El 24% de la xarxa viària presenta un risc “alt” i “molt alt” d’accident greu o mortal

Així ho recull el RACC en la 22a edició de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP, que analitza l’accidentalitat a la xarxa viària catalana

Josep Mateu, president del RACC | Cedida Josep Mateu, president del RACC | Cedida

El RACC ha presentat la 22a edició de l’estudi d’avaluació de carreteres EuroRAP, que analitza un any més l’accidentalitat a la xarxa viària catalana. El RACC i altres clubs europeus membres de la Federació Internacional de l’Automòbil (FIA) avaluen cada any amb aquesta metodologia les xarxes viàries de països d’arreu del món. A Catalunya, l’estudi compta amb la col·laboració del Servei Català de Trànsit, del Departament de Territori de la Generalitat de Catalunya i de la Diputació de Barcelona.

EuroRAP és un consorci europeu que analitza el risc d’accidentalitat de les carreteres amb l’objectiu de millorar la seguretat viària. La seva metodologia compara el nombre d’accidents greus i mortals que hi ha hagut els últims 3 anys en un tram de carretera amb el volum de vehicles que hi circulen (en termes d’intensitat mitjana diària de trànsit, IMD). L’estudi EuroRAP es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 quilòmetres de carreteres interurbanes de titularitat estatal, autonòmica i de les diputacions, on es concentra el 92% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 74% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals.

La necessitat de millorar la seguretat de les carreteres i, com a conseqüència, de reduir la sinistralitat és clau al nostre país i a la resta d’Europa. La inversió en les infraestructures i l’impuls de la formació i les campanyes de sensibilització adreçades als conductors de tota mena de vehicles són fonamentals per assolir aquestes millores. A Catalunya, la gravetat dels accidents s’ha reduït en les últimes dues dècades, si ens fixem en les xifres de víctimes mortals, l’any 2000 gairebé arribaven a les 700 i el darrer any complet registrat s’han situat en 175.

L’estudi EuroRAP analitza més de 6.300 quilòmetres de carreteres interurbanes de titularitat estatal, autonòmica i de les diputacions

La Unió Europea estableix per cada dècada l’objectiu de reduir a la meitat les víctimes en carretera. L’esclat de la covid-19 va contribuir que es complissin aquests objectius fins a l’any 2020, reduint un 54% els morts en accidents de trànsit respecte al 2010. Passat l’efecte pandèmia i recuperada la mobilitat, el nombre de morts a la carretera torna a créixer, sense assolir però la taxa de víctimes de 2019.

Respecte a l’edició anterior de l'anàlisi EuroRAP, que avaluava el trienni 2019-2021, el risc s’ha reduït un 7,4%, mantenint-se en paràmetres baixos. Aquesta disminució resulta de la reducció del nombre d’accidents amb morts i ferits greus, que han passat de 547 a 509 (una reducció del 7%) de mitjana, i d’un lleu augment de la mobilitat del 0,4%, encara condicionada pel context de pandèmia el 2020 i part del 2021.

Més informació
El RACC i el Servei Català de Trànsit convoquen la 17a edició del concurs 'Joves i Mobilitat'
El Racc i la FIA impulsen una campanya per reduir els accidents de trànsit per l’ús del mòbil
Ferrocarrils i el Racc renoven l'acord per fomentar la mobilitat sostenible
Avui et destaquem
El més llegit