3D Incubator, l'avantguarda 4.0 de Barcelona

El Consorci de la Zona Franca accelera algunes de les startups més punteres del sud d'Europa amb la seva incubadora d'impressió en 3D

3D incubator, la primera acceleradora d'emergents d'Europa centrada en la impressió 3D, promou alguns dels grans èxits empresarials de l'ecosistema barceloní | Cedida 3D incubator, la primera acceleradora d'emergents d'Europa centrada en la impressió 3D, promou alguns dels grans èxits empresarials de l'ecosistema barceloní | Cedida

"La velocitat del 3D Incubator és la que un producte com el nostre necessitava", celebra Iñigo Raventós, CEO de Ray Electric Motors, l'empresa darrera de la que el seu dirigent considera "la millor moto urbana del món", la Ray 7.7. "Per una empresa emergent com la nostra, trigar quatre anys a facturar pot ser mortal, però gràcies a la incubadora, hem facturat en menys de dos anys". Ray Motors és una realitat, en part, gràcies a les oportunitats pel que fa al testatge, la validació de peces, idees i prototips que l'equipament en impressió 3D de la incubadora del Consorci de la Zona Franca els ha oferit. "Ens ha estalviat sous i molta tresoreria pel fet d'anar més ràpidament".

3D Incubator és un projecte del Consorci de la Zona Franca de Barcelona en col·laboració amb el centenari Centre Tecnològic Leitat, una entitat dedicada a la transferència de valor social, ambiental, econòmic i industrial al teixit empresarial del territori. La incubadora, la primera d'Europa dedicada exclusivament a la impressió en tres dimensions, té capacitat per més de 100 empreses, i en els seus escassos dos anys i mig de vida, han acollit un total de 60 projectes de branques industrials diverses, des de la música fins la mobilitat urbana.

Mateo: "Sense 3D Incubator potser hauríem arribat al lloc on som, però ho hauríem fet molt més tard"

"El 3D Incubator és un suport molt important per a les empreses", comparteix Josep Mateo, enginyer i CEO de Liq Eyewear, empresa dedicada a la fabricació d'ulleres amb impressió 3D i una de les primeres a incorporar-se a 3D Incubator allà pel segon trimestre de 2019. Segons Mateo, la gran rellevància de la forma de producció que permet la incubadora es troba en l'accés a una maquinària, els 10 equips d'impressió en 3D amb què compta l'acceleradora, amb sis programes de fabricació diferents, gairebé imprescindible per al model de negoci de Liq – una empresa que treballa sota demanda i amb un model estoc zero – molt més sostenible que la fabricació tradicional. Mateo es troba en una tesitura semblant a la que explicava Raventós. "La incubadora és un accelerador, pels recursos que ofereix que d'altra manera seria molt complicat accedir. Sense 3D Incubator potser hauríem arribat al lloc on som, però ho hauríem fet molt més tard".

IMG 7048

La Ray 7.7, l'scooter urbana de Ray Electric Motors | Cedida

Ramon Mañas, fundador i CEO d'Odisei Music, una empresa cugatenca dedicada a la fabricació de saxofons electrònics, comparteix aquesta perspectiva. "La part de maquinària va ser la més important", comenta. Travel Sax, l'instrument al centre del seu projecte, es va gestar a la incubadora, tot i que ells treballaven de forma virtual – és a dir, enviaven els plànols a la incubadora i allà fabricaven les peces i el producte tal com demanaven, sense comptar amb oficines internes a l'edifici. Les primeres unitats a la venda del saxofon, fins i tot, es van produir dins de l'acceleradora del Consorci. "Aquesta va ser la principal pota del seu suport", recorda Mañas.

Més enllà de l'apartat tècnic, els empresaris coincideixen en la importància de l'apartat comunicatiu. El mateix Mañas destaca, de fet, l'ajuda pel que fa a les presentacions en societat de l'empresa que, des d'Odisei, van rebre durant el seu període de desenvolupament. El CEO destaca la "difusió en mitjans de comunicació" a la que van tenir accés gràcies a l'ajut de 3D Incubator.

La part comunicativa del projecte no serveix, a més, només com a eina publicitària. Segons indica Mateo, en el cas de Liq Eyewear la col·laboració de 3D Incubator posa tot el seu sector en el camí d'una petita renovació cultural. La introducció de la impressió 3D i la fabricació additiva en l'imaginari dels clients és, segons el CEO, molt important per a la viabilitat d'un projecte com el seu. "La impressió 3D encara és molt desconeguda", explica Mateo. "Amb nosaltres el client pot veure les ulleres, provar-les, comprovar que pesa la meitat", un model impulsat per la fabricació 3D. "Cal promoció, s'ha de continuar insistint".

La casa dels experiments

Un dels grans valors que tots els emprenedors participants de 3D Incubator troben en comú és el marge de maniobra que ténen per experimentar, provar i validar noves idees, productes i aplicacions. L'exemple més clar és el de Ray, que va fer servir les impressores de l'acceleradora del Consorci per a portar a terme totes les proves de la seva scooter – una que no manca en propostes tecnològiques noves i, en altres contextos, de difícil aplicació als vehicles urbans. "Nosaltres seguim innovant, no parem", etziba Raventós. No només la validació dels primers dissenys va sorgir de 3D Incubator: les noves peces, les millores de les bateries o qualsevol altra proposta que renovi la Ray 7.7 pot passar per la maquinària de l'acceleradora.

Mañas: "Ara per ara no té sentit la fabricació tradicional per al nostre producte. Les bondats de la impressió 3D tenen massa sentit"

"3D Incubator és com un aparador, ens dóna accés a materials, acabats o dissenys als quals nosaltres no podríem haver arribat", afirma Mateo, que defensa el model de fabricació aditiva com un clar impuls a la innovació de producte. Davant la fabricació tradicional, mitjançant motllos i amb materials com l'acer, els costos de cada petita modificació en els dissenys originals es disparaven, en tant que renovar el producte volia dir canviar tota la cadena de producció. A més, el model zero stock seria impossible sense les possibilitats que aporta la impressió en 3D. "Per amortitzar la fabricació tradicional hauríem de fabricar 100 o 200 ulleres, que potser venem o potser no", recorda el CEO de Liq, que destaca com el model de producció additiva els permet personalitzar els productes i les comandes i adaptar-se amb més precisió al que demana el mercat.

scena fluid1

 

Un dels models d'ulleres de disseny per impressió 3D de Liq Eyeware | Cedida

"Ara per ara no té sentit la fabricació tradicional per al nostre producte", afirma Mañas. "Les bondats de la impressió 3D tenen molt de sentit". El model productiu que promou 3D habilita, així, les empreses per una evolució més marcada i més ràpida. "La millora constant del producte és ideal". De fet, tal com recorda el mateix CEO d'Odisei Music, a l'inici de la penetració al mercat del seu Travel Sax, la capacitat d'introduir constantment petites innovacions remesa rere remesa ha estat clau per al seu èxit. "Els primers Travel Sax que la gent va comprar no eren iguals que els darrers que hem entregat fa dos mesos. El producte és viu" - una vitalitat que no aporta la fabricació tradicional, ja que els costos de replantejar la fabricació son massa elevats per les empreses.

Connectar el sector

Mañas troba un gran alicient, a banda dels tècnics, a encetar i fer créixer un projecte empresarial dins de 3D Incubator. Segons l'emprenedor, "els professionals de la incubadora són un 10". Tal com recorda l'empresari, l'equip de la incubadora va estar sempre "a l'alçada" dels diversos reptes que es presentaven per a una empresa emergent. "A nivell d'acompanyament, els professionals de 3D Incubator sempre han remat al costat de l'empresa".

Travel Sax, la primera versió de l'instrument electrònic d'Odisei Music | Cedida

Travel Sax, la primera versió de l'instrument electrònic d'Odisei Music | Cedida

Els empresaris recorden, de fet, el suport no només individual, sinó col·lectiu, que suposava la participació en la incubadora. Abans de la pandèmia els esdeveniments de networking eren usuals, i les empreses accelerades podien intercanviar impressions, idees i solucions a problemes comuns. "Al cap i a la fi tots els nostres productes estan impresos en 3D o estan relacionats amb aquesta tecnologia" afirma Mañas. "Es produeixen moltes converses en paral·lel: tinc aquest problema, quina tecnologia faries servir, com solucionaries això...". Una consciència sectorial que, segons els emprenedors, afavoreix la innovació. "El networking aporta coneixement i aporta proximitat", rubrica Raventós.

Raventós:  "El networking aporta coneixement i aporta proximitat"

El CEO de Ray observa, a més, la necessitat de generar sinèrgies diverses entre les empreses que produeixen a Barcelona i a tot Catalunya. "Ray és una empresa kilòmetre zero", afirma, "i encara que no puguis col·laborar amb tothom, podem aportar contactes amb proveïdors al territori". 3D Incubator ha aportat, segons l'emprenedor, "una zona de confort en què ajudes i t'ajuden", una forma de treballar que reivindica davant de "l'egoisme" que sovint mostra el món empresarial. En aquest sentit, 3D col·labora en la creació de valor i la dinamització de l'economia productiva catalana. "Penso que a Ray tenim el millor producte del món, i hem de reivindicar que es faci a Barcelona per a després distribuir-lo a fora".

Més informació
El Consorci de la Zona Franca tanca 2020 amb uns ingressos de 55MEUR
Blanca Sorigué i la refundació del Consorci de la Zona Franca
Avui et destaquem
El més llegit