La innovació, el fil roig del Mobile

La connexió entre empreses consolidades i projectes emergents és el motor de l'avenç tecnològic i corporatiu als salons de Fira de Barcelona

Alex Phimister (Observatorio Gen Innovación), Àlex Corretgé (Vueling), Silvia Vinyes (DKV Innolab), Alba Molina (Cuatrecasas) i Juanfran García (Gellify) | Carolina Santos Alex Phimister (Observatorio Gen Innovación), Àlex Corretgé (Vueling), Silvia Vinyes (DKV Innolab), Alba Molina (Cuatrecasas) i Juanfran García (Gellify) | Carolina Santos

"El Mobile s'ha superat a si mateix". Les parets que durant una dècada han delimitat el principal saló tecnològic del món, celebrat com a mínim fins al 2024 a Fira de Barcelona, s'allunyen més amb cada edició i cada nova tendència tecnològica. Més enllà de les mostres de nous projectes i reflexions de les principals marques del país i del món, el Mobile World Congress ofereix un mecanisme de connexió entre els petits projectes de les emergents – amb potencial per canviar el joc a moltes indústries, si no a totes – amb el finançament, els processos i el know how d'uns grans players del mercat en constant recerca per avenços disruptius. Així s'han expressat tres líders dels seus respectius sectors – el despatx Cuatrecasas, l'aerolínia Vueling i l'asseguradora DKV – a una taula rodona en el sí del Mobile organitzada per Gellify i VIA Empresa.

El head of innovation de Vueling, Alex Corretgé, espera que els canvis tecnològics que ocupen els halls de Gran Via transformin el mercat de les aerolínies, però no el facin perdre valor. "Nosaltres no venem bitllets d'avió; venem experiencias", reflexiona Corretgé, que narra com el sector s'ha trobat amb una digitalització forçada i un replantejament del negoci davant la crisi climàtica. Els viatges, opina del directiu, seran més escassos, però més valuosos. En aquest nou valor diferencial – "des de que l'usuari pensa en viatjar fins que aterra a la seva destinació" – està el repte d'un sector milmilionari. En aquest sentit, la presència al Mobile de Vueling, i del conjunt del grup IAG mitjançant l'acceleradora Hangar 51, se centrarà a "escoltar". A l'stand de l'aerolínia, totes les startups assistents al congrés podran oferir les seves idees i propostes de valor a la companyia, que espera aconseguir contactes d'aquelles iniciatives "més interessants per vueling", que eventualment es puguin desenvolupar i, si s'escau, integrar a la cadena de valor de l'aerolínia.

Molina: "Formarem part d'un ecosistema en què l'experiència d'usuari serà molt més fàcil"

La responsable d'innovació oberta de DKV Innolab, Silvia Vinyes, es troba en una indústria amb un desenvolupament similar. Davant els col·lapses sanitaris accelerats per la pandèmia, les asseguradores, afirma, "s'han posat les piles amb la telemedicina". La crisi sanitària ha suposat, observa, un canvi de mentalitat tant en els prestadors de serveis sanitaris com en els seus usuaris. "Molta gent no veia la utilitat de la tecnologia en salut, però ara tothom reconeix que s'ha d'anar cap allà". En un sector amb especial "voluntat d'innovar", DKV prendrà un rol actiu dins el congrés. A l'elevada presència que ja tenen dins l'ecosistema català i estatal de tecnologies de la salut, la companyia pretén afegir emergents "europees i mundials que es puguin integrar en els models d'innovació oberta" que ofereix. Mitjançant reptes sectorials, DKV Innolab atreu projectes de verticals concretes que aportin valor als seus serveis, i puguin o bé integrar-se a la mateixa asseguradora o bé establir col·laboracions concretes. El know-how de la companyia, a més, fa que la relació pugui ser bilateral. Com explica Vinyes, DKV "aprofita l'ecosistema per oferir serveis a startups en les diferents fases del seu procés".

En un sector especialment marcat per pràctiques històriques com és el legal, Cuatrecasas espera aplicar el coneixement i els automatismes de més d'un segle d'història a les noves potencialitats tecnològiques per "ser més eficients". La innovation manager de la firma, Alba Molina, posa en el centre del desenvolupament tecnològic del sector la gestió del coneixement. "El repte del sector legal, i de Cuatrecasas en concret, és estructurar el coneixement acumulat, les dades, i fer-les accessibles als equips d'advocats i organització". La transversalitat del sector legal, el fet que totes les iniciatives empresarials necessiten el tipus d'assistència que ofereix la firma, l'obliga a actualitzar-se no només en les pràctiques, sinó en el coneixement normatiu. La presència al Mobile del despatx té com a objectiu, com destaca Molina, "situar-se a l'avantguarda dels reptes dels clients de qualsevol sector: IA, Blockchain, metavers...". Mitjançant les iniciatives de corporate venturing, acceleració i fast tracking d'startups que promou, Cuatrecasas pretén "identificar les empreses que poden ajudar més, i definir els casos d'ús" de les seves propostes de cara al sector legal.

Múltiples futurs

"Parlem d'ecosistema, no de sectors", defensa Molina, que considera la innovació, especialment amb el ritme de progrés tecnològic actual, una tasca col·lectiva que pot millorar els procediments d'empreses de diverses branques i indústries. Prova d'això és que, en sectors a priori allunyats en les seves propostes de valor, tots tres representants observen reptes de futur similars. "Els advocats no desapareixeran", ironitza Molina – com no ho faran els metges ni els viatges en avió – "però la tecnologia ens ajudarà a focalitzar-nos en les tasques de valor". En el cas de l'advocacia, la innovation manager "signa un sector molt més digitalitzat" en un període de quatre anys, mitjançant la integració d'Intel·ligència artificial, blockchain o web 3.0. L'avenç tecnològic del sector legal, a més, pot esperonar la innovació en grans estructures amb què està en constant contacte, com la judicatura o el sector públic. "Formarem part d'un ecosistema en què l'experiència d'usuari serà molt més fàcil", projecta Molina.

La taula de debat organitzada per Gellify i VIA Empresa | Carolina Santos

La taula de debat organitzada per Gellify i VIA Empresa | Carolina Santos

 

L'adaptació a les noves circumstàncies s'ha de donar, segons Vinyes, sempre amb l'objectiu de "correspondre les demandes" d'un client que també ha canviat les seves formes de consumir i relacionar-se amb els serveis. Per al sector sanitari, la nova tendència rau a la prevenció. Els nous models d'innovació tendeixen cap a "aconseguir que la població estigui saludable i no necessiti acudir tant al sistema sanitari". Fer una indústria de la salut més eficient i sostenible, en aquest sentit, passa per una nova relació amb el pacient mitjançant tecnologies com la realitat virtual, que actualment ja es fa servir per tractaments com les fòbies, l'ansietat o el dolor crònic – la salut mental és, de fet, el pròxim repte per a startups marcat per DKV Innolab. L'obstacle a saltar a mitjà termini, segons Vinyes, és la validació. La responsable d'innovació oberta de DKV Innolab espera que en els pròxims anys les tecnologies de moltes emergents que ja ara estan actives "estiguin validades perquè empreses i sistema públic de salut puguin adoptar-les".

En el cas de les aerolínies, reconeix Corretgé, la seguretat és un dels factors clau que exigeixen els usuaris. La digitalització tendeix cap a viatges segurs, cada cop més còmodes i amb menys necessitats de contacte. Més enllà de la seguretat de l'usuari, però, el gran repte de l'aviació és la sostenibilitat. La implantació de tecnologies com la captació d'emissions de CO2 o els motors d'hidrogen – totes elles ja en exploració pels vehicles d'innovació de Vueling i IAG – es fa essencial per un sector que haurà d'estar descarbonitzat en menys d'una dècada. L'aerolínia ja treballa, de fet, amb iniciatives de captació i reconversió de CO2 amb una nova pota d'Hangar 51, més dedicada al desenvolupament a llarg termini, per ser especialment diligents amb les directives climàtiques. "La UE ens marcarà zero emissions l'any 2050, però nosaltres volem arribar-hi abans", es repta el cap d'innovació.

Mons híbrids

La digitalització, en tres sectors amb un component presencial tan important com el legal, la salut o l'aviació, ha d'anar sempre acompanyada d'una consciència física. Els entorns digitals, per exemple, poden servir per descobrir "noves destinacions, noves experiències", segons Corretgé, a viatgers que abans no es plantejarien fer determinats trajectes. Aquesta tendència respon, com confirma Molina, a la necessitat de "posar el client en el centre". "Hem de pensar una estratègia per avançar en un model híbrid", afirma la innovation manager, que considera aquest desenvolupament un lloc comú en què representants de sectors molt diversos es poden trobar. Els retorns de l'adopció de pràctiques híbrides entre els entorns digitals i el món físic seran comuns, per tant, el seu desenvolupament també pot ser-ho. "Si compartim aquest risc – que de vegades tenim molta aversió al risc – evolucionar serà més fàcil", conclou Molina.

Més informació
El Mobile farà de Barcelona un "laboratori del 5G"
MWC 2022: orgull propi, presencialitat i molta reivindicació
El MWC fa de Barcelona un "referent dels futurs"
Avui et destaquem
El més llegit