Xattering, la xarxa social de quilòmetre zero

Desenvolupada a cavall entre Barcelona i Girona, l'aplicació pretén unir les millors funcionalitats de Twitter, WhatsApp i Linkedin

Xattering és una aplicació que ha estat desenvolupada des de Barcelona i Girona | iStock Xattering és una aplicació que ha estat desenvolupada des de Barcelona i Girona | iStock

A l’hora de vincular xarxes socials com X (antic Twitter) o Facebook amb un determinat territori, a tothom li pot venir al cap la ciutat de San Francisco i l’entorn de Silicon Valley. Actualment, Estats Units compta amb més de 500.000 empreses tecnològiques, de les quals 6.600 estan situades al nord de l’estat de Califòrnia. Davant d’aquest escenari, un es pot preguntar si és viable desenvolupar una xarxa fora de l’ecosistema nord-americà. En un intent de trencar esquemes i, a la vegada, reivindicar el talent existent a casa nostra, l’empresa catalana Setesca ha desenvolupat Xattering. 

L’aplicació, desenvolupada per un grup de 20 persones a cavall entre Barcelona i Girona, pretén unir les potencialitats de Linkedin, WhatsApp i Twitter. “D’alguna manera, l’origen de Xattering és a partir de les interaccions d’una sèrie de directius i professionals”, descriu Jordi Damià, CEO de Setesca. A partir de la seva experiència com a directiu de l’àmbit TIC, Damià i la resta de l’equip tècnic de la firma tecnològica han creat una xarxa que, més enllà dels sistemes de missatgeria tradicional, vol facilitar la creació de canals per tractar subtemes. 

Amb dades de l’any 2022, el sector de l’economia digital a Catalunya mobilitza 22.041 empreses i una facturació de 30.000 milions d’euros. La xifra representa un 12% del PIB i la generació de 182.820 llocs de treball. El 53% de les empreses es van establir fa menys de 10 anys i un 15% de les mateixes tenen la condició d’exportadores. “D’alguna manera, Xattering reivindica que potser no cal mirar sempre als Estats Units per impulsar projectes interessants”, expressa el directiu tecnològic. Segons dades d’ACCIÓ, el 4,4% de les filials estrangeres ubicades a Catalunya tenen una relació directa amb l’univers de les TIC. 

DSC 2539
Jordi Damià, CEO de Setesca | Cedida

El model de rendibilitat 

De moment, Xattering és una aplicació gratuïta i el seu model de rendibilitat “segurament anirà vinculat a l’ús professional que se li vulgui donar”. Sota el criteri de Damià, el camí a seguir en aquest àmbit és Linkedin. Un aspecte que si té clar l’expert informàtic és la convicció de “no monetitzar el producte amb les dades personals dels usuaris”. A finals de l’any passat, Meta (Facebook) va pagar uns 670 milions d’euros per tancar una causa judicial sobre privacitat. Durant una campanya a les eleccions presidencials dels Estats Units, la companyia de Mark Zuckerberg va permetre que una consultoria política accedís a les dades personals de 87 milions d’usuaris de Facebook per difondre continguts de la candidatura de Donald Trump.

En un cas similar, a finals del passat mes de maig, la Comissió Europea va imposar una multa de 1.300 milions d’euros a Facebook per haver cedit, de forma il·legítima, dades dels usuaris europeus a serveis de publicitat i màrqueting personalitzat. Setesca va ser fundada l’any 2007 i els seus grans àmbits d’actuació són la consultoria, la formació i l'outsourcing, entre altres. La plantilla de 450 persones està repartida entre la seu principal de Barcelona i les delegacions de Madrid, Mallorca i l’Amèrica Llatina. De cara a explorar nous horitzons pel Xattering, Jordi Damià creu que es tracta d’un producte amb moltes possibilitats pels mercats europeu i dels Estats Units. 

Més informació
9 maneres en què els algoritmes i les xarxes socials decideixen per tu
Mitjans de comunicació versus xarxes socials: qui dominarà la gran plaça pública?
Ignacio Ramonet: "A les xarxes socials, la veritat viu acorralada"
Avui et destaquem
El més llegit