Podries explicar-ho en un minut?

Els pòdcasts d'EmprènCat repassen les claus per tenir èxit en la presentació d'una idea i, així, aconseguir finançament

L'estructura i el relat són claus a l'hora de captar l'atenció de l'oient | iStock
L'estructura i el relat són claus a l'hora de captar l'atenció de l'oient | iStock
Barcelona
05 d'Abril de 2023

La majoria d'estudis fets per experts en psicologia asseguren que una persona al cap de 15 minuts ja no és capaç de prestar la màxima atenció als continguts d'una conferència. Per tant, els primers minuts de qualsevol conversa o presentació són claus a l'hora d'aconseguir l'atenció de l'oient. "Hi ha coses que llueixen més que d'altres i el típic missatge molt emocional de: 'Et presento el senyor Juan, que és un home gran que l'ajudarem', està molt vist", aconsella Tomàs López, emprenedor i fundador de la startup Nixi for Children, en el quart capítol dels pòdcasts EmprènCat, una producció de la Generalitat de Catalunya. Sota el títol Explica la teva idea de negoci en un minut, la presentadora, acompanyada de la psicòloga i conferenciant internacional Mònica Mendoza, repassa les claus per tenir èxit en la presentació d'una idea. 

 

 

L'estructura

"La millor presentació és aquella que té una història, que té un relat, una story telling", assegura l'entrevistadora, però en aquest relat, és clau definir bé la seva l'estructura. Com hauríem de començar? Què hi ha d'haver al mig de la nostra història? Com ha d'acabar? Per a Bea Mesas Mestres, emprenedora de la startup Incapto Coffee, l'estructura és problemàtica-context-solució. Carles Porta, de la startup Qualla, en canvi, veu altres tres potes: el producte, l'escalabilitat i l'equip.

 

A l'hora de triar i explicar el relat, també ajuda l'empatia. Segons Mendoza, "posar-te a la pell del client sempre ha funcionat en les relacions humanes, i la venda no deixa de ser una relació humana". I s'hi sumen més recomanacions:no allargar-se en els atributs del producte, sinó anar directe al gra. 

Aconseguir l'atenció

Per arribar al client des de bon inici, potser cal començar amb quelcom cridaner. Com Jordi Tena, un dels fundadors de Tattoox, que van escollir com a lema "Tattoox és el Tinder del món del tatuatge", una aposta arriscada però efectiva. Segons reconeix el mateix Tena, "molta gent ens coneix i ens diu la frase del Tinder dels tattoos perquè han vist la publicitat, i llavors per aquesta banda està molt bé, però per la banda dels tatuadors vam rebre queixes sobre que no s'acabaven de sentir identificats".

Mendoza: "Si els dos primers minuts no enganxen, possiblement no enganxarà la resta"

Però no només és important l'inici, sinó també el final. "Ens hem de guardar un claim, una idea final perquè la recordi la persona que ens ha estat escoltant?", pregunta l'entrevistadora a Mendoza, qui respon en afirmatiu: "El que més es recorda quan veus una pel·lícula, quan llegeixes un llibre o quan veus una dissertació, és l'inici i el final de les coses. Així que l'inici ha de ser impactant per captar l'atenció de l'audiència. Si els dos primers minuts no enganxen, possiblement no enganxarà la resta i, el final ha de ser també apoteòsic."

Un cinquè episodi, amb el finançament com a protagonista

La presentació de la idea busca un clar objectiu: aconseguir finançament i, "si una idea és bona, trobarà finançament". Aquesta és la principal idea que defensa Argelia Garcia, sòcia fundadora de ToGrowfy en el cinquè pòdcast d'EmprènCat. Però malgrat que ella inicialment ho dibuixi així de senzill, aconseguir els recursos necessaris per arrencar un projecte emprenedor, pot semblar moltes vegades una missió impossible.

Les dades a Barcelona, però, són positives per a l'emprenedor: és la quarta ciutat europea en rondes de finançament per a startups i, en el darrer any, les startups catalanes van captar el volum més alt de tota la història de Catalunya: un total de 1.400 milions d'euros. Com accedir a aquest finançament? Quina informació s'ha de tenir preparada?

Garcia (ToGrowfy): "Si no inverteix la teva mare, qui ho farà?"

Entre els tipus de finançament més comuns, Garcia destaca el primer al qual acudeixen la majoria d'emprenedors: les 3 F (family, friends and fools), "la via més habitual", indica. I afegeix: "Si no inverteix la teva mare, qui ho farà?". També destaca el finançament clàssic, el bancari: els bancs tenen diferents línies per a emprenedors, encara que costa més en fases més inicials, "perquè entenen menys el risc".

A més, hi ha ajuts públics a diferents escales i, per descomptat, les rondes d'inversió, que tenen mil maneres diferents d'estructurar-se. Per això, és important adaptar-se a cada perfil de finançador abans de començar a buscar diners i ser conscient del moment actual de la startup. Garcia explica totes les vies al cinquè episodi, que es pot escoltar -juntament amb els quatre darrers episodis- a les principals plataformes o directament a Spotify, Google Podcasts i Apple Podcasts.

Pots escoltar el pòdcast sencer al web de Xarxa Emprènhttps://xarxaempren.gencat.cat/ca/podcast-emprencat/