Toroi Marine i la nova revolució en el sector marítim

L'empresa ha guanyat recentment el premi a startup més innovadora dins del sector de l'economia blava

Toroi Marine i la nova revolució en el sector marítim | iStock Toroi Marine i la nova revolució en el sector marítim | iStock

En una ciutat com Barcelona, oberta al mar i amb un dels ports més importants d'Europa, el sector de l'economia blava, aquell que aplega el conjunt d'activitats econòmiques relacionades amb el port, embarcacions i oceà, pren una rellevància important. D'aquí han sorgit iniciatives com el programa Blue Up d'ajuda a emprenedors dins del sector, i també han aparegut startups amb idees disruptives que volen fer-se un espai en el mercat nàutic com és el cas de Toroi Marine.

Toroi Marine és una startup nascuda el 2022 que ha dissenyat un sistema que "facilita l'automatització al mar", tal com ha explicat Jordi Monfort, el seu fundador. En un mercat cada vegada més poblat per usuaris que "no tenen ni els coneixements ni la veritable voluntad d'aprendre", l'empresa ha ideat un sistema de propulsió elèctrica per a l'atracament automatitzat de petites embarcacions que faciliti la feina a la gent a l'hora de navegar. Actualment, "la majoria d'automòbils incorporen sistemes d'automatització i nosaltres ara els volem aplicar al sector nàutic" ha expressat.

Barcelona Activa i l’economia blava

Monfort va formar-se com a militar i és un apassionat i entès del mar des de fa més de deu anys. Gràcies a la seva passió per l'aigua, va assolir coneixements en dinàmica de fluids i aeronàutica, i va detectar la necessitat de crear una solució automatitzada davant la demanda creixent en un mercat i sector, el marítim, que cada cop compta amb més usuaris necessitats de noves tecnologies que facilitin la navegació, atracament i sortides dels ports. Avui, les embarcacions "utilitzen sistemes d'hèlixs convencionals", explica Monfort, i el que Toroi Marine proposa és un sistema elèctric i innovador per revolucionar la manera de fer.

Més info: El Port Olímpic de Barcelona aposta per l'economia blava

És per això que fa un parell d’anys, quan Monfort vivia a Sevilla, va contactar amb Barcelona Activa per veure els serveis a emprenedors que la incubadora catalana de startups oferia. A través dels serveis de prototipat i impressió 3D, Monfort va dissenyar el primer prototip de Toroi Marine que la gallega Vicus DT, un dels referents pel que fa a l'enginyeria de propulsió de vaixells especialitzada en dinàmica de fluids, va validar i d'aquesta manera el projecte va engegar. Després d’un any on trobar finançament “ha estat complicat”, Toroi Marine va ingressar al programa Blue Up, aquell que l’entitat ofereix a les empreses relacionades amb el sector de l’economia blava.

Blue Up dona servei a les petites empreses i emprenedors per tal d'orientar-los durant les primeres fases d'un negoci, ajudar a fer que ensopeguin el mínim possible en el procés, no perdin temps ni diners, però, sobretot, generar networking, cosa que ha ajudat Toroi Marine a tirar endavant i crear la primera xarxa de contactes de cara a 2023.

Startup innovadora

L’any no podria haver començat millor per ells i és que a mitjans de gener van rebre el premi valorat en 10.000 euros a la startup més innovadora en la primera edició dels premis Blue Up que Barcelona Activa, en col·laboració amb Costa Cruceros i el Port de Barcelona han creat per promoure iniciatives empresarials d’economia blava que impulsin l’activitat i ocupació en el sector marítim i el port. 

Monfort: "Guanyar el premi és especialment important perquè et situa al mapa" 

Tal com explica Monfort, el guardó "és especialment important perquè et situa al mapa”, fet important per a un projecte com el de Toroi Marine que necessita contactes i clients per anar entrant al mercat i subsistir a la llarga, però “econòmicament per als projectes industrials 10.000 euros són ben poca cosa”, ha afirmat. Sigui com sigui, Toroi Marine es va imposar a les altres 11 empreses seleccionades dins del programa demostrant la fermesa del projecte que té entre mans.

Arrancar la fase comercial

De cara al nou any Monfort declara que esperen "passar de la fase precomercial a la comercial". Fins ara el projecte ha estat prototipat i presentat, l'empresa constituïda, però falta trobar els clients que accedeixen al producte. "Es tracta d'un model de negoci B2B (per l'anglicisme Business-to-Business) en el que vendrem el sistema a embarcacions i empreses de refit, és a dir, de reparació i recondicionament".

El premiats a la gala de premis Blue Up | Cedida
Els premiats a la gala de premis Blue Up | Cedida
 

La part positiva, tal com relata Monfort, és que no necessàriament s'ha de tenir acabat el projecte per vendre i, en aquest sentit, la xarxa de contactes creada a través del programa Blue Up pot ser molt útil per Toroi Marine. "Si el prototip funciona, a les empreses els hi agrada i se senten atretes, el podran comprar abans", ha conclòs. 

Més informació
Creix un 7% el tràfic de mercaderies al Port de Barcelona
El Port de Barcelona participarà al Mobile World Congress
Productes naturals i sostenibles per millorar la pràctica esportiva
Avui et destaquem
El més llegit