• Innovació
  • Chongqing, la ciutat futurista que deixa la ciència-ficció (i Barcelona) enrere

Chongqing, la ciutat futurista que deixa la ciència-ficció (i Barcelona) enrere

Al cor de la Xina es troba un territori que acull 33 milions d'habitants i innovacions arquitectòniques que no deixen indiferent a ningú

L’estació de metro de Liziba, a Chongqing, travessa un edifici de 19 plantes | iStock
L’estació de metro de Liziba, a Chongqing, travessa un edifici de 19 plantes | iStock
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
24 d'Agost de 2024

T'imagines una ciutat amb un metro que creua edificis, robots cambrers amb forma humanoide i on es poden trobar benzineres als terrats? No és una pel·lícula de ciència-ficció, sinó que es tracta de la ciutatfuturista de Chongqing. A mesura que la tecnologia avança, cerquem constantment maneres d’aplicar-la al nostre dia a dia i al nostre entorn. D’aquí emergeix el concepte de smart city, que esdevé una resposta eficient per a l'equilibri entre persones, institucions, tecnologia i sostenibilitat. La realitat és que mentre Barcelona recula posicions en aquest àmbit any rere any (segons l’escola de negocis suïssa IMD ha passat de la 58a ciutat més intel·ligent del món l’any 2020 a la 81a posició d’enguany), n’hi ha una que escapa de tots els rànquings en no només ser intel·ligent, sinó també futurista. A continuació, totes les interioritats d'una ciutat que supera en quatre vegades Catalunya.

 

Barcelona ha passat de ser la 58a ciutat més intel·ligent del món l’any 2020, a la 81a el 2024

33 milions d'habitants, o quatre vegades Catalunya

L'aeroport de Chongqing Jiangbei | Viquipèdia
L'aeroport de Chongqing Jiangbei | Viquipèdia

Amb 33 milions d’habitants, Chongqing és una de les ciutats més importants de la Xina. Així i tot, destaca que no hi ha vol directe des de Barcelona, de manera que per visitar la ciutat més futurista del món cal fer escala a Pequín, a Doha, o viatjar a Madrid, on sí que hi ha vols directes a l’aeroport Internacional de Chongqing Jiangbei. Un aeroport que, per cert, el 2017 i el 2018 va ser reconegut com el millor aeroport en la categoria de 25 a 40 milions de passatgers pel Consell Internacional d'Aeroports, el mateix reconeixement que el passat mes de març va rebre per segon any consecutiu l’aeroport de Palma.

Chongqing es troba en el centre de la Xina, en una península sobre el riu Iang-Tsé, i envoltada per altes muntanyes que representen tot un repte per a la planificació de les seves infraestructures viàries. És per aquest motiu que la ciutat, que des de la Segona Guerra Mundial ha viscut un ràpid desenvolupament social, econòmic i tecnològic, ha apostat per unes innovadores infraestructures que la porten a convertir-se en una referència en l’àmbit de la mobilitat i a esdevenir un reflex per a ambiciosos projectes que s’estan duent a terme a escala global, com ara The Line, la ciutat futurista d’Aràbia Saudí.

 

The Line, el projecte d'Aràbia Saudita: de moment, ciència-ficció

A hores d’ara, només s'han materialitzat 2,4 quilòmetres dels 170 planificats de The Line | Neom
A hores d’ara, només s'han materialitzat 2,4 quilòmetres dels 170 planificats de The Line | Neom

The Line és el projecte d’una smart city més pròxima a una novel·la de ciència-ficció que a la realitat. La ciutat, que prometia travessar el desert d’Aràbia Saudita amb una inversió d’1,5 bilions de dòlars, a hores d’ara només ha materialitzat 2,4 quilòmetres dels 170 planificats a causa dels reptes amb què s’ha trobat durant la seva construcció, com ara la cancel·lació d'una planta dessalinitzadora valorada essencial per abastir el 30% de l’aigua de la ciutat, un component crucial de la infraestructura. Així mateix, tot apunta que el projecte, dissenyat per allotjar 1,5 milions de persones el 2030, molt probablement no podrà acollir a més de 300.000 residents.

Connexió Barcelona - Àsia amb el major aparador mundial de solucions urbanes innovadores

L'Smart City Expo World Congress (SCEWC) gaudeix d'una forta presència asiàtica | SCEWC
L'Smart City Expo World Congress (SCEWC) gaudeix d'una forta presència asiàtica | SCEWC

Tanmateix, mentre The Line no estigui operativa, serà la ciutat xinesa de Chongqing la que actuarà com un mirall per a la resta de ciutats d’arreu del món que volen evolucionar cap a territoris més intel·ligents. Barcelona, sens dubte, n’és un, i a més de comptar amb un fort sector vinculat a les smart cities, que disposa de 471 empreses i factura 10.445 milions d’euros, també acull cada any el major aparador mundial de solucions i projectes urbans innovadors, l’Smart City Expo World Congress (SCEWC), que gaudeix d'una forta presència asiàtica.

Chongqing és considerada la capital tecnològica i industrial de la Xina, en comptar amb un important nucli logístic i industrial enfocat, principalment, a la fabricació de productes electrònics i automòbils. De fet, empreses com ara Ford o GeneralMotors han instal·lat fàbriques en aquest territori, el qual recentment es va agermanar amb la ciutat de Sevilla per promoure els intercanvis científics i tecnològics, així com la cooperació en innovació entre les dues ciutats.

L'estació de Liziba, el “diabòlic” intercanviador de Huangjuewan i molt més

L'intercanviador de Huangjuewan | iStock
L'intercanviador de Huangjuewan | iStock

I és que la ciutat xinesa ha convertit alguna de les seves innovacions arquitectòniques en atraccions turístiques: l’estació de metro de Liziba, situada en la línia 2, travessa un edifici de 19 plantes, entre la sisena i la vuitena. Per als visitants és quelcom sorprenent, malgrat que, per als locals, el veritable avenç tecnològic d’aquesta línia de metro es troba en el seu silenci. Amb prou feines, el metro genera 60 decibels quan passa per l'estació, motiu pel qual el preu dels habitatges situats en aquest edifici va augmentar en poder gaudir d’aquest mètode de transport ubicat a tan sols uns pisos de distància.

El metro que passa per l’estació de Liziba, amb prou feines genera 60 decibels

El “diabòlic” intercanviador de Huangjuewan, un projecte iniciat el 2009 i completat el 2017, és també una de les icones de Chongqing, en ser considerat el pas elevat més difícil del món. Compta amb 15 rampes i 20 carrils que es distribueixen en vuit direccions diferents, entrellaçats en cinc nivells d’alçada. Una autèntica muntanya russa amb una alçada de 37 metres que actua com una cruïlla connectant tres autopistes i una carretera en una longitud total d’uns 16 quilòmetres.

A aquestes dues obres arquitectòniques s’afegeix tot un munt de curiositats que els visitants de la ciutat xinesa no dubten a compartir a les xarxes. Des de robots cambrers amb forma humanoide, fins a benzineres en un sisè pis, Chongqing acull tota mena d’innovacions en una de les ciutats més grans de la Xina, que s’esforça per conservar el seu patrimoni geogràfic i cultural.

A tall d'exemple, entre els gratacels que caracteritzen la ciutat en estar situats a diversos nivells d'alçada, es troben emblemàtiques ubicacions com BayiStreet, un dels carrers més populars de la ciutat, ple de mercats tradicionals, el complex d'impressionants edificis HongyaCave, el Museude les Tres Gorges o la plaça de Jiefangbei. Un clar exemple de fusió entre història i tecnologia.