Si bé els humans tenim, de mitjana, unes 60.000 idees diàries, també prenem unes 35.000 decisions cada dia. Poden semblar moltes -i, segurament, ho són-, però no són tantes si tenim en compte que no som conscients ni de l’1% d’aquestes. En un estudi desenvolupat per Huawei a Europa, es demostra que el 99,74% de les decisions es prenen de forma automatitzada pel nostre cervell i, probablement, amb l’auge de la intel·ligència artificial no només decidim menys, sinó que, a més, decidim pitjor.
Així i tot, abans que la tecnologia pogués decidir per nosaltres, es va idear el mètode Delphi, que permet preveure futurs escenaris o avaluar situacions complexes d’una forma relativament precisa. Va ser ideat pels Estats Units en els inicis de la Guerra Freda per predir l’impacte tecnològic en el conflicte i, tal va ser el seu èxit, que encara avui dia es fa servir. De fet, a Catalunya ha nascut SmartDelphi, un projecte impulsat per Barcelona Activa que pretén digitalitzar i esprémer el potencial d’aquest mètode per servir a les organitzacions d’arreu del món i que “creu en el poder de la intel·ligència col·lectiva”.
De mitjana, prenem unes 35.000 decisions cada dia
Cercar les dades que només tenim al cap
“Moltes vegades necessitem cercar dades que no estan disponibles, que només es troben dins del cap de les persones, com ara tendències de futur, o altres informacions que ens permetin posar-nos d’acord o validar projectes de forma col·lectiva i eficient”, apunta a VIA Empresa Michelle Catta-Preta, cofundadora de SmartDelphi, la plataforma d'intel·ligència de dades que fa servir el mètode Delphi, que aprofita les opinions dels experts i la intel·ligència col·lectiva per permetre a investigadors i organitzacions produir dades qualitatives i, així, prendre decisions més intel·ligents, ràpides i estratègiques.
Per fer-ho, la plataforma proposa un espai on dissenyar un pla a partir dels objectius de l’usuari, experiència, coneixements i el nombre d’experts amb què vol comptar. Aquests darrers reben coneixement i casos diaris entorn de la qüestió que l’usuari pretén resoldre i, finalment, arriben a un consens per resoldre qualsevol tema. A més, la intel·ligència artificial s’ha plantejat com una oportunitat per enriquir la plataforma, ja que estan testejant una eina capaç d'extreure conclusions sobre els resultats de cada consens i, d’aquesta manera, generar una base de dades capaç de desenvolupar models de llenguatge per crear eines d’intel·ligència artificial.
Un màster d'innovació: el punt de partida
La idea sorgeix fa 15 anys, quan aquest mètode va despertar la curiositat de Catta-Preta i la dels seus socis, Alex Trejo i Josep Maria Monguet, amb qui té una consultoria d’innovació. Amb la voluntat de disposar d’un espai col·laboratiu i, sobretot, intel·ligent, van desenvolupar la plataforma de SmartDelphi fins a llançar-la el juny del 2022, quan els cofundadors es van endur una grata sorpresa: l’interès dels creadors del mètode Delphi: “La gran corporació estatunidenca que va crear el mètode Delphi es va interessar en el nostre projecte, i va ser quan vam decidir donar-li vida pròpia a la plataforma i crear una startup. Des d’aleshores, hem tingut una gran demanda”, detalla Catta-Preta.
Actualment, el projecte és impulsat per Catta-Preta, Trejo i Monguet, un equip molt sòlid, en haver-se conegut fa molts anys, a les aules: “Vaig venir del Brasil a Barcelona fa sis anys, i vaig conèixer l’Alex cursant un màster d’innovació. En Josep Maria era el nostre professor”, comenta la cofundadora. Tots tres han dut a terme un gran treball per conèixer el perfil dels seus clients, els consultors. Ara, però, han centrat els seus esforços a continuar desenvolupant el vessant tecnològic del projecte.
15 anys de recerca, 70.000 decisions
Així, després de 15 anys de recerca i innovació, la plataforma ha analitzat més de 70.000 decisions i ha comptat amb l’ajut de més de 4.000 experts. SmartDelphi ha col·laborat amb projectes de 10 països diferents i, davant del gran salt que els promet fer la intel·ligència artificial, estan assolint una facturació mensual que gira entorn dels 5.000 euros. “Amb la IA esperem arribar no només a les consultories, sinó també a un usuari més autònom”, explica la cofundadora, qui detalla que aquesta tecnologia esdevindrà clau per donar respostes en temps real i analitzar preguntes cada vegada més complexes.
SmartDelphi ha analitzat més de 70.000 decisions i ha comptat amb l’ajut de més de 4.000 experts
“Venim de tenir altres negocis, però impulsar una startup és una muntanya russa d’emocions”, explica Catta-Preta, qui, després de dos anys desenvolupant SmartDelphi, es troba amb un projecte intel·lectual i especialment prometedor a les seves mans. “És cert que s’ha de tenir moltíssima paciència i ser molt constant, però la clau de l’èxit rau a creure molt en la teva idea”. Un clar exemple que, de vegades, val la pena apostar per alguna de les 60.000 idees que ens passen pel cap cada dia.