al jugador veure cintes de vigilància d'adolescents tractant d'escapar de malfactors que entraven a les seves cases.

Més info: Una empresa de videojocs crearà 120 llocs de treball a Barcelona

La polèmica va arribar fins i tot a parlar-se en una audiència del Congrés dels EUA dirigida per Joe Lieberman el 1993. Lieberman va dir que la Night Trap promovia la violència contra les dones i no hauria d'estar en mans dels nens. El president de Nintendo, Howard Lincoln, va testificar en l'audiència i va afirmar que Night Trap mai apareixeria en el sistema de Nintendo. Dècades més tard, el joc es va rellançar per a Nintendo Switch, però això no ve al cas.

Tot això va danyar la credibilitat de Sega, que va resultar ser perjudicial quan va llançar la Sega Saturn als EUA el 1995. La màquina tècnicament era molt bona, però amb un preu de 400 dòlars era massa cara. Tampoc va ajudar que sorgís un nou rival en la guerra de les consoles.

Sony va llançar el seu PlayStation que mostrava uns gràfics en 3D molt solvents, mentre que Sega Saturn encara presentava jocs en 2D. “A més, la PlayStation costava 299 dòlars, 100 dòlars més barats que la Sega Saturn, un fet crucial per als fans”, recorda Bacardit.

Sony va llançar el seu PlayStation que mostrava uns gràfics en 3D molt solvents, mentre que Sega Saturn encara presentava jocs en 2D

Les aspiracions de Sega es van apagar lentament quan va llançar Sega Dreamcast el 1998, que oferia connexió a Internet. “L'error més gran de Sega és que hauria d'haver-se concentrat més en contingut i no en maquinari, hauria d'haver produït jocs i no oferir connexió a Internet, cosa que molts dels seus fans encara no tenien”, afirma l'expert. Els jocs amb connexió a Internet no van enlairar-se fins que Microsoft va llançar Xbox Live el 2002.

Les vendes de Dreamcast es van desplomar de 1998 a 2001 i només va vendre tres milions d'unitats als Estats Units. En l'últim any de la vida de Dreamcast, Sega va perdre més de 200 milions de dòlars amb la PlayStation 2 molt a la vora. Va ser l'última consola de Sega.

Avui dia, Sega existeix com una empresa de creació de videojocs i crea jocs per a totes les consoles populars. I encara que hi ha hagut un munt de rumors sobre el retorn de Sega a les consoles, de moment no tindrem aquesta sort.

Més informació
Quan Nintendo fabricava jocs de cartes
Nintendo presenta la seva nova consola: Nintendo Switch
Hackers contra els serveis de PlayStation i Xbox
Avui et destaquem
El més llegit