Agricultura de proximitat a només un clic

Farmily és una startup que connecta agricultors locals amb els consumidors

Farmily, una startup que permet comprar directament als nostres agricultors locals | iStock Farmily, una startup que permet comprar directament als nostres agricultors locals | iStock

Abans de la "nova normalitat", quan molta gent s'ha trobat teletreballant per primer cop a les seves vides, encara més persones s'enfrontaven a jornades maratonianes fora de casa cada dia. Això dificulta algunes tasques com, per exemple, comprar en els nostres mercats locals i per tant es complica l'accés als productes de proximitat. Eduard Blanch es trobava en aquesta situació, preocupat i interessat per l'alimentació saludable i de quilòmetre 0 va voler crear una alternativa. Així neix Farmily, una startup incubada a Barcelona Activa, que connecta productors agrícoles directament amb els consumidors.

El jove emprenedor que feia temps que estava interessat en el món de l'emprenedoria i que havia estat en contacte amb el món de l'alimentació va decidir llançar-se de cap a crear el seu propi negoci. Totes les aventures empresarials són arriscades però quan es barreja una pandèmia pel mig encara ho és més. En el cas Farmily es van trobar que el confinament va disparar el seu negoci. "El 5 de març parlava amb un amic sobre que l'empresa estava preparada per assumir tres vegades més clients i en pocs dies ens vam trobar en aquest escenari", recorda Blanch.

"Hem vist que la gent ens compra de l'Hospitalet, Ciutat Meridiana o Nou Barris. La proximitat i la sostenibilitat interessen més a les zones on ja hi ha tradició d'anar al mercat"

Un sistema senzill i eficaç

Fer una comanda amb Farmily és molt similar a fer qualsevol altra compra en línia. Els usuaris es registren i escullen els productes que volen, sempre de temporada. Un cop escollits i pagats s'envia al domicili seleccionat entre les quatre i les nou del vespre. Els preus els fixen els agricultors als quals se'ls suma el cost del repartiment, que recau sobre Farmily, i del repartiment l'empresa es queda un percentatge.

Es tracta d'un servei que accessible i senzill que no entén de gènere ni d'edat a l'hora de seduir els consumidors. En canvi, sí que triomfa més en aquells indrets on la cultura del mercat i la plaça estan més arrelades. "Ens va sorprendre el nostre perfil de comprador", reconeix el fundador. Com les fruites i verdures que venen són lleugerament més cares que a les grans superfícies pensaven que tindrien més demanda de les zones amb les rendes més altes, però ha estat al contrari. "Hem vist que la gent ens compra de l'Hospitalet, Ciutat Meridiana o Nou Barris. La proximitat i la sostenibilitat interessen més a les zones on ja hi ha tradició d'anar al mercat", reflexiona Blanch.

"Canviar d'hàbits costa molt i més amb l'alimentació, per això hem de fer les coses molt ben fetes, per guanyar la confiança dels clients", sentència l'emprenedor. Blanch destaca que fa deu anys era impensable comprar els regals de Nadal pels nens a una web i confiar que t'arribessin a temps, però ara és una quotidianitat. L'emprenedor reconeix que amb els aliments és més complicat perquè moltes persones no confien que arribin en bon estat, per això destaca la importació de cuidar tots els detalls.

"A l'estiu, amb les vacances, hem baixat el ritme així que el que volem fer és estabilitzar-nos en 200 o 300 comandes setmanals"

Objectiu de futur: Estabilitat

Com ja mencionàvem al principi, amb el confinament un servei a domicili d'aliments frescos com és Farmily es va disparar. La comoditat de rebre el menjar a casa i la certesa de ser de quilòmetre 0 va fer que durant el confinament l'empresa gestionés fins a 400 comandes setmanals. "A l'estiu, amb les vacances, hem baixat el ritme així que el que volem fer és estabilitzar-nos en 200 o 300 comandes setmanals", explica el fundador i afegeix: "Penso que hem de fidelitzar a molta gent".

Fidelitzar i estabilitzar la clientela s'aconsegueix per moltes bandes i a Farmily ho saben, és per això que volen seguir treballant en la promoció de la fruita de temporada a través de la publicació de receptes amb els aliments que es cullen en cada moment de l'any. 

Farmily vol expandir el seu mercat però per ara no té pressa. Prefereixen seguir consolidant-se a l'Àrea Metropolitana de Barcelona i en un futur moure's cap a altres ciutats.

Més informació
L''ecommerce' vallesà de productes de proximitat
Gatrocampo, consum sostenible i de proximitat
Avui et destaquem
El més llegit