Quins supermercats lideren el gran consum?

Mercadona és la cadena preferida, amb més d'un 25% de quota, seguida de Carrefour i Dia, que segueix perdent clients

Institut Cerdà ha guardonat els 20 projectes més innovadors implantats al sector del gran consum en el 2021 | iStock Institut Cerdà ha guardonat els 20 projectes més innovadors implantats al sector del gran consum en el 2021 | iStock

Mercadona és, un altre any, la cadena de supermercats que lidera el gran consum a l'Estat espanyol. Durant el 2019 ha registrat una quota de mercat del 25,5%, 0,6 punts més que l'any anterior. Nou de cada 10 llars ha comprat com a mínim un producte a Mercadona durant l'any. També millora el segon classificat, Carrefour, que presenta una quota 0,3 punts per sobre del 2018. Tot i així, encara es troba molt lluny de la firma de Juan Roig, amb un 8,7%, segons l'informe sobre gran consum de Kantar Worldpanel.   

La cadena francesa recupera així la quota perduda el 2018, gràcies al reforç de les seccions de menjar preparat i l'aposta per productes ecològics, vegetarians i de proximitat. L'èxit cada vegada més evident de Mercadona també se suporta en l'aposta pels productes frescos i els plats preparats, que ja ha introduït en 250 supermercats i pretén estendre a la resta de la seva xarxa. Mig any després d'entrar a Portugal, el balanç que en fan des de Kantar és positiu i asseguren que ha ajudat la marca a créixer.  

Més info: El 'hard discount' ja amenaça Mercadona

En tercera posició hi ha Dia, que es manté en el podi tot i haver reduït la quota 1,1 punts, fins a quedar-se amb un 6,4%. El procés de reestructuració i una crisi profundes de moment no l'han fet perdre la tercera posició. Mentre que el model de botiga clàssic cau 1,3 punts de quota, les noves botigues Dia&Go i La Plaza guanyen 0,2 punts. "Dia continua tenint una posició privilegiada en el mercat espanyol amb una penetració per sobre del 60% i amb un parc de més de 3.500 botigues. Té potencial i està en la seva mà tenir una reacció ràpida, tot i que té un marge menor de temps per fer-ho", indica Florencio García, el director de l'àrea retail de Kantar.     

Lidl guanya terreny

Però els supermercats que més pugen són Lidl, que se situen en quarta plaça però amb un increment de la quota de 0,7 punts. Ara, concentra el 5,6% de les compres en gran consum. Durant el 2019 ha registrat el major creixement dels darrers cinc anys i té una taxa de penetració del 65% de les llars de l'Estat espanyol.

Per la seva banda, Eroski cau 0,4 punts fins al 4,9% de quota. El descens s'ha produït, segons l'informe, a causa de la caiguda de Caprabo a Catalunya, on competidors com Bon Preu i Condis han tingut un bon any. Un altre element que analitza l'estudi és l'assistència als supermercats: "Anem a comprar menys vegades perquè hem reduït la compra de productes frescos peribles, que abans s'adquirien en el canal tradicional i ara ho fem en els supermercats".  

Els consumidors no només trien el seu supermercat pels preus, sinó que cada vegada hi té més influència la sostenibilitat: "El 2020 hi ha una exigència major de preus per part del consumidor, que cada vegada vol productes més sostenibles, ecològics, de benestar animal, però no vol pagar més". 

Més informació
Mercadona s'internacionalitza i entra a Portugal
La brioixeria de Mercadona canvia de mans
Dia esquiva la seva dissolució
Avui et destaquem
El més llegit