Cal que siguem autònoms per facturar feines puntuals?

No sempre ens hem de donar d'alta a Hisenda i al Règim Especial de Treballadors Autònoms per emetre factures per treballs esporàdics

Les cooperatives de facturació són una alternativa a no pagar els autònoms per feines puntials Les cooperatives de facturació són una alternativa a no pagar els autònoms per feines puntials

Cal que siguem autònoms per facturar feines puntuals? Si vull facturar una petita feina, he de pagar els autònoms? Aquestes són preguntes que normalment poden sorgir si no som treballadors per compte propi amb una llarga experiència gestionant i emetent factures. Jordi Rojas, coordinador d'estudis i professor d’Administració i Direcció d’Empreses a la UVIC-UCC, intenta donar resposta a algunes d'aquestes qüestions.

Més info: Atur, baixa i bonificacions: les millores per als autònoms del 2019

Segons explica l'expert, d’entrada caldria dir que l’opció més correcta és donar-se d’alta a Hisenda i al Règim Especial de Treballadors Autònoms (RETA) de la Seguretat Social. Això, però, implica pagar religiosament la quota pertinent que, deixant de banda determinades reduccions com la tarifa plana inicial de 50 euros i escaig sota determinades condicions, és d’uns 275 euros mensuals. A més a més, hem d’afegir-hi el cost de fer les liquidacions d’impostos i altres tràmits administratius.

Amb tot, existeix certa jurisprudència que exposa que no és necessari donar-se d’alta al RETA si es tracta de feines esporàdiques amb un import facturat inferior al 75% del salari mínim interprofessional. S’ha de dir, però, que només es tracta d’una interpretació de la llei i que en cap cas existeix plena seguretat jurídica si s'escull aquesta opció.

"No és necessari donar-se d'alta d'autònoms per facturar feines esporàdiques amb un import inferior al 75% del salari mínim interprofessional"

Davant d'aquestes dues alteratives plantejades, pagar el RETA o no fer-ho sota el pretext de realitzar una activitat puntual i de petit import, trobem una alternativa que ha sorgit amb força aquests darrers anys i que vol donar sortida a aquestes situacions: les cooperatives de facturació.

En aquestes, el professional s’associa a la cooperativa, abonant una quota pactada, i aquesta el contracta laboralment sota el règim general de la seguretat social. És la cooperativa mateixa qui factura al client final i s’encarrega de tots els tràmits administratius i tributaris (a canvi d'una comissió per a l’operació) i abonant al treballador la seva retribució via nòmina. Aparentment, sota aquest entramat tot queda cobert: emissió legal de la factura, impostos i cotització.

Les cooperatives de facturació són molt utilitzades, però convé apuntar que l'Administració les mira amb lupa, ja que les considera un frau. Se les investiga tant a elles com als seus associats, als quals en determinats casos, se’ls reclama les quotes d’autònoms que consideren que s'haurien hagut de satisfer i que no han estat abonades, incrementades, a més, amb el seu pertinent recàrrec.

En essència, la funció d’aquestes cooperatives és molt útil en la situació molt concreta que hem comentat, petits imports i puntuals, però com sempre hi ha qui en fa un abús i al final potser acabaran pagant justos per pecadors.

Més informació
Els falsos autònoms costen 600 milions d'euros a la Seguretat Social
La crisi impulsa els autònoms al sector immobiliari, sanitari i educació
El 20% dels autònoms incrementa la cotització en la darrera dècada
Avui et destaquem
El més llegit