La col·laboració, moneda de canvi entre el MWC, el 4YFN i l'Ibex-35

Directius d'innovació posen en comú els seus models de col·laboració amb startups a la tercera taula de debat organitzada per Gellify i VIA Empresa

Ezequiel Sánchez (Distrito Digital), Sergio Cortés (Ferrer), Ramón López (Agbar), Ángela Montánchez (Globalvia), Guillermo Mas (Agbar), Diego Fernández (Gellify) i Andrés Gómez (Renfe) | Carolina Santos Ezequiel Sánchez (Distrito Digital), Sergio Cortés (Ferrer), Ramón López (Agbar), Ángela Montánchez (Globalvia), Guillermo Mas (Agbar), Diego Fernández (Gellify) i Andrés Gómez (Renfe) | Carolina Santos

Que el 4YFN estigui a les entranyes del Mobile -al sisè hall de la Fira de Barcelona- i no apartat a la Fira de Montjuïc és un reflex de com ha canviat la perspectiva de les empreses envers la innovació en els últims anys i com les startups han adquirit un paper transcendental en aquest nou paradigma marcat per la col·laboració. La innovació s'ha tornat un tot; ja no està acotada a un departament, un projecte o a la taula d'uns pocs. Forma part de la filosofia corporativa de qualsevol companyia. "Si el mecanisme de connexió amb el mercat abans era el màrqueting i la comunicació, ara ho és la innovació". És la reflexió que Ezequiel Sánchez, emprenedor, business angel i assessor d'estratègia i transformació, ha compartit a la tercera taula de debat organitzada per Gellify i VIA Empresa en el marc del Mobile Word Congress. Reflexió, per cert, compartida per la resta de participants, caps d'innovació de grans corporacions com Agbar, Ferrer, Renfe Globalvia.

"La Fira està reflectint la realitat del mercat", ha afegit Sánchez, qui també és coordinador del Distrito Digital, un hub d'innovació impulsat per la Generalitat Valenciana. Per una banda, mostra la relació actual entre empreses emergents i corporacions consolidades, cada cop més estreta i necessària, i per l'altra dóna a l'ecosistema emprenedor la posició que s'han guanyat a pols al mercat: "quantes startups del 4YFN veurem d'aquí a cinc anys a l'Ibex-35?"

Mobilitat, subministraments, salut, oci, indústria alimentària o negoci. La innovació no entén de sectors. Els travessa. "El futur és col·laboració -explica Ángela Montánchez, responsable de l'ecosistema d'innovació oberta a Globalvia-. Si no entenem que per a construir un món millor necessitem col·laborar empreses, startups i acadèmia, anem mal encaminats". De fet, la receptivitat és tal que s'esperen sinergies creuades entre sectors. Sergio Cortés, director del negoci digital de Ferrer admet que "incorporar altres sectors a la cadena de valor" està ara mateix entre els seus plans d'innovació.

La tercera taula de debat de Gellify i VIA Empresa | Carolina Santos

La tercera taula de debat de Gellify i VIA Empresa | Carolina Santos

Del punt zero, a la trobada

A la taula hi ha asseguts representants de companyies que facturen milions, però, en part, malgrat el gran coneixement i especialització de cadascú, podria semblar que es troben en el punt zero. En l'aprenentatge. La disrupció tecnològica ha sacsejat els seus sectors i ha creat nous paradigmes i reptes. Segons Sánchez, "hi ha una necessitat d'humilitat per reconèixer que estàs aprenent en el camí. Els processos d'innovació han canviat molt en els últims cinc anys: ara són més barats, molt orientats a costos i duren més en el temps."

En aquest procés d'aprenentatge, els grans observen als petits. "Hem d'aprendre que hi ha línies de negoci que no funcionen; saber pivotar com ho fan les startups", afirma Montánchez. I tenir present que "sols, per molt grans que siguem, no hi arribarem", afegeix Guillermo Mas, director d'innovació d'Agbar.

Mas: "Sols, per molt grans que siguem, no hi arribarem"

Tots compten amb vehicles d'innovació propis per arribar al punt de trobada: la col·laboració. Renfe amb l'acceleradora de startups TrenLab, Globalvia amb la plataforma Openvia o la Comunitat Valenciana amb el hub Distrito Digital. Els programes d'acceleració i calls a startups són constants. Openvia, per exemple, acaba de llançar el seu primer Open Challenge, dirigit a startups d'Espanya, Amèrica Llatina i els Estats Units. De fet, totes les corporacions assegudes a la taula tenen processos oberts o en actiu en aquest moment; això sí, amb ritmes, plantejaments i models molt diferents. 

L'objectiu comú? Aconseguir el match: innovar dins de l'empresa, impulsar la transformació cultural i, en el cas de la startup, créixer de la mà d'un gran partner i/o aconseguir finançament. Però perquè això es produeixi, cal fer l'encaix. I aquí les estratègies són molt diferents. A Agbar, Mas apunta que posen especial èmfasi en la fase de "prova del concepte", per valorar si la tecnologia "és efectiva però també eficient". A la prova de concepte, finançada per Agbar, les startups "poden provar la seva tecnologia en el nostre mercat", explica Ramon López, cap d'innovació oberta d'Agbar, "i no els hi demanem beneficis a canvi. Únicament, si després decideixen continuar treballant en el nostre sector, s'acorda intentar treballar conjuntament durant uns mesos, si ambdues empreses estem a gust".

Montánchez: "El primer que fem és comprovar que parlem el mateix idioma"

"El primer que fem és comprovar que parlem el mateix idioma", apunta Montánchez respecte al model d'Openvia. I si la prova de concepte funciona, ofereixen dues vies d'encaix: que la seva solució formi part de la plataforma de Globalvia o, si no, realitzen una inversió en equity, "que no venture capital -puntualitza-, mai prenem posicions majoritàries per tal que continuïn creixent". I pot funcionar, com no. Forma part del procés d'innovar.

Ángela Montánchez, responsable de l'ecosistema d'innovació oberta a Globalvia

Ángela Montánchez, responsable de l'ecosistema d'innovació oberta a Globalvia | Carolina Santos


Més enllà de les especificacions tècniques d'encaix, Cortés apunta que "la col·laboració funciona si el propòsit d'ambdues corporacions és compartit". De fet, la farmacèutica Ferrer vol fer un pas més respecte als models de col·laboració tradicionals i vol posar èmfasi justament en el propòsit. Per això, impulsarà un projecte de cocreació en què involucrarà a la resta de players del sector de la salut. La primera fase d'aquest projecte serà d'identificació de reptes. "El nostre objectiu és anar més enllà de la innovació purament de negoci", anuncia Cortés.

El model de Renfe, per exemple, funciona a través de convocatòries amb les quals "llancen reptes a les startups i ofereixen un programa d'acceleració i mentorització que inclou la possibilitat de desenvolupar pilots i optar a un premi de 50.000 euros," explica Andrés Gómez, cap d'innovació oberta de Renfe i de TrenLab. Van per la quarta convocatòria, edició que ha afegit un nou canvi per assolir la captació del talent: posteriorment a la prova de concepte, les startups poden optar a un contracte amb Renfe per un valor d'un milió d'euros. La particularitat de Renfe, com a empresa pública, és que encabeix aquestes calls com a concursos de projectes, fet que converteix a l'operadora de transport en client de les empreses emergents, creant d'aquesta manera, una relació corporació-startup molt diferent de l'habitual.

Gómez: "El 4YFN és una finestra al futur que ens permet preparar-nos pel que vindrà"

Entre el hall 4 i el hall 6

Venen al Mobile a escoltar, descobrir i connectar. Saben que hi ha reptes compartits i d'altres propis del seu sector. Accepten estar en posició d'aprenentatge: no tenen les respostes a tot. L'aplicació del metavers a les seves indústries, per exemple, encara és una gran incògnita. Per això, són aquí, entre el hall 4 i el hall 6, a la taula rodona organitzada per Gellify i VIA Empresa, oberts a la col·laboració i amb una mirada en el demà. I així ho ha expressat Gómez: "el 4YFN és una finestra al futur que ens permet preparar-nos pel que vindrà": reptes compartits i molta col·laboració.

Més informació
La innovació, el fil roig del Mobile
4YFN: Una mirada al futur de la tecnologia
4YFN, la Meca de la innovació
Avui et destaquem
El més llegit