En un futur proper, la transformació digital dels aeroports els convertirà en zones d'oci i podràs fer ho tot a través d'una app | iStock
En un futur proper, la transformació digital dels aeroports els convertirà en zones d'oci i podràs fer ho tot a través d'una app | iStock

Servei a domicili a la porta d'embarcament

La digitalització dels aeroports modifica l'experiència de l'usuari, que gaudeix més de l'estada i guanya temps i confiança en matèria de seguretat

Quantes vegades hem arribat a un aeroport dues hores abans de l’hora de la sortida del vol i no hem sabut què fer? Quantes vegades aquestes dues hores s’han allargat perquè l’avió sortia amb retard? I, quantes vegades hem desesperat passant per diversos controls de seguretat i t’has hagut de treure el cinturó diverses vegades? Sovint, les esperes a l’aeroport es fan feixugues i eternes, però aquesta tendència ja està canviant. La transformació digital de tots els aspectes que composen aquestes grans infraestructures està modificant l’experiència de l’usuari que, a banda d’aprofitar més el temps, també veu com gràcies a la digitalització, la seguretat tant del passatger com de l’aerolínia és més àgil i amb garanties.

Més info: L'aeroport de Barcelona tindrà una capacitat per a 70 milions de passatgers el 2026

“Els aeroports tendeixen cap al concepte smart airports: construïm plataformes intel·ligents d’una gran complexitat, que reaccionen en temps real sobre els elements que s’estan produint”. El president d’Aena, Maurici Lucena, explica davant l’auditori de La Caixa ple a vessar, com seran els aeroports del futur. Res a veure amb allò que coneixíem fins ara, res a veure amb el que molta gent del públic, d’edat avançada, podia haver arribat a imaginar.

“O et transformes digitalment, o estàs mort”. És la frase de la dècada per antonomàsia, una realitat que cada vegada està més assentada i que condiciona més les nostres vides. Precisament per això, els aeroports s’hi han d’adaptar i han de fer-ho de la millor manera possible, sense pressa però sense pausa. Aena, per exemple, ja fa temps que ha posat en marxa la integració dels 46 aeroports i els dos heliports que té en cartera.

La cara, el teu àngel de guarda

Segons Lucena, aviat “el pas pels aeroports serà seguit”. I és que amb la tecnologia biomètrica en cada fase del viatge, “no caldrà identificar-se en els diferents punts”, a banda de fer més segura la vigilància.

El president d'Aena explica els objectius per als propers anys | MEM

El president d'Aena explica els objectius per als propers anys | MEM

El reconeixement facial i dactilar seran els protagonistes dels controls dels passatgers, de manera que no només es reduirà el temps d’espera, sinó que serà molt complicat burlar la seguretat malgrat no haver de mostrar el passaport ni el bitllet d’avió. Ho captaran tot les càmeres exposades a la porta d’embarcament i per tot l’aeroport, que comprovaran les dades en temps real. De fet, Lufthansa ja opera així a l’aeroport de Los Àngeles i, sense haver de comprovar el bitllet ni el passaport, va aconseguir embarcar 350 passatgers en tan sols 20 minuts.

I no només això. Els drons ja s’utilitzen per realitzar les tasques de calibratge dels llums de les pistes, cosa que també representa “més seguretat”, i encara obren un munt de possibilitats més.

Volar amb el mòbil

Fins el més mínim detall d’un aeroport –i de la seva manera de funcionar- s’embarca en la transformació digital. Per exemple, entre moltes altres coses, a través d’una aplicació mòbil “es podrà saber quant de temps es triga fins a la porta o si hi ha retard”.

Més info: Oliver: "La política no convenç les companyies aèries per volar a Barcelona com els números"

En definitiva, hi haurà una “millor organització” que permetrà optimitzar el temps al passatger i tenir a les seves mans un ampli catàleg del que ofereix l’aeroport: podrà comprar al Duty Free per una app o demanar que portin el menjar que vulgui a la porta d’embarcament.

Però si no hi ha gana, o no es vol gastar, també es podrà comprovar l’estat de l’equipatge a través del mòbil després d’haver-lo facturat tu mateix gràcies al reconeixement facial. A més, es podrà saber quanta estona es triga a arribar a la zona per recollir-lo i, en cas que s’hagi perdut, es podrà veure la seva localització en tot moment.

A banda d’això, també hi podria haver robots d’atenció al client. De moment, ja hi ha aeroports –com el de Munich- que tenen el servei en prova pilot per veure com reacciona l’usuari, però gràcies a l’Internet de les Coses (IoT), pot respondre preguntes individualitzades i interpretar dades de l’aeroport.

Un món millor

Deia Lucena que “una bona competitivitat incrementa l’atractiu econòmic i turístic, afavoreix la instal·lació d’empreses i promou intercanvis comercials amb tercers països i fomenta la internacionalització de l’economia de la regió”.

La transformació digital pot fer volar amb més força aquestes infraestructures i, de fet, l’aeroport de Barcelona ja està creixent en nombre de passatgers per damunt del que estava previst i s’espera que el 2026 tingui una capacitat per a 70 milions de passatgers.

Lucena: "Els aeroports han fet un món millor i han apropat persones, cultures i societats"

El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) ja publicava al gener del 2017 la convocatòria d’Aena per a l’Estratègia i implantació de la transformació digital a Aena per un màxim de 14 milions d’euros i que s’havia de dur a terme en un termini de 53 mesos. Entre les seves prioritats, i segons assenyala el document, els àmbits d’actuació en què s’està centrant el procés són l’ecommerce, l’experiència del client, els negocis comercials, els acords de nous negocis digitals amb tercers i programes de fidelització.

De fet, en el seu pla estratègic pel 2018-2021, l’objectiu és “potenciar la innovació i la transformació digital”. “Els aeroports han fet un món millor i han apropat persones, cultures i societats”, sostenia el president d’Aena. I tot apunta que la transformació digital servirà per donar encara més ales a tota la logística aeroportuària.

Més informació
El Prat es fa un lloc entre els grans aeroports europeus
El Prat, setè aeroport europeu en volum de passatgers
El Prat, 6è aeroport amb més passatgers de la UE
Avui et destaquem
Comentaris