La transformació digital, una cursa contra el temps

Les empreses són conscients que cal avançar cap a la digitalització però moltes encara se senten perdudes en aquest procés on fa més por la cultura que la tecnologia

La digitalització de les empreses avui encara és molt pobre, i en molts casos equivocada. Moltes empreses no tenen un pla de digitalització, no saben què han de fer ni per on començar”. Les paraules de Xavier Camps, de l’empresa de serveis informàtics i de seguretat CBytemaster, sintetitzen molt bé el sentiment generalitzat en el teixit empresarial davant els reptes que comporta la transformació digital. I és que les companyies són conscients que cal adaptar-se als nous temps i introduir les noves tecnologies, però encara hi ha molta desorientació i fins i tot por a fer el pas.

La Cambra d’Emprenedors i Empresaris comptabilitza que "un 70% de les empreses volen canviar digitalment, però no saben per on començar”, afirma Alexandre González, president de la Cambra, en el marc del Gentic Day, la Trobada del Sector TIC Català, celebrada aquest dijous al TecnoCampus de Mataró. El seu consell implica apoderar els mateixos treballadors: “Sovint pensem a buscar gent fora que ens ajudi a digitalitzar l’empresa, però a les companyies hi ha emprenedors en potència, hem de mirar dins perquè els treballadors ens poden ajudar a tirar endavant”, diu Gonzàlez.

GenTic Day, la Trobada del Sector TIC Català

 Gentic Day, la Trobada del Sector TIC Català.

 

Pel president de la Cambra, la tecnologia ha de fusionar-se amb l’experiència, actitud i coneixements dels professionals de les empreses, especialment els sèniors. “Hem de recuperar el talent dels sèniors, que la gent de cinquanta anys estigui fora del mercat és un error”, afirma. 

No obstant això, el que tenen clar els representants del món empresarial és que la transformació digital és una cursa contra el temps. “Si et fas el ronso, amb la digitalització et quedaràs enrere ràpidament”, adverteix Xavier Solà, Conseller Delegat de Witte&Solà, companyia dedicada a la fabricació de tubs-envasos comprimibles. “O entres en aquesta transformació o et quedes enrere, i això ens està marcant el pas cada dia més”, afegeix.

Un 70% de les empreses volen canviar digitalment, però no saben per on començar

Recels i reticències davant la tecnologia

“Haurem de tenir la ment molt oberta perquè la transformació digital porta molts reptes”, aconsella Jordi Ortega, Soci-Director d'ATGROUP, una assessoria jurídica en matèria de tecnologia. Ortega coneix molt bé les reticències que provoca la digitalització en les empreses, perquè precisament el sector jurídic és, en les seves pròpies paraules, un sector “tecnòfob”. “Només un 1% dels advocats treballen en temes de noves tecnologies”, explica.

Camps, de CBytemaster, també creu que un problema de la transformació digital és que “la tecnologia i les empreses estan molt allunyats, i això provoca un retard en digitalitzar les companyies”.

Des de la seva experiència com a assessor jurídic, Ortega observa que la majoria d’empreses no estan abordant com cal el procés de digitalització. “Les empreses no estan treballant un pla de màrqueting en aquest sentit, i això és perquè les noves tecnologies provoquen molta inseguretat”. Ortega explica, per exemple, que amb les noves tecnologies es podria estalviar el 80% de la feina que es fa en el seu sector.  

“Hem de recuperar el talent dels sèniors, que la gent de cinquanta anys estigui fora del mercat és un error”

Formació permanent per encarar el futur

Aquesta por que la tecnologia faci desaparèixer llocs de treball està molt present en el teixit empresarial, i és un dels grans reptes que es deriven de la transformació digital. Ortega creu que cal apostar més que mai per la formació continua. “Les persones ens hauríem de formar de manera permanent”, diu.

Més informació
El passaport català de l'empresa es diu innovació
Els 7 passos de la transformació digital
Quan la tecnologia no ho és tot
Avui et destaquem
Comentaris

No hi ha comentaris. T'animes?

El més llegit