Tot està inventat. Aquesta és una de les frases que més solem escoltar quan parlem d'emprenedoria o de començar un negoci. Tot i això, i també per la falta de recursos o de formació, molts emprenedors escullen crear des de zero una marca que demostri tot el contrari: que res està inventat i que sempre tot es pot millorar. Seguint aquesta línia, Barcelona Activa presenta la vuitena edició de les seves startups preincubades, una iniciativa que ajuda a emprenedors a trobar el seu lloc al mercat i els empeny a seguir amb les seves idees fins al final.
En aquesta edició han estat 10 startups les escollides per seguir endavant amb els seus projectes i també explicar les seves històries davant dels mitjans. Cal recordar també que la preincubació és un programa de formació, suport i assessorament a aquestes empreses emergents i, per tant, Barcelona Activa s'encarrega d'acompanyar-les mentre continuen els seus productes. Algunes de les startups ja tenen productes dissenyats o inclòs venuts, així i tot totes estan en procés de creixement i maduració. Aquí deixem aquestes 10 guanyadores, de les quals només tres han estat presentades per dones.
Arspect
L'art i la cultura formen part de totes les societats; són el complement perfecte per les infraestructures de les ciutats. Arspect neix de la necessitat de portar l'art a tots els terrenys i explotar-lo al màxim. En aquest sentit, la companyia ha creat una plataforma de lloguer i renting d'art, on les empreses poden comprar peces d'art per exposar-les en les seves oficines o edificis o bé llogar-les durant un temps per decorar les seves parets: "Volem fer que el lloguer sigui una nova manera de gaudir de l'art", ha explicat el fundador Josep Arguimbau.
Arguimbau: "Volem fer que el lloguer sigui una nova manera de gaudir de l'art"
El funcionament de l'empresa és ben senzill. Els clients es posen en contacte amb l'empresa i tenen tres modalitats per escollir: llogar obres d'art durant un període de temps, comprar-les directament o fer un model de lloguer amb opció a compra (semblant al renting dels cotxes). Aquesta tercera consisteix a llogar una obra d'art per un preu al mes i un cop finalitzat el pagament decidir si volem acabar comprant-la o canviar-la per una altra. "És una manera d'apropar l'art a tothom", recalca Arguimbau.
Columat
Heu pensat mai que pesat que és anar a comprar i saber que ja no podràs fer res més durant el dia perquè hauràs de guardar-ho tot ràpidament? I la necessitat de quedar-se a casa quan compres en línia alguns aliments que es malmetran si no els poses a la nevera? Columat ha combinat la intel·ligència artificial i la sostenibilitat per crear un producte que millori les compres i acabi amb la contaminació d'un sector poc ecològic: "El 25% de les emissions de gasos contaminants a Espanya són a causa dels transports de mercaderies", es lamenta Albert Bladas, fundador de Columat. La seva idea és construir unes taquilles intel·ligents que permetin guardar qualsevol classe de producte, des d'aliments refrigerats, com mercaderies, per tal que els consumidors els puguin anar a buscar en punts estratègics de les ciutats.
"Nosaltres reduïm els costos del transport, ampliem els tiquets de compra dels clients, ja que poden comprar sense necessitat de córrer a guardar-ho, i a més, hem vist que aconseguim reduir fins a un 45% d'emissions de diòxid de carboni", ha descrit Bladas. I és que aquesta empresa té l'objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones i aconseguir que fer la compra no sigui tan pesat com és de costum.
Jibu h2o
A Espanya tothom té accés a aigua, tot i això molta d'aquesta aigua és embotellada i provoca gran part de la contaminació de plàstic del planeta. En aquest sentit doncs, Jibu h2o neix de la necessitat de crear punts estratègics on col·locar fonts intel·ligents per a consumir aigua sense necessitar una ampolla de plàstic. "Volem una alternativa sostenible pel consum de l'aigua", ha explicat Juan Miguel Da Silva, fundador de la companyia.
Da Silva "Volem una alternativa sostenible pel consum de l'aigua"
El sistema de Jibu h2o consisteix en un model de B to B per a les empreses amb un model de subscripció i comercialització que volen incentivar amb el programa de Barcelona Activa. Seguint aquesta mateixa línia ja han aconseguit col·locar tres primeres unitats a la ciutat de Mataró, al Maresme i esperen expandir-se molt més en els pròxims mesos: "Donem accés a l'aigua sostenible, segura i confiable", finalitza Da Silva.
Marsupialis
Moltes famílies es troben en posicions on no poden modificar els seus horaris laborals per cuidar dels seus fills. D'altra banda, també hi ha molts joves qualificats per ser monitors que no tenen feina perquè no troben una plataforma on poder buscar candidats. Marsupialis vol unir aquests dos sectors de la població donant un altaveu als monitors per a poder-se promocionar i trobar feina: "Hem creat un Market Place on tenim una llarga llista de monitors disposats a posar-se en contacte amb les famílies per poder treballar plegats", ha explicat Albert Saborido, fundador de l'empresa.
El funcionament de Marsupialis és molt senzill, a través d'un primer pagament de 45 euros l'empresa posa en contacte a un monitor amb una família: "En aquesta primera intervenció només fem d'intermediari", diu Saborido. Tot i això, també tenen una xarxa de monitors contractats per la mateixa empresa que proporcionen serveis a les famílies que contacten amb ells, "són el que en diem plans fets a mida", també afegeix el fundador. L'empresa ja ha aconseguit unes 300 famílies cada mes i tenen previst ampliar-se al més aviat possible.
Newex
El neoprè és un dels materials més contaminats del planeta, ja que està fet de petroli, però també un dels més utilitzats en esports aquàtics, com ara el barranquisme. Newex té com a objectiu desenvolupar el primer vestit de neoprè sostenible i especialitzat per a la pràctica del barranquisme, aplicant matèries primeres d'origen natural i vegetal, eliminant productes com el neoprè tradicional derivat del petroli, altament contaminants: "Un producte sostenible fet per barranquistes per a barranquistes", ha explicat Alex Cerón, fundador de l'empresa.
Cerón: "L'objectiu és aconseguir una economia circular"
Amb aquesta iniciativa, que encara es troba en una fase de testatge dels primers prototips, han comprovat que el neoprè orgànic podria fer-se servir en altres àmbits, com per exemple la moda i aconseguir així que el reciclatge es trobés en altres aspectes de la vestimenta: "L'objectiu és aconseguir una economia circular", ha exclamat Cerón.
Opground
"Buscar feina és cosa del passat gràcies a la intel·ligència artificial", ha descrit el fundador d'Opground, Eduard Teixidó. Aquesta empresa es dedica a reclutar programadors per a les empreses que ho sol·licitin. D'aquesta manera doncs, una empresa no ha de fer la primera tria d'una selecció de personal sinó que la mateixa plataforma amb l'ús de la intel·ligència artificial destria els candidats que seran més adients pel lloc de treball.
Tot i que Opground només està especialitzada en programadors no descarten ampliar-se a altres sectors com les auditories, productes o legal, això sí, creuen que la seva missió té més sentit en professions on el procés de selecció és molt exigent i llarg. "A la llarga volem aconseguir que totes les empreses tinguin un reclutador virtual per a alleugerir la feina de selecció de personal", ha explicat Teixidó.
Rebaila
La covid va ser un cop per a moltes empreses, però no totes van sortir-ne malmeses. És el cas de Rebaila, una plataforma digital per a connectar en un sol click amb diferents coreògrafs del món i veure les seves classes de ball en línia. "La covid ens va donar l'oportunitat de continuar ballant, però des de casa", ha explicat Vivian Vera fundadora de l'empresa.
En aquest sentit, la plataforma ofereix una gran quantitat de coreografies per fer des de casa amb un model de subscripció semblant al model que utilitzen moltes plataformes de sèries i pel·lícules: "Ens hem convertit en el Netflix de la dansa", ha afegit la fundadora. I és que des del seu naixement, la preincubada ja té un centenar de subscriptors, de moment, en països hispanoparlants.
StoryData
El món de les dades cada vegada engloba més professions, i d'aquesta manera, s'està fent un lloc en pràcticament tots els sectors de la societat. StoryData neix de la necessitat d'aconseguir donar el sentit més útil a totes aquestes dades que constantment han de desxifrar les empreses. "A base de micropagaments i subscripcions ajudem a les empreses a trobar la història de les dades", ha dit Elisa Vivas, fundadora de la companyia.
Una de les coses que fa més interessant aquesta empresa és la seva composició; el seu equip només està format per dones i, per una senzilla raó; busquen el talent femení. És per aquest motiu que intenten incentivar el món del big data a les dones i tal com explica Vivas "si tenim un perfil d'home i un de dona, em sap greu, però primer ens interessarem per la dona".
Z-score
Les petites i mitjanes empreses moltes vegades es veuen poca cosa per demanar ajuda financera per continuar amb els seus projectes. D'aquesta necessitat neix Z-score, un assessor ètic i obert per a pimes, que les ajuda en el seu viatge financer de forma transparent, donant les eines necessàries per enfortir el seu poder de negociació a l'hora de finançament. "Nosaltres proposem una bateria de suggeriments per entrar forts a la taula de negociació", ha relatat Pedro Sosa, fundador de la companyia.
Sosa: "Nosaltres proposem una bateria de suggeriments per entrar forts a la taula de negociació"
L'objectiu principal d'aquesta startup és intentar fer que les pimes se sentin preparades per parlar amb els bancs o els negociadors, així com assegurar-se que aquestes empreses tenen clares les seves opcions, gràcies als suggeriments de la plataforma. Tot i ser una preincubada aspiren a treballar en àmbit internacional, encara que de moment estan centrats en el mercat espanyol.
Mínima Organics
Gairebé un 1% dels residus del mar són a causa del plàstic dels tubs de pasta de dents i els raspalls d'un sol ús. Per acabar amb aquesta problemàtica neix Mínina Organics, una startup que ha inventat la primera pasta de dents en pols del mercat. "Estem molt contentes d'anunciar que som pioneres en aquest sector", ha explicat Andréa Vazquez, fundadora de la companyia.
La startup ja comercialitza alguns dels seus productes, com ara la pasta de dents en pols o els raspalls de dents de bambú. A més, tots els envasos de la marca són reutilitzables i compostables, tancant així amb el cercle i aconseguint una economia circular del producte. Com a última innovació la marca ha començat a vendre la seva pasta de dents a granel a alguns establiments: "Estem rebent bones crítiques per part dels establiments que volen comprar el nostre producte a granel", ha mencionat Vazquez.