Estocolm ha estat guardonada amb el premi de la Smart City de 2019 que es lliura anualment al saló Smart City Expo World Congress per reconèixer les iniciatives i projectes més destacats en la indústria de la innovació i transformació urbana, segon ha anunciat l'organització en un comunicat.
La iniciativa Smart and Connected City - Inclusivament, Sustainable and Thriving d'Estocolm ha estat clau en la decisió del jurat de nomenar a la capital sueca com la Smart City de 2019. La seva estratègia per crear una ciutat intel·ligent i connectada, a través de la innovació, l'obertura i la connectivitat per proporcionar als ciutadans d'Estocolm la millor qualitat de vida i el millor ecosistema per als negocis han fet destacar la candidatura de la capital escandinava per sobre dels altres finalistes.
El jurat, compost per representants de l'Ajuntament de Barcelona, l'Associació Internacional de Transport Públic de la UITP, ONU-Hàbitat, el Banc Mundial i Smart City Expo World Congress així ho ha considerat, sobretot en un context en el qual el canvi climàtic continua presentant un desafiament creixent a nivell global per a la humanitat i la biosfera al segle XXI. A nivell de la ciutat, Estocolm porta anys apostant per implementar una estratègia, desenvolupada juntament amb els ciutadans, centrada en solucions intel·ligents i integrades en una sèrie d'àrees tals com a districtes de baixa energia, infraestructura integrada i mobilitat urbana sostenible.
Ciutats innovadores i inclusives
En la categoria Innovative Idea, la guanyadora ha estat la Modular, versatile, self-supporting, high efficiency i-mobility lorry platform for urban services desenvolupada per FCC Environment a Barcelona. El projecte consisteix en el disseny d'un xassís de camió modular autoportant amb tracció elèctrica permanent, endollable, equipat amb bateries d'alta potència i cabina avançada de baixa entrada que és adequat per a tots els propòsits de servei urbà, econòmic a causa del seu desenvolupament industrial i aplicat en carrosseria de recollida de residus de càrrega lateral.
IoT-Based Yingtan: The World's First 5G-Powered Digital Twin City del govern de Yingtan (Xina) ha guanyat a l'apartat Digital Transformation. Yingtan està liderant el desplegament de l'Internet de les Coses (IoT) i visualitza un Yingtan recolzant-se en aquesta tecnologia. La iniciativa està construint la primera twin city (ciutat bessona digital) equipada amb xarxes 5G+ NB-IoT (Narrowband Internet of Things) com a fonament digital urbà, models d'informació d'alta precisió i un cervell IoT impulsat per Intel·ligència artificial per desenvolupar noves aplicacions.
El Govern de Buenos Aires (Argentina) ha rebut el premi Inclusivament and Sharing Cities per la seva iniciativa Tackling informality per integrar socialment i urbanísticament el Barri 31, que analitza què política s'ha d'implementar per abordar els assentaments informals. Durant anys, l'única resposta va consistir en els desallotjaments i habitatges socials als afores de la capital argentina però aquest projecte està canviant aquesta realitat trobant noves formes d'integrar el veïnat a la ciutat.
Es premia la innovació, la transformació digital i la mobilitat, entre altres coses
El premi de Governance and Finance ha estat atorgat a la Data Science Federation de Los Angeles, impulsada per l'Agència de Tecnologia de la Informació de la Ciutat de Los Angeles. La Data Science Federation és una associació de recerca col·laborativa entre la ciutat de Los Angeles i 18 centres universitaris de l'àrea que ha generat més de 40 projectes que han beneficiat als residents angelins, ja que les administracions han obtingut informació valuosa sobre com millorar les operacions, els serveis i les polítiques de la ciutat, mentre que els estudiants i professors universitaris s'han beneficiat en treballar en desafiaments concrets amb dades i casos reals.
El premi Mobilty ha estat per al Sistema de Telefèrics Urbans de la Pau i L'Alt per l'empresa estatal de transport per cable El meu Telefèric de la Pau (Bolívia). Aquesta xarxa d'integració metropolitana va ser la primera xarxa de transport públic d'una ciutat composta per telefèrics. Comprèn 10 línies operatives, 31,6 km i 37 estacions, sent el sistema de telefèric urbà més gran del món i ha estat utilitzat des de la seva obertura per més de 242 milions d'usuaris.
L'última categoria, Urban Environment, ha guardonat la iniciativa Connecting satellite and operational data to trigger predictive maintenance for utilities d'Hexagon en Madison (EUA). El projecte ha abordat la necessitat de reduir el cost del manteniment del sistema de clavegueram evitant la ruptura de les canonades per enfonsament o inestabilitat del sòl. L'ús de monitoreig mitjançant satèl·lit combinat amb dades operatives va millorar l'efectivitat de les inspeccions en un 40% i permet predir problemes futurs.