Les compres col·lectives de Spock: "El primer pas de la transició energètica"

La plataforma, que negocia els preus de l'energia amb les comercialitzadores d'arreu de l'Estat, va rebaixar un 20% la factura elèctrica de més de 14.000 usuaris el 2023

D'esquerra a dreta, Albert Basté, Quim Falgueras, Javi Sin i Víctor Fernández, impulsors de Spock | Cedida D'esquerra a dreta, Albert Basté, Quim Falgueras, Javi Sin i Víctor Fernández, impulsors de Spock | Cedida

“La realitat del sector de l'energia a l’Estat dista molt d'un funcionament normal”. Així ho apunta Spock, la plataforma impulsada per Quim Falgueras, Albert Basté i Javi Sin que es dedica a la compra col·lectiva d’energia. Davant el significatiu augment de la despesa en energia a les llars d’arreu del món que, segons dades de l’Organització de Consumidors i Usuaris, a l’Estat va superar els 100 euros al mes de mitjana el 2022 -1.266 euros l’any-, iniciatives com Spock pretenen fer front els preus de les més de 200 comercialitzadores actives.

“Generalment, el consumidor no té gaire idea de com funciona el mercat de l’energia, de què es pot negociar, què no, i vam decidir impulsar una plataforma en què la gent s’hi pogués registrar gratuïtament i encarregar-nos de negociar ofertes amb les comercialitzadores mitjançant les compres col·lectives per, finalment, oferir als usuaris l’opció que és objectivament més competent”, explica a VIA Empresa Basté, qui comenta que la idea va sorgir a finals del 2011 arran d’Energestic, la consultora que va impulsar amb Sin.

La despesa en energia a l’Estat va superar els 100 euros al mes de mitjana el 2022

L'objectiu d'"accedir als consumidors més desprotegits"

Energestic no va estar només l’origen de Spock. També va suposar un punt de trobada dels fundadors amb Víctor Fernández i en Quim Falgueras, que va ser cofundador del Grupo Intercom, la incubadora de negocis de la qual han sorgit companyies com Infojobs, Softonic, Bodas o iVoox. Arran de la seva experiència en el món dels negocis a Internet, Falgueras, que juntament amb Fernández es va sumar al projecte, va proposar digitalitzar la idea d’Energestic per “accedir als consumidors més desprotegits, els més petits”, que era precisament allò que Sin i Basté feia temps que volien aconseguir: “Ens costava molt arribar al consumidor, sobretot el domèstic, que és un consumidor molt petit i que mou molt poca quantitat d’energia”, comenta Sin.

Però amb l’ajut de l’equip de programadors que desenvolupa la plataforma, tots quatre empresaris ho estan aconseguint: Spock han tancat el 2023 amb un total de 12 compres col·lectives que han rebaixat un 20% la factura elèctrica de 14.000 usuaris. Es tracta d’un estalvi global de més d’un milió d’euros, mitjançant unes operacions que han suposat la negociació d’un volum d’energia amb un valor estimat de nou milions d’euros. Entre les compres col·lectives més destacades destaca la que va tenir lloc al passat febrer en col·laboració amb El Grinch Energético, a la qual es van acollir més de 8.600 usuaris i en la qual es va obtenir la millor tarifa del mercat domèstic del 2023. Tal va ser l’èxit que enguany està repetint la mateixa operació, que de moment supera els 10.000 inscrits.

Així, a més de posar en contacte el petit consumidor amb la comercialitzadora, negociar la tarifa i emetre la signatura dels contractes de forma automatitzada, la plataforma disposa com a tret diferencial una calculadora que permet a l’usuari saber si disposa d’una bona tarifa de llum i gas, i conèixer l’estalvi que obtindria mitjançant una compra col·lectiva. Aquestes s'adjudiquen sota notari, de manera que es tracta d’operacions transparents que permeten alhora a les comercialitzadores proposar la millor oferta possible per als seus interessos. En l’actualitat, Spock, té uns 30.000 subministraments donats d’alta: “Molts usuaris, entre la llum i el gas tenen contractat més d’un subministrament”, detalla Sin, qui afegeix que un 70% dels usuaris que s’inscriuen a les compres col·lectives acaben signant un contracte.

El primer pas de la transició energètica

“Les compres col·lectives d’energia haurien de ser el primer pas dins d’una transició que no sabem ni tan sols nosaltres on arribarà” apunta Basté, qui considera que el sector energètic viu un moment “molt similar” al que va viure el sector de les telecomunicacions a finals dels anys 90. “En comptes de parlar de minuts de connexió, parlem de cables elèctrics que transporten l’energia. Abans el tema principal eren els megabytes, i ara ho són els kilowatts”.

Spock va tancar el 2023 amb una facturació de 300.000 euros

Spock va tancar el 2023 amb una facturació de 300.000 euros, i aquest 2024 s’ha proposat fer un salt en relació amb la quantitat de subministraments contractats: “El nostre objectiu és passar dels 30.000 subministraments que tenim ara als 100.000”, explica Sin. Tots dos empresaris, però, són conscients que impulsar un projecte que mou tantes persones -i tants kilowatts- és un gran repte: “Has d’estar preparat per viure una muntanya russa emocional”, apunta Basté qui, destaca la importància de ser ordenat i rigorós, perquè “tot té una tendència brutal al caos”.

Més informació
El sector energètic català reclama simplificar la burocràcia per tirar endavant la transició verda
Naturgy analitza el paper de la innovació dins del sector energètic
Quins estudis i competències demana el sector energètic?
Avui et destaquem
El més llegit