Catalunya té veu al món

És del tot innegable que la grandesa de la marca Barcelona polaritza i deixa indeliberadament a l’ombra la resta del territori català. Però també és cert que gràcies a aquest component avantguardista de la nostra capital, avui Catalunya es projecta al món com a terra de gran capacitat transformadora, un país inspirat en la constància del treball i en la igualtat de drets socials, en l’emprenedoria com a motor i amb una visió global i oberta de les relacions entre les nacions i els estats del món.

Catalunya és avui una marca de fort component internacional i per tots és vastament conegut que compta amb aquest reconeixement mundial. Des de l’excepcionalitat de la seva cultura i entorn paisatgístic, fins a la seva àmplia oferta enogastronòmica de qualitat: som el territori amb més concentració d’estrelles Michelin i una de les comunitats autònomes espanyoles amb més DO.

Però també destaca per la seva mentalitat innovadora i disruptiva (l’ecosistema emprenedor superava aquest 2022 les 2.000 startups, amb un increment del 6,3% respecte del 2021), per les seves universitats i qualitat educativa (un rànquing del rotatiu britànic Financial Times confirmava recentment el lideratge català en l’àmbit acadèmic, i Barcelona col·locava tres de les seves escoles de negocis al top 50, entre les quals, una d’elles al top 10), i pels seus clústers, centres i grups de recerca, les seves institucions hospitalàries i els seus parcs científics i tecnològics...

Catalunya és un actor rellevant i amb veu pròpia, i és en aquest sentit que l’acció exterior i les relacions internacionals juguen una importància cabdal, governi qui ens governi. Hem de ser, doncs, des de les mateixes institucions, des de les mateixes empreses, des del mateix teixit social, qui liderem aquest suport a l'emprenedoria, aquest avenç en la creativitat de les persones, en el foment de la cultura empresarial, en el progrés de la societat impulsant la recerca entorn de la societat del coneixement, en el ferm suport al desenvolupament de l'economia i en una plena ocupació digne i de qualitat.

El nostre territori es posiciona com a referent mundial indiscutible en sectors industrials diversos, com el turisme, la moda o la gastronomia, per citar els tres més populars. Però se’n sumen molts d’altres que expliquen la potència i la singularitat de la seva marca.

"Hem tingut en el passat grans referents amb projecció internacional, però si mirem l’avui i l’endemà, en tenim i en podem tenir molts més"

Catalunya és un dels centres neuràlgics de la cosmètica professional a escala mundial (perfums, dermocosmètica i cosmètica professional), amb 71 companyies que donen feina directa a 2.198 treballadors i facturen entorn als 500 milions d'euros.

És el hub dels videojocs a Europa, una indústria que mou al territori més de 660 milions d'euros i que està integrada per grans gegants multinacionals i petites empreses d'aquí, amb gairebé 200 estudis de producció en actiu, que donen feina directa a més de 4.000 professionals. De fet, Catalunya és la regió europea que rep més inversions estrangeres en aquest sector i, segons les darreres dades del govern espanyol, els estudis d'aquí ocupen un 48% dels treballadors del sector a tot Espanya.

Catalunya també es posiciona al capdavant en la implantació de hubs tecnològics. En tan sols cinc anys, els hubs tecnològics que han decidit instal·lar-se al territori han passat de 43 l’any 2018 a 96 el 2023, gairebé duplicant la xifra. El darrer informe de la fundació Mobile World Capital estima que aquests centres empleen unes 15.000 persones i generen un impacte de 1.400 milions d’euros. I la tendència es mantindrà a l’alça, com a mínim, fins a l’any 2025 i comportarà 20.000 llocs de treball i 2.000 milions d’euros de facturació anual.

Més info: Catalunya, terra de 'hubs' tecnològics

Catalunya, i Barcelona en particular, ha estat i és un epicentre mundial en l'organització d'esdeveniments esportius, fires i congressos internacionals. Hem acollit, acollim i continuarem acollint, esdeveniments tan rellevants com el Mobile World Congress, l’Integrated Systems Europe (ISE), el BNEW, l’IOT Solutions World Congress, l’European Building Summit Barcelona, el SIL Barcelona, el campionat de Fórmula 1 al circuit de Montmeló... Serem la Capital Mundial de l’Arquitectura el 2026, la Regió Mundial de la Gastronomia el 2025... Aquest 2024 albergarem la Copa Amèrica de Vela, la Conferència de l'ONU sobre el Decenni dels Oceans... I no ens aturem ni ens aturen.

"Només cal creure-s’ho. Només cal invertir-hi. Només cal confiança. Només cal sumar esforços i cooperar molt més"

I és que cada dia són més les companyies de país que internacionalitzen la seva marca. Empreses que han nascut al territori, algunes d’una llarga tradició familiar, d’altres fruit d’aquesta nova generació d’emprenedors que treballa per canviar el món. Tenim emblemes de país que s’han fet un lloc destacat al món: Puig, Tous, Mango, Punto Blanco, Grifols, Wallbox, Red Point, Borges, Roca, Desigual, Custo, Sita Murt, Casa Tarradellas, Toni Pons, Payflow, Lleal, Europastry, Freixenet, Almirall, Castañer, Munich, Doctomatic, Lleida.net... i un llarg etcètera que ara i aquí em resultaria impossible de recollir.

Als Països Catalans n’hi ha molt, de talent, i amb el talent podem arribar molt lluny. Hem tingut en el passat grans referents amb projecció internacional, però si mirem l’avui i l’endemà, en tenim i en podem tenir molts més. El català, la cultura catalana, els productes catalans, la indústria catalana, la innovació catalana són exportables. Només cal creure-s’ho. Només cal invertir-hi. Només cal confiança. Només cal sumar esforços i cooperar molt més. Construir fortes aliances de país.

Catalunya ha de mirar al món, i aportar. El nostre món és el món.

Més informació
Els superpoders de llengües
La llengua fa la nació
Catalunya, un viatge en el temps
Avui et destaquem
El més llegit