• Empresa
  • Quan l'ètica i la sensibilitat són rendibles econòmicament

Quan l'ètica i la sensibilitat són rendibles econòmicament

La UPF presenta 'UPFemale Mentoring', un programa de mentoria femenina que té per objectiu combatre la desigualtat de gènere en l'àmbit empresarial

La diversitat en l'empresa comporta beneficis econòmics | iStock
La diversitat en l'empresa comporta beneficis econòmics | iStock
Barcelona
04 de Juny de 2019

És el tema estrella, però encara queda molt camí per recórrer. Portar la diversitat a l'empresa ja és la prioritat de moltes companyies perquè saben bé que, sense això, el futur no sona prometedor. Diversitat cultural, diversitat intel·lectual i... diversitat de gènere. Incorporar dones als consells d'administració quasi verges en aquest terreny, encara és una assignatura pendent de moltes empreses i, precisament sota aquesta premissa, la Universitat Pompeu Fabra (UPF) presenta el programa UPFemale Mentoring, dedicat a tutoritzar les estudiants sobre la situació i projecció de la dona en el món empresarial. Una projecció totalment necessària que, si acaba assentant la diversitat en les empreses, també les acabarà fent més rendibles econòmicament parlant. De fet, segons l'informe l'Observatori Dona Empresa i Economia (ODEE) de la Cambra de Comerç de Barcelona, només el 12% de les empreses catalanes compleix amb la Llei d'Igualtat.

 

L'auditori del Col·legi dels Economistes de Catalunya (CEC) s'omple de gom a gom, sobretot de noies joves, la majoria estudiants. Expectants, escolten com Laia Orozco, cofundadora del programa, explica que, tot i que de moment encara estan en la fase pilot, el seu objectiu és que acabi sent un programa obert que es pugui portar a altres entorns.

 

Presentació de l'UPFemale Mentoring i debat sobre la diversitat a l'empresa | MEM

Presentació de l'UPFemale Mentoring i debat sobre la diversitat a l'empresa | MEM

Amb el repte de "combatre la desigualtat en el món empresarial", el programa neix de converses d'estudiants que, com relata Orozco, "s'adonen que realment falta aquest punt de referents femenins que hagin lluitat pel que elles volien".

Torras: "Tingueu la vostra pròpia marca: no és només ser diferents, sinó que la gent vegi que sou diferents"

D'aquesta manera, la prova pilot -que compta, de moment, amb 22 participants-, té com a finalitat treballar conjuntament amb actors de la societat civil, de la universitat, de l'empresa i del sector públic per assolir la igualtat en l'entorn empresarial i aportar consciència de la situació actual. "Jo no era conscient que tindríem aquests problemes, no hi havia una consciència social sobre aquest tema" i, precisament per això, "la vida t'ensenya que tan de bo ens n'haguessin parlat i haguéssim estat conscients que necessitem independència financera i creure en els nostres somnis". La sòcia directora a Pao Capital i líder d'iniciativa #BCNTech4Women, Helena Torras, trenca el gel en un debat en què, dels quatre ponents, tres són dones.

Un àmbit... (in)assolible?

Però, quin és el problema que ens limita arribar a assolir aquesta paritat? Segons la presidenta i CEO de Savills Aguirre Newman i fundadora de 50a50, Anna Gener, "el gran drama és la falta de referents, quan arribes i veus el poder d'una empresa, com són els models, penses que aquest àmbit no és per a tu". Quan una persona acaba assumint que "aquest àmbit no és per a tu", apareix la "por a no encaixar", una por que acaba limitant les persones i no deixant-les ser elles mateixes.

Gener: "Les dones hem conquerit amb certa normalitat els càrrecs intermitjos, però volem dones presidentes, CEO... i això està pràcticament verge"

És per això que Gener i Torras aprofiten l'oportunitat que els brinda l'auditori del CEC ple de noies joves per encoratjar-les i enviar-los missatges d'ànims i esperança. "Atreviu-vos a ser vosaltres mateixes", "comenceu ara, creieu en vosaltres, el més important és aixecar-vos cada dia i que et brillin els ulls", els diuen esperançades. De fet, la presidenta de Savills Aguirre Newman assenyala que "les dones hem conquerit amb certa normalitat els càrrecs intermijtos", però reclama "dones presidentes, CEO..." perquè això, sosté, "està pràcticament verge". Així també ho posa de manifest l'informe de l'ODEE, que apunta que el percentatge de dones directives està retrocedint i només ocupen el 31% dels llocs de gerència, el percentatge més baix des del 2012.

La manera de treballar de les empreses també contribueix -per bé o per mal- a aquesta situació. "Estem en un segle en què els robots poden replicar totes les tasques mecàniques i en un segle de marques blanques, tingueu la vostra pròpia, no és només ser diferents, sinó que la gent vegi que sou diferents", posa damunt la taula Torras, al mateix temps que sosté que perquè la situació faci un gir de 180 graus, és imprescindible "canviar les regles del joc" perquè, de moment, el que impera en el món laboral és que "estem treballant com ho fèiem fa molts anys i ara tenim tecnologia", cosa que "no permet conciliar amb la vida". "Si tu vols fer una cervesa per la tarda, la fas", insisteix. Perquè, fer una cervesa a la tarda, també és conciliar.

La màgia de la serendipitat

Tant Torras com Gener, doncs, coincideixen en la idea que cal acabar amb el presencialisme i treballar per objectius, però també subratllen la importància i la necessitat d"un canvi cultural". La vicepresidenta del programa Mentoring de Professional Women's Network BarcelonaClotilde Teson, va un pas més enllà i, "ara que estem en el centre de l'huracà, reclama "canviar coses" com, per exemple, la normativa laboral, que recorda que es basa en l'Estatut dels Treballadors del 1980.

Segons el seu parer, "l'essència és fer unes polítiques que cuidin les persones en el món econòmic", però, això, "ha de començar des de dalt". El director general de Promoció Econòmica, Competència i Regulació de la Generalitat, Lluís Juncà, encara aporta una nova visió a la qüestió recordant que "les empreses adopten polítiques d'equitat perquè també els va bé a elles ja que s'adonen que qui fa bé les coses en aquest sentit, li va tot millor". De fet, Juncà considera que una empresa ètica i amb sensibilitat humana té millors resultats econòmics, però també fa autocrítica de l'administració pública posant de relleu que "el deure dels polítics és utilitzar aquest poder d'arribar a la gent per fer canviar la manera de pensar perquè se solucionin aquestes coses".

Juncà: "Si tu fas coses, et mous, coneixes gent i t'enriqueixes, et trobes situacions que no t'esperaves i acabes en relacions que acaben sent reveladores"

Però la cosa no va només de canviar les polítiques i la manera de fer de les empreses, sinó també de portar el canvi des de dins d'una mateixa. "Si tu fas coses, et mous, coneixes gent i t'enriqueixes, et trobes situacions que no t'esperaves" i "acabes en relacions amb persones que acaben sent reveladores". És la màgia de la serindipitat, però també de fer-se visible perquè, "si no ho fas, és com si no tinguessis mèrit", motiu pel qual, Juncà considera que el mentoring és "una bona font de força per superar aquestes pors".

Pors que més tard també poden derivar en acusacions que alguna gent fa com explica Gener, que es lamenta que "és insultant tenir la sospita sobre si ets bona mare només perquè fas altres coses" i més en el moment en què vivim ara, que estan naixent menys nens que mai. "Les dones estem tenint menys fills, és tot tan complicat que sembla que no se'ns deixi tenir-ne". Però cal moure's, conscienciar i fer visible la problemàtica perquè, com insisteix Juncà, "les coses bones no passen mirant la televisió, passen perquè et mous".