Vilaseca S.A., l’artífex de la indústria paperera. Més de 300 anys d’història

El secret del seu èxit s’ha basat en el comerç exterior i la innovació, ara rumb cap a l’economia circular

El poble de Capellades on està establerta J. Vilaseca S.A. | iStock El poble de Capellades on està establerta J. Vilaseca S.A. | iStock

De ben segur que tots nosaltres hem apreciat, vist i tocat alguns dels productes de J. Vilaseca S.A. De fet, és l’empresa més antiga de l’estat espanyol. Establerta a Capellades des de 1714, existeixen documents que acrediten que aleshores, ja fabricava paper en quatre molins. La unió d’aquests va fer posar la primera pedra a la societat, que va ser oficialment constituïda al 1932.

Aquesta històrica companyia dedica la seva activitat empresarial a la fabricació de papers especials d’alta gamma per als mercats més exigents d’impressió i escriptura; publicitat exterior i interior; seguretat (números de loteria, documents notarials, de trànsit mercantil...); cartrons de bingo; produeixen el precinte oficial dels paquets de tabac, el tap de les begudes alcohòliques; realitzen etiquetes de vi, suports industrials, i distribueixen en més de 80 països.

De Capellades al món

J. Vilaseca S.A. té una llarga tradició exportadora. Al segle XIX ja exportaven papers de seguretat als països de Llatinoamèrica; tot i que no va ser fins a la dècada dels 80 del segle XX que van promoure el seu departament d’exportació, un fet que els ha permès exportar més del 70% de la seva fabricació, fent arribar els seus productes a més d’una vuitantena de països. “Hem crescut molt amb exportació. Fa 10 anys estàvem al 50%, ara estem al 75%. Hem baixat en volum i hem pujat en facturació perquè hem augmentat l’especialitat del paper”, detalla Carles Torredemer, director comercial de J. Vilaseca S.A.

De fet, aquesta aposta pel comerç exterior ha estat tan ferma i decisiva, que ja tenen presència als cinc continents

De fet, aquesta aposta pel comerç exterior ha estat tant ferma i decisiva, que ja tenen presència als cinc continents. Les àrees més fortes són Europa, el Magreb, Llatinoamèrica i Orient Mitjà. Tot i que també tenen presència al Sud-est asiàtic, Austràlia, Àfrica subsahariana, entre altres.

R+D+I, el trinomi de l’excel·lència de J. Vilaseca S.A.

Des de l’empresa apunten que la digitalització ha tingut un impacte notori al sector, però que tot i això, el consum del paper creix. Ho fa principalment per dos motius; un, la substitució del plàstic d’un sol ús per a productes sostenibles com el paper no deixa de ser una gran oportunitat; i dos, l’auge de l’economia circular, convertint-se en una gran aliada per a la indústria paperera.

En aquest sentit, el 90% dels recursos de R+D+I de J. Vilaseca S.A. els destinen a adaptar-se a les tendències de la societat. Tot i que el consum del paper creixi, seguirà canviant i adaptant-se a noves necessitats i nous usos. Un fet que constata, una vegada més, com al llarg d’aquests tres segles d’història i trajectòria, J. Vilaseca S.A. s’ha reinventat i diversificat; apostant clarament, per la recerca, el desenvolupament i la innovació de l’empresa.

Sobre les 40.000 tones de paper que fabriquen en un any, J. Vilaseca en fa 3.000 de reciclat, un 7% aproximadament

Més reptes de futur: l’aposta pel paper reciclat

En l’actualitat, l’empresa està en un procés de canvi molt important i que està fonamentat per tres vies molt definides: la primera, substituir una part important de la seva primera matèria, la cel·lulosa de fibra verge, per paper recuperat, com a clara aposta per la sostenibilitat. La segona, és seguir innovant i creixent amb papers d’ús industrial en el sector del paper per a l’alimentació, substituint en part, les especialitats d’impressió i escriptura, clarament amenaçades per les noves tecnologies. I per últim, consolidar les fortes inversions realitzades.

Sobre les 40.000 tones de paper que fabriquen en un any, J. Vilaseca en fa 3.000 de reciclat, un 7% aproximadament. per aconseguir augmentar més reciclat, en l’actualitat, la fàbrica ha fet una gran inversió i està en ple projecte. Aquest fet seguiria l’objecció de l’empresa en augmentar la quota de paper reciclat: passar de 3.000 tones a 10.000; i també, afegir paper reciclat dins la composició de papers que avui dia no en porten; tenint com a horitzó el rumb cap a l’economia circular davant l’emergència climàtica i lluitant per assolir la sostenibilitat.

Més informació
Llet Nostra, la unió de ramaders catalans per liderar el mercat
Grup Montaner, més de 45 anys seleccionant el millor talent
Avui et destaquem
El més llegit