• Empresa
  • Què és la valentia en un empresari?

Què és la valentia en un empresari?

Capacitat d'anticipació, més col·laboració i gestió d'imprudències de la mà de Xavier Berneda (Munich) i Enrique Tomás a la 34a Trobada Empresarial del Pirineu

Xavier Berneda (Munich) i Enrique Tomás a la 34a Trobada Empresarial del Pirineu | Genaro Massot
Xavier Berneda (Munich) i Enrique Tomás a la 34a Trobada Empresarial del Pirineu | Genaro Massot
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
La Seu d'Urgell
10 de Juny de 2023

Què és la valentia en un empresari? Per a molts, la paraula conté tres enfocaments: capacitat d'anticipació, incrementar les col·laboracions i la gestió de les imprudències. Hi ha gurus que parlen d'un món ple de canvis radicals com ara la intel·ligència artificial que ha vingut per quedar-se, en un planeta on els blocs geopolítics s'han trencat per sempre. Una valentia que s'ha abordat a la taula rodona Estratègies empresarials valentes a la 34a Trobada Empresarial del Pirineu, de la mà de Xavier Berneda, CEO i propietari de Munich Sports i Enrique Tomás, director general d'Enrique Tomás.

 

En primer lloc, qui està d’enhorabona és Berneda, membre de la tercera generació de Munich. La companyia, fundada el 1939, va augmentar les vendes un 40% l'any passat i va aconseguir la millor facturació de la seva història amb 74 milions d'euros i la diversificació amb una nova línia de moda. Enguany esperen obrir una seu central més gran a Òdena (Igualada) i, com a nova estratègia, han tret la possibilitat de fer teletreball a gran part de la plantilla "per fomentar la creativitat i sinergies". "No ens fixem en el que fa la competència i això és un dels motius del nostre èxit", continua Berneda.

 

El CEO de Munich apunta que una de les claus d’èxit és “no tenir cap deute amb ningú, ni tampoc comptar amb franquícies, ja que tenen botigues pròpies”. L’empresari considera que un dels elements que els aporta més estabilitat i valentia és la col·laboració amb aerolínies com ara Iberia o Level, juntament amb altres empreses com Tendam, Courir, Aw ab, Sprinter o Amazon. També buscant nous públics amb la botiga de joguines sexuals Platanomelón.

El rei dels pernils ibèrics

Qui també s’ha mostrat eufòric a la trobada és Enrique Tomás, fundador de la companyia especialitzada en pernil ibèric, que va tancar el 2022 amb una facturació de 84 milions d'euros. A més, la companyia inaugurarà sis noves obertures: quatre Foodies' als aeroports de Tenerife Nord, València, Palma de Mallorca i Sevilla, on també s'hi incorporarà un espai gastronòmic i un establiment “La Barra d'Enric Tomás”, un nou model que ja és present als aeroports de Barcelona i Madrid. A aquest salt quantitatiu en territori nacional s'hi ha afegit una fita històrica en la seva expansió internacional: l'aterratge de la marca al Japó amb cinc establiments per posar nom al pernil ibèric, també, a Àsia.

Tomás: “La millor estratègia possible és llegir el món i adaptar-se a ell”

Què és ser empresari? “Bàsicament fer un camí que no ha fet ningú”, afegeix Tomás. “Últimament es parla de sortir de la zona de confort, però bàsicament és fer més hores que un rellotge i certes dificultats amb la conciliació familiar”. L’empresari confessa que en el seu cas es necessita més de 5 anys de planificació amb el món dels pernils. Per tant, una de les estratègies és “fer-ho bé cada dia” i invertir en “formació i informació”. “Per molt bo que sigui el pernil i el pa, l’ingredient principal d’un entrepà és l’amor”, confessa.

Per a Tomás, l’estratègia principal és llegir el món i adaptar-se a ell, ja que no hi ha cap estratègia millor. De fet, quan va començar el negoci, els catalans estaven acostumats a comprar un pernil sencer, mentre que amb el pas dels anys es va començar a tallar i posteriorment s’ha passat a l’entrepà i al pica-pica. I la sorpresa: cada vegada més es consumeix l’entrepà de pernil amb el cafè i llet.

L’empresari confessa que el novembre del 2020 ho va passar molt malament perquè no podia obrir els restaurants a causa de les mesures de la pandèmia i va apostar per aliar-se amb Aena per servir menjar als aeroports, ja que les licitacions eren molt barates. I “ha sigut un no parar gràcies a la capacitat d’anticipació”.