SOSbag i el nou rumb de les basses salvavides

La marca, “mediterrània i inspirada en el mar”, reutilitza un resistent material residual de les basses salvavides per oferir bosses innovadores i de qualitat

Jordi Campderros i Cristina Ebang, fundadors de SOSbag, al Saló Nàutic de Barcelona | Cedida Jordi Campderros i Cristina Ebang, fundadors de SOSbag, al Saló Nàutic de Barcelona | Cedida

Actualment, ens trobem davant un gran repte que exigeix l’esforç i compromís de tots els actors que conformen la societat: el canvi climàtic. És per aquest motiu que és necessari prendre consciència de l’impacte provocat per l’activitat humana en la nostra quotidianitat. Per tant, el teixit empresarial es veu obligat a fer un pas endavant i, és en aquest context on es troba el naixement de SOSbag, una marca completament sostenible amb un compromís social que transforma residus marítims en bosses, fundes i accessoris de qualitat. 

Cristina Ebang, fundadora del projecte, es va quedar sense feina just abans de l’esclat de la pandèmia. Cansada de treballar com a especialista en relacions laborals, va decidir aprofitar la seva nova situació per projectar un canvi que li permetés tenir un estil de vida “més optimista”. És precisament quan la seva parella, en Jordi Campderros, que acabava de realitzar un curs de seguretat bàsica a la mar a l’Escola Port de Barcelona, es va adonar del residu que generen les basses salvavides i va pensar que seria una bona idea aprofitar-lo. Aquest residu consisteix a un teixit “molt resistent i de molt bona qualitat, ja que està dissenyat per protegir la teva vida”, ha explicat Ebang. 

Ebang: "Es tracta d’un residu molt resistent i de molt bona qualitat, ja que està dissenyat per protegir la teva vida”

 

Una idea, molts experiments

Aquesta idea va “treure una creativitat que no sabia que tenia”, i va ser quan la fundadora de SOSbag va decidir posar en pràctica els coneixements que la seva àvia li va ensenyar relacionats amb l’àmbit tèxtil. Amb una màquina de cosir i amb el teixit produït per aquests residus marítims que el Port de Barcelona li facilitava, va començar els seus primers experiments i, ràpidament, van arribar les millores. Després d’aconseguir diverses bosses i bandoleres com a resultat de la seva activitat, a 2021, Ebang va traslladar la seva activitat a un local de Sitges, on va començar a vendre els seus dissenys durant gairebé un any, fins que es va acabar la concessió del local. 

Les diferents bosses, bandoleres, fundes i accessoris sostenibles que sorgien com a resultat de l’activitat del negoci, van abastar un ampli públic objectiu, cridant especialment l’atenció dels turistes provinents de països nòrdics. Acostumats a un clima més plujós, els productes de SOSbag complien amb un seguit de característiques que els feia especialment atractius. Tot i que el ritme de producció era més aviat lent, Ebang, durant la seva estança al seu local situat a Sitges, va obtenir una facturació de més 9.000 euros creant les bosses. És llavors, quan va haver de deixar el local, que va prendre consciència de la importància de digitalitzar el negoci per tal d’arribar a un major públic.

El model de bossa de SOSbag que més s'ha venut | Cedida
El model de bossa de SOSbag que més èxit ha tingut | Cedida

Un projecte amb perspectiva ambiental i social

Des que Ebang va decidir desenvolupar el projecte de SOSbag, sempre va tenir clara la importància de treballar en una idea amb un impacte ambiental, però també social. En aquesta línia, el projecte, reutilitzant el residu de les basses salvavides, contribueix a la reducció de la seva crema, que suposa aproximadament 80 quilograms d'emissions de CO2 per cada bassa cremada. D’altra banda, ha realitzat col·laboracions centrades en l’àmbit social amb, per exemple, un taller de confecció al Centre Penitenciari Quatre Camins, així com la col·lecció que està preparant en col·laboració amb la Casa de Carlota.

El projecte contribueix a la reducció de la crema de basses salvavides. S’emeten aproximadament 80 quilograms d'emissions de CO2 per cada bassa cremada

Actualment, Ebang rep mentoratge a través del programa Blue-Up de Barcelona activa. La iniciativa acull i assessora 11 projectes del sector de l’economia blava que volen desenvolupar i validar els seus models de negoci. 

Més info: Comença el programa Blu-Up per a projectes d’economia blava

El següent pas: ampliar la tripulació

Tot i no haver comptat fins ara amb cap mena d’ajut econòmic, SOSbag preveu un gran creixement. El següent pas de la marca serà dur a terme un equity crowdfunding que li permeti posteriorment ampliar l’equip i incorporar personal, ja que “sempre s’ha de comptar amb col·laboradors, proveïdors externs i suport de les administracions. Sola és molt difícil tirar endavant un projecte com aquest”, assegura.

Actualment, SOSbag s’ha constituït com una empresa de societat limitada. Ebang resum aquest camí com “un somni” que li ha permès dur a terme un producte atractiu amb un impacte positiu. “He pogut desenvolupar la idea inicial amb molta perseverança i resiliència, ja que els inicis no són fàcils, tenint en compte que tampoc hi ha gaires ajuts”. Per tant, l’empresa, d’aquí en endavant continuarà navegant cap a nous horitzons que li permetin seguir creixent i oferir nous productes amb un impacte positiu en la societat i el medi ambient.

 

Més informació
Clarity, la startup que “endevina” de seguida el diagnòstic de malalties respiratòries
Beder, el "Tik-Tok català" que tempta als més aventurers
El neoprè sostenible 'made in Catalonia' que captiva els esportistes amb més adrenalina
Avui et destaquem
El més llegit