
La col·laboració entre grans empreses i startups és una tendència que està a l’alça. En els últims anys, han sorgit a Catalunya diferents programes que ajuden a fer que aquesta col·laboració sigui possible. Un d’aquests ecosistemes és Lab3040 de la Cambra de Comerç de Barcelona, que connecta corporacions i startups per la via de la innovació. En aquest context, una de les darreres iniciatives ha sigut l’StartUp Day, una jornada intensa i inspiradora on s'han seleccionat un total de 12 startups finalistes, entre més de 100 candidatures, que han mantingut reunions One to One amb responsables d'innovació de corporacions com Celsa, Cofidis, Ibercaja, Naturgy i TMB, amb l'objectiu d'explorar possibles col·laboracions i pilots amb impacte real.
Accesit Inclusiu, ActionTracker Solutions SL, Agrow, Aridditive, Hydros Power, Magnetika, Metavers.cat, MOAI Analytics, Nantek, Recircular, Tecous i UniSCool han sigut les empreses emergents catalanes que han tingut l’oportunitat compartir la seva visió en innovació amb les grans corporacions esmentades i d’aplicar el model venture client, tant exitós en el món de l’empresa avui en dia.

“La millor manera de col·laborar entre startups i corporacions és el model venture client, ja que et permet fer pilots de manera àgil i controlada”, ha afirmat el responsable de l'ecosistema Lab3040 i emprenedor, Alexander Phimister. Aquest model és precisament el format de col·laboració que es proposa des de la plataforma, on les startups poden accedir directament a grans empreses catalanes.
Com ser referents a Europa en innovació?
Catalunya compta amb un ecosistema strong innovator, tal com es desprèn del passat European Innovation Scoreboard 2023, elaborat per la Comissió Europea, i d'una sèrie d'iniciatives entre les quals destaquen grans fires tecnològiques de referència mundial, com el Mobile World Congress.
Encara que aconseguir-ho pot semblar difícil, el país ha demostrat que no és impossible. La clau està en la disposició i el compromís, com demostra el Lab3040 que aprofundeix en l'estat de l'ecosistema d'innovació corporatiu català i demostra que la innovació ha passat de la corporació a la pime.
Atienza: “Fins fa poc, el departament d'innovació només es concebia en empreses amb milers d'empleats, però, actualment la innovació també s'ha impregnat en les pimes”
“Fins fa poc, el departament d'innovació només es concebia en empreses amb milers d'empleats, però, actualment la innovació també s'ha impregnat en les pimes”, ha assegurat el responsable d'Innovació de la Cambra de Comerç de Barcelona, Vicente Atienza.
Per ell encara hi ha reptes importants, com la falta d’indicadors clars per mesurar l’impacte de la innovació i la resistència interna de moltes organitzacions al canvi. Per això, tenint en compte aquestes circumstàncies, Atienza aposta per “una innovació orientada a resultats i amb estratègies més definides per tal de consolidar Catalunya com un referent europeu”.
El model 'venture client' guanya terreny a Catalunya
L’ecosistema empresarial català tendeix a col·laborar mitjançant pilots amb un tiquet mitjà d'entre 15.000 euros i 30.000 euros, la qual cosa permet validar solucions sense assumir grans riscos des de l'inici.
Phimister: “Hem de treballar en apropar les startups a les corporacions perquè Catalunya sigui un ecosistema referent a Europa"
“Hem de treballar en apropar les startups a les corporacions perquè Catalunya sigui un ecosistema referent a Europa", ha afegit Phimister. Aquest és un objectiu que Catalunya té present i en el qual treballa de cara a la dècada vinent i que, precisament Phimister, recordava a VIA Empresaen aquest article.
Diferents estratègies per innovar
Cada empresa aborda la innovació des de perspectives diferents, però totes comparteixen un bé comú: l'adaptació a un entorn en constant canvi i aportar valor diferencial a través dels seus serveis.
Per Ibercaja, promotor del projecte Lab3040 de la Cambra de Comerç de Barcelona, la innovació és un equilibri entre el curt termini i el llarg termini. A curt termini per a assegurar l'eficiència de processos i nous productes o maneres de treballar, i a llarg termini, per a transformar el negoci i adaptar-se a un consumidor diferent.
“L’estratègia és millorar l'eficiència de processos i nous productes o noves maneres de treballar per al teu públic objectiu d'una manera diferent, o que la teva posició de valor sigui millor, i a llarg termini innovació disruptiva que pot transformar el model de negoci”, ha assegurat José María Santos, responsable d'institucions d'Arc Mediterrani d’Ibercaja.
Fruit d’aquesta visió, han creat el programa Salta de Fundació Ibercaja, on, segons ha explicat aquest responsable d’Ibercaja, cada any incuben 8 startups de mitjana, i el programa d'Hangar 73, amb 50 persones que estaran desenvolupant noves oportunitats de negoci a través d’empreses emergents del sector de la mobilitat.
Per Ibercaja, promotor del projecte Lab3040 de la Cambra de Comerç de Barcelona, la innovació és un equilibri entre el curt termini i el llarg termini
En l'àmbit de la innovació oberta, tant Naturgy com Bacardí han optat per la innovació oberta a través de col·laboracions amb startups i universitats. “Aquesta col·laboració fa que l'empresa tingui al seu abast tecnologies disruptives i noves que per falta de temps, equip o focus en aquest moment no es poden desenvolupar internament”, ha explicat Carmen López, d'Ecosistemes d'Innovació i Scouting de Naturgy.
Bacardí, per la seva banda, ha adoptat una aproximació tàctica centrada a obtenir resultats ràpids. Després d'explorar models més interns o de llarg recorregut com venture building, actualment prioritza col·laboracions tipus venture client, que li permeten incorporar innovació de manera àgil, sense necessitat d'adquirir participació en les startups.
Jesús Checa, director d’innovació de Bacardí, ha assegurat que la seva empresa està apostant per “accelerar” la innovació a través de l’Open Innovation, que altres mètodes provats en el passat no van acabar de generar l’impacte necessari. Una estratègia que balanceja quick wins amb oportunitats que requereixen més temps.
D’altra banda, Laura Vidal, Head of Innovation & Employee Engagement, ha assegurat que la innovació és “la millor eina de transformació que tenim a la companyia per créixer en els propers anys”.
El model 'venture client', palanca clau de la innovació oberta
El model de venture client és el model per excel·lència que predomina en la majoria dels departaments d'innovació. Algunes de les empreses que ho han adaptat de l'ecosistema Lab3040 són Ibercaja, TMB, Cofidis, ERIA, Bacardí, CELSA o Naturgy, i permet validar i codesenvolupar tecnologies emergents en un entorn real.
TMB, per exemple, ho utilitza per a testar tecnologies directament aplicables a les seves operacions, facilitant al mateix temps la comercialització primerenca de solucions per part de les startups.
“La principal forma de col·laboració és el model de venture client que ens permet testar tecnologies amb aplicació directa en operacions reals, donant suport a startups en la seva fase inicial de comercialització”, segons ha afirmat Margarida López Romero, directora d’Innovació i Transformació digital TMB.
En el cas de Celsa, utilitzen aquest model per a validar prèviament cada solució abans de decidir si integrar-la en els seus processos, la qual cosa els aporta flexibilitat i major seguretat en la presa de decisions.
En aquest sentit, Anna Casals, directora d’innovació a Espanya i França del Grup Celsa, ha afirmat el següent: “Treballem amb un model de Venture Client per col·laborar amb startups, ja que així podem testejar la solució abans de decidir si la volem incorporar o no”.
A Cofidis España, l'aposta per la innovació oberta es tradueix en l'adopció del model venture client, canalitzat a través de la iniciativa Innolab, un programa que fomenta la col·laboració amb startups madures. Aquesta estratègia permet a l’empresa obrir les portes a noves perspectives i tecnologies mitjançant col·laboracions amb startups madures, integrant solucions de manera àgil, efectiva i amb impacte real en el negoci.
Straker ha optat per un model de 'partnerships' estratègics amb startups, buscant sinergies de negoci a través de col·laboracions efectives que facilitin la connexió i el desenvolupament conjunt de solucions
Sobre això, el Cap d’Innolab i Open Innovation a Codifis, Guillem Roig, ha explicat que per a una empresa com la seva “abraçar l’Open Innovation” significa obrir les portes a noves perspectives, tecnologies i models de negoci que poden “impulsar la capacitat de competir i créixer en un mercat global”.
Altres companyies han triat camins diferents. Straker ha optat per un model de partnerships estratègics amb startups, buscant sinergies de negoci a través de col·laboracions efectives que facilitin la connexió i el desenvolupament conjunt de solucions.
Per al director global de Partners & Ecosystems a Straker, Félix Donoso, el plantejament estratègic actual consisteix a “evolucionar de proveïdor de serveis de traducció a explorar noves formes de diversificació del negoci amb productes innovadors”. “L’objectiu és que les solucions no només ofereixin un bon servei a les corporacions, sinó que també aportin un valor afegit significatiu”, ha afegit.
En contrapart, Inclimo ha centrat la seva estratègia en la inversió directa en startups, aplicant una metodologia basada en una anàlisi per fases. Cada fase determina el grau d'alineament amb la seva tesi d'inversió i dona lloc a productes específics, avalats per informes detallats.
Així ho ha exposat Fernando Casado, soci general d’Inclimo, que també ha remarcat que l’informe final es defineix segons la “profunditat” i el “format utilitzat."
KPIs i desafiaments, la solució efectiva per mesurar la innovació
Per saber l'impacte de la innovació, aquesta ha de ser mesurable. Per això, les empreses han desenvolupat o implementat indicadors clau de rendiment (KPIs) per a avaluar els projectes realitzats i el seu impacte en el negoci.
Empreses com Straker i ERIA tenen indicadors concrets que els permeten analitzar el seu impacte, com a nombre de serveis o idees llançades l'any, facturació generada, número de POCs amb èxit i posicionament en plataformes socials.
Sobre això, Josep Solé, director corporate venturing d’ERIA InnoHub, ha explicat que els objectius estratègics de l’empresa són triples.
Per una banda, “incorporar nous productes, serveis i tecnologies innovadores que generin valor sostenible per als clients d’Estabanell, aportant un avantatge competitiu, augmentant ingressos i marges i millorant l’eficiència operativa. Per una altra, “fomentar la mentalitat àgil i oberta a noves idees dins del Grup Estabanell, impulsant la cocreació, organitzant sessions d’ideació i promovent la generació d’idees i projectes innovadors dins de l’empresa. Per últim, “reforçar la reputació d’Estabanell com a companyia referent en innovació i tecnologia avançada”.
L'ecosistema d'innovació a Catalunya està en constant evolució, i les empreses que formen part de Lab3040 estan definint com abordar els reptes del futur
En canvi, Naturgy aposta per un mesurament més dinàmic: no estableixen KPIs fixos, ja que consideren que podrien limitar el procés innovador. En canvi, defineixen objectius tecnològics i operatius que evolucionen segons el context del mercat i es revisen periòdicament amb experts del sector per a assegurar la seva rellevància i efectivitat.
“No es pot establir un KPI fix perquè això suposaria limitar el procés d’innovació. En canvi, es treballa amb objectius orientats a assolir millores tecnològiques i eficiència operativa. Aquests objectius es van ajustant segons l’evolució del mercat i es validen constantment amb altres experts del sector per assegurar que es mantenen alineats amb les necessitats reals”, segons ha assegurat Carmen López, responsable d’Ecosistema d’Innovació a Naturgy.
En el cas de Leitat l'impacte de la seva activitat d'innovació es mesura principalment pel nombre d'actius de coneixement transferits a la indústria cada any, que sol representar un volum d'acord amb l'activitat de R+D del centre. Més que un objectiu quantitatiu, consideren aquesta dada com un indicador del potencial real de la seva transferència tecnològica.
Sergi Artigas, director d’Estratègia en Innovació i Transferència de Leitat, ha explicat que a la seva organització no mesuren l’èxit per la “quantitat”, sinó per “l’impacte”. “Els actius transferits a la indústria anualment constitueixen indicadors clau del valor que aportem al teixit empresarial, i estem convençuts que aquesta aportació continuarà creixent els propers anys”, ha afegit Artigas.
L'ecosistema d'innovació a Catalunya està en constant evolució, i les empreses que formen part de Lab3040 estan definint com abordar els reptes del futur. Des de la col·laboració amb startups i diversificació en models de negoci, l'informe ha demostrat que la clau està a trobar l'equilibri entre el pragmatisme i la visió a llarg termini.