• Innovació
  • Què són les 'deeptech' i 5 idees catalanes que revolucionaran el nostre dia a dia

Què són les 'deeptech' i 5 idees catalanes que revolucionaran el nostre dia a dia

320 startups pertanyen al sector 'deeptech' català, que factura 161 milions d'euros i dona feina a més de 2.300 persones

Alexander Baikalov i Álvaro Pintado, cofundadors de Hello.app | EP
Alexander Baikalov i Álvaro Pintado, cofundadors de Hello.app | EP
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
16 de Febrer de 2024
Act. 16 de Febrer de 2024

El sector deeptech -que es traduiria com a tecnologia profunda- és el que aglutina les darreres innovacionscientífiquesi tecnològiques i l’encarregat de facilitar-nos-les a la ciutadania. En l’ecosistema emprenedor català, aquest àmbit està compost per 320 startups que facturen 161 milions d’euros i que, en conjunt, donen feina a més de 2.300 persones. Aquestes són les dades que es desprenen del Catalogue of Startups Catalan Pitch Competition 2023 publicat per Acció, que defineix l’ecosistema com a “dinàmic”, ja que el 55% de les companyies que el componen han estat creades en els darrers cinc anys. 

 

Al llarg d’aquest mateix període, Barcelona s’ha consolidat com el setè hub d’Europa en volum de finançament captat per startups deeptech, amb 480 milions. Les principals àrees a què es dedica l’ecosistema català són la biotecnologia (40%), la IA (25%), els materials de frontera (11%) i la robòtica (8%), i s’observa com el coneixement provinent de la comunitat universitària té un paper fonamental, ja que el 43% de les startups són spinoffs, i gairebé la meitat disposen d’una patent. 

El 55% de les companyies que componen el sector 'deeptech' han estat creades en els darrers cinc anys

Bookline, intel·ligència conversacional a l'empresa

Bookline és un programari que s’adapta a qualsevol model de negoci per automatitzar els processos d’atenció al client i optimitzar les interaccions. Es tracta d’una eina operativa les 24 hores del dia que promet augmentar la satisfacció dels clients mitjançant “la millor intel·ligència conversacional”, en la qual ja confien clients de la talla de Flax & Kale o Hard Rock Cafe.

 

 

La companyia, cofundada per JoanSalvatella i FedericoBuldin, disposa d’un equip de 28 persones que sap que “cada trucada perduda és una oportunitat de negoci perduda”. Per aquest motiu, han desenvolupat un programari destinat a guanyar clients reduint costos que, segons la companyia, pot beneficiar a més de la meitat dels tres milions de pimes que es troben a l’Estat, que tenen necessitats relacionades amb el servei al client.

Flexiic, xips flexibles i sostenibles

AugustArnal, JordinaJuvanteny, Eloi Ramon, Carme Martínez-Domingo i JoanPlana van decidir reinventar el món de l’electrònica a través de Flexiic, la startup que va néixer com una spinoff del CSIC per reinventar el món de l’electrònica a través del seu disseny de xips flexibles sostenibles per a sensors i l’àmbit de la Internet de les coses (IoT). Per assolir-ho, l'equip de nou persones que es troba al capdavant de la iniciativa fa servir tècniques avançades de fabricació additiva, que permeten oferir preus competitius. Aquest 2024, l'equip de Flexiic espera dur a terme les primeres demostracions en l’àmbit del comerç al detall. 

Hello.app, el nou “Dropbox descentralitzat”

Hello.app ens dona la benvinguda al futur de l’emmagatzematge al núvol mitjançant el seu “Dropbox descentralitzat”. ÁlvaroPintado i AlexanderBaikalov, impulsors del projecte, consideren que el fet que la informació a Internet s’emmagatzemi de forma centralitzada “no és ni eficient, ni segur, ni sostenible”, ja que els usuaris no tenen el control total sobre les seves dades. Per aquest motiu, han desenvolupat la primera xarxa d'emmagatzematge descentralitzada -és a dir, que no depèn de cap entitat- basada en dispositius mòbils, de manera que tant usuaris com empreses puguin emmagatzemar la seva informació de forma molt més segura i econòmica. Hello.app ofereix 100 GB d’espai gratuït.

La firma, que avui celebra el seu primer aniversari, va tancar el mes de març de l’any passat amb 8.000 usuaris en el seu prototip que, un mes després, ja comptava amb 60.000 arxius emmagatzemats. Pintado i Baikalov esperen llançar l’aplicació a l’App Store i a Google Play i tancar aquest mes de febrer amb 100.000 usuaris. 

Improfit.AI, quan la IA avalua el comportament humà

Improfit.AI és una plataforma que proporciona eines interactives centrades en la rehabilitació i l’entrenament per millorar la salut de les persones. Es tracta d’un programari que fa servir la intel·ligència artificial per avaluar el comportament humà dels moviments de les persones. L’usuari s’ha de gravar realitzant un determinat exercici, i l’algoritme identifica el seu cos i converteix les imatges en un mapa de punts a partir del qual avalua els moviments de l’usuari i li retorna un feedback per millorar la postura o tècnica.

El programari d'Improfit.AI ha estat testejat per 2.000 persones a Singapur

El projecte, impulsat per AndreuCasadellà, destaca per fer servir la IA en temps real, així com altres tecnologies, entre les quals destaquen la realitat augmentada. Amb la indústria del fitness com a principal mercat, Improfit.AI s’està donant a conèixer arreu del món, en haver estat testejat per 2.000 persones a Singapur i haver dut a terme un projecte a la Montreal School (Canadà).

Pack 2 Earth, embalatges d'economia circular

Françoise de Valera i Glenn Du Pree han impulsat Pack 2 Earth, una empresa d’embalatge que desenvolupa materials avançats d'economia circular per substituir els plàstics d'origen fòssil. Després de veure a la muntanya centenars d’embalatges i residus provinents de la nutrició esportiva, els dos cofundadors, conscients de l’elevat grau de contaminació en què aquests es tradueixen pel planeta, van decidir dur a terme una marca d’envasos sostenibles fabricats amb materials compostables que es poden rebutjar amb altres residus orgànics.

La firma, que enguany espera tancar una ronda de 850.000 euros, ha esdevingut una empresa líder en R+D+i d’envasos sostenibles, jugant un paper cada vegada més important en la indústria alimentària, que capta el 70% del mercat d’envasos biodegradables. El paper dels consumidors també és clau que, conscients dels elevats nivells de contaminació que pateix el planeta, exigeixen noves solucions: un 92% dels ciutadans de la UE aprova l'adopció de mesures per reduir l'ús de plàstics d'un sol ús.