
15
de Juny
de
2016
Act.
15
de Juny
de
2016
Comprar un llibre, unes entrades o un bitllet d'avió, fer la compra setmanal al súper, contractar una assegurança, jugar amb un videojoc, fer una transferència bancària... Avui, pràcticament qualsevol tràmit o gestió de la nostra vida quotidiana passa per Internet. Estem permanentment connectats, ja sigui a l'ordinador, a la tauleta o al mòbil, fent consultes o compres que deixen pistes de la nostra activitat, els nostres costums i les nostres preferències. Una informació molt valuosa que les companyies catalanes ja han començat a explorar, convertint Catalunya en un dels territoris d'Europa amb més empreses dedicades al Big Data.
Segons la Unió Europea Datalanscape, organisme que mesura l'economia de les dades a Europa, Catalunya encapçala el rànquing amb 57 empreses vinculades al Big Data. "En el món digital tota activitat genera unes dades que es poden trackejar, se'n pot fer un seguiment, i a partir d'aquest estudi pots treure dades per millorar el teu producte o servei, millorar-lo i aconseguir que més usuaris el facin servir o paguin per aconseguir-lo. El Big Data és l'anàlisi d'aquests volums ingents de dades". És la definició que en fa JordiLópez, responsable de Recursos Humans de Social Point, una empresa referent en els breeding games o jocs socials per a Facebook i dispositius mòbils, amb seu a Barcelona.
Per a Social Point, com per a tantes altres empreses "natives digitals", la gestió de les dades forma part de la seva activitat des del començament. Però cada vegada són més les empreses de sectors "tradicionals" com la banca, les assegurances o el gran consum, les que s'adonen de la importància d'analitzar i gestionar les dades al voltant de la seva activitat. I per això cal un nou perfil professional, l'expert en Big Data o Data Scientists, una de les professions que, previsiblement, tindrà més demanda en el futur, i en el present.

Consuelo Castilla, presidenta d'AdQualis i Jordi López, manager de HR de Social Point. Judith Vives
Un perfil professional amb molt de futur
Fa cinc anys, aquest perfil no existia, i avui, les empreses els busquen sota les pedres. No són fàcils de trobar professionals preparats per a aquesta feina que requereix, primer de tot, una mentalitat científica: "El perfil de la gent que es dedica al Big Data és molt diferent, molts s'han autoformat, però cal sobretot que tinguin un vessant numèric molt fort, ja sigui matemàtiques, física, enginyeria industrial", explica Jordi López.
La presidenta de la consultora de Recursos Humans AdQualis, ConsueloCastilla, apunta l'oportunitat que representa el Big Data per a matemàtics i físics: "Aquests perfils abans eren difícils de col·locar al mercat, molts acabaven a la docència, però ara són perfils molt demanats, perquè tenen una ment brillant i la capacitat de fer aquesta anàlisi digital", explica.
No obstant això, Castilla admet la dificultat de trobar Data Scientists. "Cal tenir present que no hi ha ningú que tingui cinc anys d'experiència en aquest camp", detalla. Des de SocialPoint assenyalen la importància del domini tècnic d'aquests professionals: "per nosaltres la part tècnica és fonamental. La dificultat és l'encaix cultural un cop superada la part tècnica", explica López. Castilla, d'AdQualis, afegeix que a banda del coneixement tècnic, "també tenim molt en compte la part competencial. La persona haurà de fer una evolució, ser capaç de desenvolupar unes noves competències, i ha de tenir aquest potencial", remarca.
"Els busquem per tot el món", prossegueix la presidenta d'AdQualis, que assenyala la gran eclosió que s'està vivint a Barcelona en l'àmbit de la innovació i el Big Data. De fet, grans multinacionals com Zurich, Nestlé o el BBVA han anunciat que instal·laran centres de Big Data a Barcelona. Una bona notícia per reforçar el paper de la capital catalana com a hub tecnològic i de la innovació. "És més fàcil atraure gent cap aquí si ja hi ha algú de referència i a Barcelona cada vegada en tenim més. El talent atreu talent", explica Castilla.
Es calcula que, en els propers dos anys, el 75% de les empreses invertirà en Big Data. "Per a una empresa significa molt apostar pel Big Data, no només per la inversió tecnològica, sinó humana. I que obliga a tota l'organització a canviar la seva forma de treballar". Un repte que hauran d'encarar les empreses, petites i grans, i que obligarà a canviar les estructures i estratègies empresarials tal com les hem conegut fins ara. Com afirmar Consuelo Castilla, "entrem en una etapa molt maca, en una autèntica revolució. La revolució del Big Data ho canviarà tot".
Segons la Unió Europea Datalanscape, organisme que mesura l'economia de les dades a Europa, Catalunya encapçala el rànquing amb 57 empreses vinculades al Big Data. "En el món digital tota activitat genera unes dades que es poden trackejar, se'n pot fer un seguiment, i a partir d'aquest estudi pots treure dades per millorar el teu producte o servei, millorar-lo i aconseguir que més usuaris el facin servir o paguin per aconseguir-lo. El Big Data és l'anàlisi d'aquests volums ingents de dades". És la definició que en fa JordiLópez, responsable de Recursos Humans de Social Point, una empresa referent en els breeding games o jocs socials per a Facebook i dispositius mòbils, amb seu a Barcelona.
Per a Social Point, com per a tantes altres empreses "natives digitals", la gestió de les dades forma part de la seva activitat des del començament. Però cada vegada són més les empreses de sectors "tradicionals" com la banca, les assegurances o el gran consum, les que s'adonen de la importància d'analitzar i gestionar les dades al voltant de la seva activitat. I per això cal un nou perfil professional, l'expert en Big Data o Data Scientists, una de les professions que, previsiblement, tindrà més demanda en el futur, i en el present.
Consuelo Castilla, presidenta d'AdQualis i Jordi López, manager de HR de Social Point. Judith Vives
Un perfil professional amb molt de futur
Fa cinc anys, aquest perfil no existia, i avui, les empreses els busquen sota les pedres. No són fàcils de trobar professionals preparats per a aquesta feina que requereix, primer de tot, una mentalitat científica: "El perfil de la gent que es dedica al Big Data és molt diferent, molts s'han autoformat, però cal sobretot que tinguin un vessant numèric molt fort, ja sigui matemàtiques, física, enginyeria industrial", explica Jordi López.
La presidenta de la consultora de Recursos Humans AdQualis, ConsueloCastilla, apunta l'oportunitat que representa el Big Data per a matemàtics i físics: "Aquests perfils abans eren difícils de col·locar al mercat, molts acabaven a la docència, però ara són perfils molt demanats, perquè tenen una ment brillant i la capacitat de fer aquesta anàlisi digital", explica.
No obstant això, Castilla admet la dificultat de trobar Data Scientists. "Cal tenir present que no hi ha ningú que tingui cinc anys d'experiència en aquest camp", detalla. Des de SocialPoint assenyalen la importància del domini tècnic d'aquests professionals: "per nosaltres la part tècnica és fonamental. La dificultat és l'encaix cultural un cop superada la part tècnica", explica López. Castilla, d'AdQualis, afegeix que a banda del coneixement tècnic, "també tenim molt en compte la part competencial. La persona haurà de fer una evolució, ser capaç de desenvolupar unes noves competències, i ha de tenir aquest potencial", remarca.
"Els busquem per tot el món", prossegueix la presidenta d'AdQualis, que assenyala la gran eclosió que s'està vivint a Barcelona en l'àmbit de la innovació i el Big Data. De fet, grans multinacionals com Zurich, Nestlé o el BBVA han anunciat que instal·laran centres de Big Data a Barcelona. Una bona notícia per reforçar el paper de la capital catalana com a hub tecnològic i de la innovació. "És més fàcil atraure gent cap aquí si ja hi ha algú de referència i a Barcelona cada vegada en tenim més. El talent atreu talent", explica Castilla.
Es calcula que, en els propers dos anys, el 75% de les empreses invertirà en Big Data. "Per a una empresa significa molt apostar pel Big Data, no només per la inversió tecnològica, sinó humana. I que obliga a tota l'organització a canviar la seva forma de treballar". Un repte que hauran d'encarar les empreses, petites i grans, i que obligarà a canviar les estructures i estratègies empresarials tal com les hem conegut fins ara. Com afirmar Consuelo Castilla, "entrem en una etapa molt maca, en una autèntica revolució. La revolució del Big Data ho canviarà tot".