El dia que l’e-book va ser més llibre que mai

Entre les quatre parets de casa, la celebració de Sant Jordi és 100% digital amb vídeo lectures, presentacions online i trobades amb els lectors en xarxes socials

Imatge dels llibrets de la campanya #santjordietstu Imatge dels llibrets de la campanya #santjordietstu

Fa només dos dies que el llibre electrònic gaudeix del privilegi impositiu de tenir un IVA del 4% igual que els llibres en paper i avui, a més, està de festa. I és que la celebració de Sant Jordi pot ser un impuls per a la venda d’e-books en temps de confinament i, coses del directe, de videoconferències en prestatgeries plenes de llibres en paper. Tota una paradoxa.

Segons les dades de l'últim estudi del comparador de preus idealo.es, el llibre electrònic està sent aquests dies de confinament una de les opcions més demandades, amb un 186% de creixement en la seva demanda del 15 de març al 15 d'abril, respecte a les mateixes dates de 2019. El passat 20 de març, Libranda, la principal distribuïdora de llibres digitals, ja advertia que la venda d'e-books des que va començar el confinament pel coronavirus havia crescut de mitjana un 50% tant en les editorials que publiquen en castellà com en català.

Compra en diferit

En paral·lel a la crescuda de l’interès pel llibre electrònic està l’objectiu de salvar el sector llibreter, que aquest dijous 23 d’abril viurà confinat el que és el seu dia més important. Des de la iniciativa LlibreriesObertes, hores abans de la celebració de Sant Jordi el missatge és que ja s’han venut 30.600 llibres. El llibre Canto jo i la muntanya balla, d’Irene Solà (Anagrama), lidera el rànquing aquesta setmana, amb xifres de venda entre els dies 14 i 20 d’abril.

Més info: Dia 9: Dilluns de #LlibreriesObertes

A banda de consumir, la celebració de Sant Jordi també implica festa al carrer, el que ara ha quedat posposat, si res no canvia abans, al 23 de juliol. Per això des del Gremi de Llibreters també proposen que a les 12 hores del migdia i a les 18 hores de la tarda, tingui lloc el #llibresalaire, "una crida a tothom perquè sortim a les finestres, als terrats, patis o balcons de casa, per a llegir en veu alta i per acabar amb un aplaudiment amb el crit del nom de la nostra llibreria” . Proposen com a etiqueta a les xarxes socials #Senseparadesperosenseparar.

Altra iniciativa, per evitar la compra de llibres per canals alternatius (Amazon, per exemple), ha sorgit #santjordietstu. Narradors, poetes, il·lustradors i fotògrafs han cedit una de les seves obres, amb les quals s’han editat 9 llibrets recopilatoris que les llibreries que donen suport a la campanya #santjordietstu poden enviar als seus lectors per correu electrònic, per a obsequiar les seves compres avançades. Fins aleshores, els llibrets "suposen una alternativa" perquè es pugui seguir regalant cultura aquest Sant Jordi, proposen. 19 llibreries han confirmat que els repartiran. Es poden imprimir i, mitjançant unes instruccions adjuntes, plegar-los i retallar-los per donar-los l'aparença d'un petit llibre, tal com informa l'ACN. 

Agenda d'autors online

L’agenda de Sant Jordi també és intensa, tot i el confinament. Grans llibreries com Abacus han programat desenes de xerrades amb autors com Txell Feixas, Toni Cruanyes o Jordi Borràs per parlar de les seves noves obres; La Casa del Llibre convida a autors com Almudena Grandes, Dolores Redondo o Santiago Posteguillo, i lectors a trobar-se en els seus canals d’Instagram i YouTube. Propostes grans i petites, però totes digitals.

Amb tot, les roses també arribaran a destí. El president del Gremi de Floristes de Catalunya, Joan Guillén, ha assegurat a l'ACN l'èxit de la campanya #rosadesantjordiacasa per enviar roses a domicili aquest 23 d'abril, amb 200 floristes implicats i gairebé tots al límit del "col·lapse tècnic". L'alta demanda i les dificultats per rebre, treballar i distribuir la flor en les actuals condicions i amb poc personal fan que la majoria estiguin tancant la porta a més comandes. L'objectiu que es va marcar el Gremi per aquest Sant Jordi "de mínims" és vendre unes 300.000 roses, el 5% de l'habitual.

I si no arriben, estan les digitals: des de la proposta de Diplocat Books and Roses, passant per les que proposa Casa Seat o les que ven per 1 euro la web de Turisme Barcelona i la recaptació de les quals es destina a la lluita contra la COVID-19.

Més informació
L'art de la Casa Batlló per Sant Jordi
El meu primer (i únic) Sant Jordi
Una rosa virtual per Sant Jordi
Campanya solidària per Sant Jordi: una rosa (virtual) per un euro
Avui et destaquem
El més llegit