Consultora de comunicació i cultura corporativa

El talent busca experiències

03 d'Octubre de 2025
Cristina Salvador VIA Empresa

Les organitzacions pateixen el que anomeno FOMT (Fear of Missing Talent) o la por de perdre valor per manca de talent. Avui són les persones qui escullen l’organització on volen desenvolupar la seva vàlua. No escullen les empreses, escull el talent les aporta valor real.

 

I us preguntareu: Quin és el talent que realment aporta valor en la cinquena revolució industrial que vivim? El talent més desitjat és aquell que combina 4 aspectes: competències digitals, competències humanes, adaptabilitat als canvis i algun tret diferencial. Es busquen persones amb un talent singular que, a més, són capaces de treure el màxim partit de la interacció amb les màquines (robots, algoritmes, intel·ligència artificial) amb pensament crític, capacitat d’influència i comunicació, intel·ligència emocional, comportament ètic i creativitat.

La bretxa entre el talent que aporta valor i el que no és cada dia més gran. Yuval Noah Harari parla de “classe social inútil” (useless class); no en el sentit moral del terme, sinó de la productivitat actual. Moltes persones treballadores perdran ràpidament el seu valor en un context de màquines que aprenen a fer tasques cognitives si no reaprenen. Moltes professions desapareixeran i n'apareixeran de noves que requeriran noves competències.

 

"L’escassedat de talent fa que les estratègies d’atracció i fidelització de talent estiguin al capdavant de les prioritats corporatives"

Vivim una revolució del talent a les organitzacions. Avui, la competitivitat d’una empresa creix si el talent a què té accés és valuós. L’escassedat de talent fa que les estratègies d’atracció i fidelització de talent estiguin al capdavant de les prioritats corporatives. La carrera per una marca ocupadora (Employer Branding) atractiva està en el punt més àlgid de la història.

Si vivim en l’economia del talent... com accedim al millor talent? Què és el que busca? En l’era actual en què es prioritza l’accés o ús per damunt de la propietat (sharing economy o nownership) el talent busca experiència i propòsit més que càrrec. El màrqueting d’experiències ha arribat a la a proposta de valor que les empreses han d’oferir al talent singular. Quina és l’experiència que ofereix la teva organització al talent? Hiperpersonalització, experiència empleat transformacional, socialització i aprenentatge i autorealització connectada a propòsit en són la clau.

I, anant més enllà, si vivim l’era de l’accés potser hauríem de pensar també com incentivar (i no castigar) el Talent sharing o turisme laboral... Estem preparats per compartir i cooperar?