Ja fa més d’un any que el BBVA va presentar una OPA hostil per absorbir el Banc Sabadell. Ho he anat comentant sovint a VIA Empresa. És el segon intent del BBVA d’absorbir el Banc Sabadell. El primer va fracassar. Aquesta obsessió posa de manifest la inexistència d’un pla d’acció a mitjà i llarg termini per part del BBVA, ja que sembla que tot es redueixi a l’absorció del Banc Sabadell. La dependència dels mercats mexicà i turc que té el banc presidit per Carlos Torres és conseqüència de decisions estratègiques equivocades preses per ells mateixos, i pretenen equilibrar el seu balanç absorbint el BS. Ho fan, a més, de manera hostil i sense cap empatia envers els accionistes del Banc Sabadell, que més aviat han estat tractats gairebé d’ignorants.
Què ha aconseguit fins ara l’OPA presentada? Doncs, senzillament descarrilar. Aquesta OPA ja no té sentit, sobretot després de la resolució aprovada pel Consell de Ministres. El BBVA ha de concretar l’oferta davant la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV); fins que això passi desconeixem com reformularà la seva proposta. Partim, doncs, de zero: comença un nou partit on el Banc Sabadell, que sí que té estratègia a curt, mitjà i llarg termini, posarà de manifest que és més rendible, útil i eficient mantenint la seva independència.
Mentrestant, una cosa queda clara, i és la confiança dels accionistes del Banc Sabadell amb el seu consell d’administració i una opinió pública que rebutja clarament les intencions del BBVA. Cinc governs autonòmics han manifestat el seu rebuig a l’OPA i de la mateixa manera s’han pronunciat la majoria de grups parlamentaris, tant al Parlament de Catalunya com al Congrés dels Diputats.
Mantenir l’OPA en aquestes condicions és un greu error que ve a sumar-se als molts comesos fins ara per l’entitat opant. No tenir complicitats socials no augura res de bo per al BBVA a Catalunya. Una publicitat enganyosa és molt contraproduent, prometent la lluna i desconeixent la compenetració entre l’accionista i client, alhora, del Banc Sabadell. El desconeixement de tot plegat és un indicador molt determinant per rebutjar l’OPA. Difícilment trobaríem en el BBVA el sentiment de pertinença que avui tenim amb el Banc Sabadell.
"Una publicitat enganyosa és molt contraproduent, prometent la lluna i desconeixent la compenetració entre l’accionista i client, alhora, del Banc Sabadell"
No cal insistir amb el fet que el preu i les condicions fins ara proposades pel BBVA no tenen cap atractiu. Veurem com concreta ara l’oferta per tal d’iniciar el procés perquè ens pronunciem els accionistes de BS. Vist el to i les maneres del BBVA, ja anticipo que mai acceptaré una oferta provinent d’aquest banc. Els quasi cent cinquanta anys del Banc Sabadell auguren un futur d’èxit.