Rikki, l'anell que vol evolucionar l'acció de pagar

La fintech catalana ha invertit 100.000 euros pel desenvolupament i el llançament d'un anell per dur a terme pagaments

El desenvolupament i llançament de l'anell de Rikki ha representat una inversió de 100.000 euros | Cedida El desenvolupament i llançament de l'anell de Rikki ha representat una inversió de 100.000 euros | Cedida

L’any passat, un estudi de Mastercard apuntava com un 30% dels ciutadans i les ciutadanes de l’Estat efectuen els pagaments amb el seu telèfon. Al voltant d’una xifra d’aquestes característiques s’ha creat tot un ecosistema d’aplicacions que intenten capitalitzar les noves oportunitats de negoci. Un exemple són els anells intel·ligents de Rikki, una eina de pagament que, al seu interior, porta un xip d’alta seguretat bancària i, a la vegada, compleix amb els requisits d’operadors com la mateixa Mastercard o Visa. “Parlem d’una innovació tecnològica en comparació amb el telèfon i és molt poc intrusiu”, explica Elena Yorda durant una conversa amb VIA Empresa

La fundadora i consellera delegada de Rikki planteja el producte com un intent “de desconnectar del soroll digital”. Fins a l’arribada de l’anell al mercat, l’equip ha destinat dos anys i mig a completar la fase de desenvolupament. “No podem obviar que es tracten de productes que requereixen una profunda validació dels protocols de seguretat”, recorda Yorda. L’anell està format a partir de ceràmica d’alta resistència i el seu ús es pot estendre tant al públic masculí com femení. De fet, segons dades de l’empresa, el 66% d’usuaris dels anells són homes. 

Davant les situacions de vulnerabilitat que els consumidors pateixen a la xarxa, la dirigent defensa que Rikki compta amb “una tecnologia NFC i un xip que permet encriptar els pagaments i així les dades no queden exposades”. El preu de compra de l’anell queda en una forquilla que va dels 125 als 150 euros. A principis d’any, l’Organització de Consumidors de Catalunya va emetre una alerta per l’increment d’estafes a l’hora de realitzar pagaments en plataformes de segona mà com Wallapop, Vinted o Ebay. L’associació especifica que, habitualment, les incidències apareixen als productes d’entre 400 i 1.000 euros. L’anell de Rikki és resistent a l’aigua i no té una bateria tradicional, perquè agafa energia del contacte amb el terminal de pagament. 

Més info: CaixaBank impulsa un servei virtual de pagaments internacionals

Sense cap company de viatge 

El 90% de Rikki està en mans d’Elena Yorda i la seva sòcia, Maria Elena Fuenmayor. El percentatge restant d’accions és propietat d’un petit grup d’inversors que, des dels inicis, han aportat treball tècnic. “Pel desenvolupament i el llançament de l’anell hem invertit 100.000 euros”, expressa Yorda. En aquest sentit, l’empresa assegura que la mobilització de diners s’ha dut a terme amb recursos propis i sense cap mena d’inversors. “Estem satisfetes amb aquesta forma d’actuar i encara no ens plantegem opcions com ampliacions de capital”, manifesta l’executiva. Per limitacions pressupostàries, Rikki prioritza el mercat estatal per posicionar el producte. "L’interès per Amèrica Llatina és latent i “la lògica d’expansió passa per Europa”, conclou l'emprenedora. 

Amb seu al districte del 22@, Yorda i la seva sòcia no dirigeixen una plantilla de treballadors i treballadores, sinó “una xarxa de col·laboradors” que contribueixen a crear el valor afegit del producte. El canal de venda de l’anell és online, malgrat que Rikki  puntualitza que ja ha iniciat negociacions amb diferents distribuïdors per col·locar el producte. En clau tècnica, el laboratori d’idees de l’empresa ja treballa en noves funcionalitats, “sempre amb un compromís corporatiu de promoure un ús sensat de l’anell”. En un altre ordre, recentment, s’ha donat a conèixer que el sector TIC de Catalunya va tancar el 2022 amb una facturació de 23.500 milions d’euros, una xifra que representa un augment d’un 4,4% en comparació amb l’any anterior. 

image0
Imatge conjunta de Maria Elena Fuenmayor i Elena Yorda, les dues fundadores de Rikki | Cedida 

Segons el Baròmetre del sector tecnològic a Catalunya, un 67,7% de les empreses consultades preveu tancar l’any amb un increment dels ingressos. L’ecosistema TIC acumula gairebé 18.000 empreses i més de 123.700 llocs de treball. Una de les principals preocupacions que recull l’informe de la Generalitat és la manca de dones. Només el 26% dels professionals de l’ecosistema TIC són dones. Sense deixar les estadístiques, des del punt de vista sectorial, les tecnologies de la informació i la comunicació ocupen una posició destacada dins del rànquing de consultes de l’oficina tècnica de barreres a la internacionalització d’ACCIÓ. 

Més informació
El 60% de les empreses TIC contractaran més personal
El "bizum africà" que ha revolucionat l'economia de tot un país
Avui et destaquem
El més llegit