• Innovació
  • Catalunya registra una facturació de 440 MEUR en l'àmbit del 'digital health'

Catalunya registra una facturació de 440 MEUR en l'àmbit del 'digital health'

Les 267 empreses del sector generen una ocupació de 3.000 persones

Imatge d'un aparell mèdic | iStock
Imatge d'un aparell mèdic | iStock
Barcelona
21 de Novembre de 2022
Act. 21 de Novembre de 2022

La irrupció de la COVID-19 i tots els seus efectes col·laterals ha accelerat la digitalització a molts sectors de la societat, entre ells el de digital health. En aquest àmbit, Catalunya registra una facturació de 440 milions d'euros i unes 267 empreses que, a la vegada, generen una ocupació de 3.000 treballadors.

"La digitalització dels sistemes de salut és una de les prioritats que ha marcat la Unió Europea", ha expressat Joan Romero, director executiu d'Acció. Els objectius fixats des de Brussel·les van encaminats cap a la societat digital, la resiliència industrial i la transformació verda. Des de l'agència de la Generalitat, en col·laboració amb Biocat, s'ha elaborat un estudi per contextualitzar la situació internacional de digital health i el seu impacte al territori català.

En els darrers cinc anys, països com Estats Units, Canadà, Regne Unit, Xina, Israel o Singapur han estat les zones amb una major captació d'inversió. De fet, la previsió és que el mercat mundial creixerà a un ritme d'un 16,5% anual fins a l'any 2027, moment on els càlculs apunten un moviment de 550.000 milions de dòlars (537.000 milions d'euros).

 

Les oportunitats de negoci de les empreses catalanes

Les dades d'Acció descriuen com el 91% de les empreses relacionades amb el sector de la salut digital són petites i mitjanes empreses. Gran part de les mateixes tenen una trajectòria inferior als deu anys i, per tant, connectades al voltant de les startups. "Tenim un ecosistema amb voluntat exportadora i de caràcter transversal. Empreses amb activitat a la salut i un efecte directe en altres àmbits", apunta Imma Rodríguez, cap d'innovació de mercat d'Acció.

Els principals sectors de l'ecosistema català del digital health són les teràpies digitals, consultores tecnològiques, eines clíniques i suport a la decisió mèdica. Més enllà de la pandèmia, Rodríguez vincula el creixement d'aquesta opció de negoci "a la conscienciació més gran de la societat per tenir un benestar físic amb noves opcions com les consultes per remot".

El 91% de les empreses relacionades amb el sector de la salut digital són petites i mitjanes empreses

En paral·lel al vessant empresarial, Acció també ha volgut reivindicar el paper de tots els agents de digital health: Administració pública, associacions, programes d'acceleració, centres de recerca, hospitals i universitats. Tal com recullen els informes dels representants comercials de la Generalitat a tot el món, les principals oportunitats de negoci per les firmes catalanes es troben a la Xina, Tailàndia, Àustria, Hong Kong, Japó, Canadà, Colòmbia, Hongria, Holanda, Brasil i Regne Unit.

 

Barcelona, punt de referència pels inversors


"El món de salut digital encara té molt recorregut, només cal mirar l'impacte de la intel·ligència artificial per desenvolupar medicaments", puntualitza Sílvia Labé, directora de comunicació i màrqueting de Biocat. Sense deixar de banda aquest espai, la representant del centre de biotecnologia recalca que "cada any, a Catalunya, es constitueixen 20 noves empreses de digital health".

La capital catalana acull una de les principals oficines internacionals de Teladoc Health


Ysios Capital, Speedinvest, Invivo Capital, Asabys, Nina Capital, Ancora, Wellington Partners o Mangrove Capital Partners són alguns dels fons d'inversió en salut i amb representació a Barcelona. Pel que fa a les empreses, una de les firmes més mediàtiques és Teladoc Health.  La multinacional nord-americana de telemedicina i assistència sanitària té fixada, a la capital catalana, una de les seus principals del seu negoci internacional. Amb una plantilla de 780 treballadors, la meitat de la divisió, l'equip actua sota la coordinació de Josep Carbó, vicepresident de Teladoc. "La telemedicina ha arribat per quedar-se, no és una moda", dictamina l'executiu.