
La primera edició de la iniciativa Vallesans d'Èxit ha desgranat els elements més importants en la internacionalització de les empreses catalanes i han donat consells als futurs emprenedors. Tot això, mitjançant un cara a cara amb la propietària del grup RosaGres, Rosa Sugranyes, i el gerent d'Eurofragance, Santiago Sabatés.
"Als EUA és més fàcil muntar una fàbrica i els impostos són més baixos"
La principal diferència amb Espanya és que no hi ha tantes traves administratives, assegura Rosa Sugrañes. Això, i que els impostos són més baixos, són els incentius principals per crear un nou negoci.
"Ser emprenedor és una opció personal, no cal formar-se per ser-ho"
És una ajuda tenir estudis en gestió empresarial, però no és imprescindible. Pel fundador d'Eurofragance, el més important és tenir iniciativa.
Fracassar és la manera d'aprendre
Cal equivocar-se i caure per aprendre dels errors. Aquesta és una rutina fonamental en la vida de l'emprenedor i l'empresari, opinen tots dos. Això sí, després de caure cal "aixecar-se amb rapidesa", matisa Sugrañes.
"Ser empresari és una professió important i s'ha de reputar"
"Ser empresari és ser el rei", proclama. Estar al capdavament d'un negoci no impilca tenir sempre èxit, també suposa arriscar i enfrontar-se a moltes incerteses sobre els mercats. Segons Sabatés, ser empresari està mal vist i s'hauria de canviar aquesta imatge.
"Les xarxes socials donen accés gratuït als gustos i tendències dels consumidors"
Twitter i Facebook són útils per conèixer l'opinió i els gustos del client. Ara bé, per Sabatés, també són perillosos: les empreses han de saber veure les tendències, però mai han de crear-les.
Vallesans d'Èxit és una iniciativa que té l'objectiu de promocionar l'activitat de les companyies de l'entorn del Catalonia Innovation Triangle (CiT). L'acte ha estat organitzat per Sant Cugat Empresarial i Cerdanyola Empresarial i ha comptat amb el coordinador editorial de VIAempresa i director del Diari Sant Cugat, Josep Mª Vallès, com a moderador.