4YFN, la Meca de la innovació

La branca més emprenedora del Mobile mira des del retrovisor a la pandèmia de la covid-19

Sessió d'obertura del 4YFN al MWC 2022 | VIA Empresa Sessió d'obertura del 4YFN al MWC 2022 | VIA Empresa

El 4YFN ha donat el tret de sortida per segon any consecutiu dins del Mobile World Congress Barcelona. Ho ha fet en el hall 6 de la Fira de Barcelona en una sessió liderada per tres ponents i un moderador que és tota una declaració d'intencions: Ana Maiques, CEO de Neuroelectrics; Iker Marcaide, president executiu de Zubi Labs; Ventura Barba, CEO d'Advanced Music, i el periodista especialitzat en tecnologia i innovació David McClelland com a moderador. En altres paraules: health tech, oci, inversió i comunicació; quatre eixos troncals que marquen les bases de la vuitena edició del 4YFN.

"La innovació no té gènere, color, ni geografia", ha declarat Maiques (Neuroelectrics) a l'acte d'obertura despertant un aplaudiment gens tímid per part del públic. Però sí té una meca: el 4YFN. L'edició d'enguany ha aconseguit reunir més de 600 startups, que connectaran al llarg dels quatre dies del congrés amb inversors i altres corporacions per debatre sobre l'aplicació de la innovació en el nou escenari postpandèmic i els reptes i propòsits de la branca més emprenedora del Mobile. Un d'aquests reptes, segons Yossi Vardi, chairman del 4YFN, és el "d'incloure a la dona al món de l'emprenedoria tecnològica i als col·lectius i comunitats minoritàries". 

"El món era molt diferent quan vaig crear la meva primera empresa", ha dit Marcaide (Zubi Labs). Han passat 13 anys des que Marcaide va fundar peerTransfer, ara coneguda com a Flywire. Després va fundar l'Associació Valenciana d'Startups, Imagine Montessori School, La Pinada, Cocircular i, finalment, el 2014, Zubi Labs, una venture builder que té l'objectiu de connectar inversors i startups amb un alt impacte social i ambiental. Marcaide, emprenedor de professió, assegura que "el món de la innovació s'està movent de la sostenibilitat cap a la regeneració": construir economies i comunitats que prosperin i que permetin un món millor per a les properes generacions.

La covid-19 encara és present, però d'una altra manera. La miren des del retrovisor: l'han patit, un més que d'altres, però l'han superat i tenen presents els aprenentatges. Encara estan veient, però, els canvis que ha produït en la societat i en la manera de consumir. "Hem descobert que res és igualable a veure'ns cara a cara", ha detallat Barba (Advanced Music) fent referència al metavers. "El metavers serà universal, però no suposarà una experiència completa. És a dir, continuarem anant al bar a fer unes cerveses amb els nostres amics i, paral·lelament, hi haurà espais on compartirem estones socials a través del metavers". 

"Don't give up". Maiques s'ha dirigit als emprenedors per demanar-los perseverança, que no abandonin en la lluita per aconseguir finançament, que no tinguin por a l'hora de canviar les normes o fins i tot de canviar el món. També s'ha dirigit als inversors: "aquells que teniu diners, sisplau, obriu la ment a la diversitat".

Cartel del 4YFN 2022 | VIA Empresa
Cartell del 4YFN 2022 | VIA Empresa

Les startups més prometedores de Barcelona

Entre les 600 startups que participen en el 4FYN hi ha cooperació, però també hi ha competitivitat per destacar entre la resta. Per això, l'agenda del 4YFN està carregada de rànquings -sectorials i territorials- i de premis. Barcelona Activa, que ha assistit a l'esdeveniment amb 20 startups, ha aprofitat per presentar, tot just després del tret de sortida, les startups catalanes més prometedores del moment. Endavant la desfilada:

Ticc Mobility és un intermitent intel·ligent per a bicicletes i patinets que es posa al casc i s'activa movent el cap. No necessita de les mans. S'adapta a qualsevol casc amb un sistema de subjecció i el preu de sortida és de 49 euros. La startup barcelonina va llançar el producte al mercat el 2021. Actualment, el ven a través de la seva pàgina web, però té previst distribuir el producte a gran escala amb e-commerce i grans marques com Decathlon.

Brickken és una plataforma que permet tokenitzar les empreses. "Convertim les accions o participacions en tokens", explica Edwin Mata, CEO i cofundador de la startup. I encara va més enllà: "un cop has tokenitzat l'empresa, en veritat, pots tokenitzar-ho tot, com els seus actius i immobles". La solució de Brickken permet que qualsevol empresa pugui fer seva l'emissió de tokens per a accedir al capital.

Kidalos és una plataforma online de joguines compartides que soluciona el cúmul innecessari de joguines a les llars. És una plataforma de lloguer de joguines que aconsegueix allargar la seva vida útil, reduir l'impacte en el medi ambient i oferir a les famílies un model d'estalvi per als jocs dels fills. També recapta aquelles joguines en desús i, a canvi, ofereix bonificacions a la seva plataforma. 

Vanesa Enriquez presentando Kidalos en el 4YFN | VIA Empresa
Vanesa Enriquez presentant Kidalos al 4YFN | VIA Empresa

Zoundream utilitza intel·ligència artificial i reconeixement de la veu per analitzar i traduir els plors i expressions dels nadons. Per a desenvolupar aquesta tecnologia, han realitzat proves amb nadons durant més de 100.000 hores. A més de detectar gana o son, Zoundream està orientant el software a la identificació i diagnosi de possibles patologies dels nadons o desenvolupaments atípics.

"Cada vegada que em demano un gintònic a un bar he d'esperar-me 15 minuts", es queixa Martin Cohen, CEO de Mixo. Mixo és una eina que funciona com un bar automàtic: serveix les begudes i cobra al client. Té una capacitat de fins a 500 gots i no perd, pel camí, ni una gota d'alcohol. En aquest sentit, Mixo suposa un benefici pel client quant a rapidesa i també per a l'establiment quant a optimització. Segons Cohen, "produir una beguda a un bar té un cost de producció de 2,45 euros i amb Mixo d'1,65 euros". La setmana vinent faran la seva primera prova pilot i d'aquí a un mes obren la primera ronda d'inversió.

Eosconnectivity ofereix una plataforma de mobilitat connectada per a operadors de mobilitat. És una solució personalitzada de gestió de flotes i ús compartit de vehicles. Amb la plataforma, els operadors poden administrar i monitorar les seves flotes de manera molt intuïtiva. 

StageInHome està dirigida a immobiliàries i grans propietaris d'immobles. És una empresa emergent que utilitza intel·ligència artificial per oferir solucions de decoració pels immobles perquè les persones se'l puguin imaginar moblats. StageInHome fa un pas més a les tècniques actuals del home staging (decorar de veritat un pis per a vendre'l) o dels renders (representacions gràfiques d'un immoble) i aporta simulacions de manera automatitzada. La startup preveu, a més, millorar encara més el producte i "oferir productes de marques reals, de manera que l'usuari pugui arribar a comprar directament el producte, més enllà de la inspiració", explica Martí Grau, cofundador de StageInHome.

Sycai Medical és un assistent digital per a radiologia que facilita la detecció precoç de càncer de pàncrees. "Busquem uns biomarcadors a la imatge benignes que puguin ser detonants de càncer en un futur i els intentem detectar quan encara és fàcil de tractar", explica Javier Garcia, cofundador i CTO de Sycai Medical. La startup està escalant la seva solució a altres patologies com el càncer de ronyó o de fetge.

"La manera de consumir art ha canviat", assegura Fernanda Aleman, fundadora i CEO de Gira por las casas. La seva startup és un marketplace d'art independent que ofereix performances i exposicions en formats petits i alternatius. Ajunta a amfitrions que posen l'espai amb artistes que aportin l'art. Actualment, la seva plataforma compta amb 150 artistes i 50 amfitrions registrats. El seu objectiu és arribar a organitzar fins a 15.000 espectacles en només tres anys. 

Proppos és una startup que accelera el pagament a restaurants, establiments de self-service i supermercats. A través de reconeixement d'imatge intel·ligent, identifiquen el menjar que hi ha a la safata i ofereixen un sistema de pagament automàtic. "Tenim un producte robust i preparat per escalar -explica Nil Salomó, CEO i cofundador de Proppos- i ara el que estem buscant és finançament per agafar múscul i créixer internacionalment". L'empresa emergent està present a Espanya i Itàlia, fa poc ha entrat al mercat xilè i té previst llançar-se a l'holandès ben aviat.

Qbeast facilita la feina dels enginyers de dades. És una spin-off del Barcelona Supercomputing Center (BSC) que ha creat una tecnologia que és capaç d'accelerar el processament de grans volums de dades i aconsegueix que els equips siguin fins a tres vegades més productius. També ha llançat una plataforma de codi obert per oferir un espai de coneixement per a la comunitat Qbeast. 

Dades, automatització de tasques, salut, oci, decoració, mobilitat, comunicació, joguines i tokens, entre d'altres. Maiques ja ho ha dit bé, "la innovació no té gènere, color, ni geografia", però s'ha deixat un: tampoc té sector. Els travessa tots. 

Més informació
Damm presenta al 4YFN un robot que serveix cervesa de manera autònoma
MWC 2022: orgull propi, presencialitat i molta reivindicació
Avui et destaquem
El més llegit