• Patricia Cortizas (Grup 365): "La competència és bona i ens obliga a millorar"

Patricia Cortizas (Grup 365): "La competència és bona i ens obliga a millorar"

L'exdirectiva de Mercadona assumeix el rol d'expandir Grup 365 fora de Catalunya, mentre facturen 136 milions d'euros anuals i compten amb 1.780 treballadors

    Patricia Cortizas és la nova CEO de Grup 365 | Carolina Santos
    Patricia Cortizas és la nova CEO de Grup 365 | Carolina Santos
    Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
    Cap de redacció
    Barcelona
    03 de Juny de 2025

    Patricia Cortizas és la nova CEO de Grup 365 des del febrer de 2025. Després de dues dècades al capdavant de Mercadona, on ha estat clau en àrees com l'expansió, les relacions institucionals i la direcció de recursos humans, s'endinsa en un grup familiar, fundat el 1999 per Emilia CastroJuan Antonio Tena, que compten amb el 100% de la propietat. L'objectiu? Més creixement, eficiència, innovació i excel·lència operativa. En aquests moments, la companyia ocupa la tercera posició del rànquing global de cafeteries i bakery coffe per nombre de locals i la segona en l'especialitat concreta de fleques amb zona de cafeteria, segons diversos informes. I amb un objectiu ambiciós per als pròxims mesos: fer el salt fora de Catalunya.

     

    El seu nom ha estat molt lligat a Mercadona, com un dels "pesos pesants" de les dues últimes dècades de la cadena de supermercats. Per què ha volgut començar una nova etapa? Com ha sorgit l'oportunitat?

    Vaig tenir l’oportunitat de desenvolupar una carrera molt completa a Mercadona. Vaig començar molt jove i em van donar oportunitats en diferents departaments, que em van permetre anar promocionant. Hi vaig estar gairebé 20 anys, però tenia curiositat per conèixer altres maneres de fer i de prendre decisions. El projecte de Grup 365 em va semblar molt interessant.

     

    Confesso que inicialment no coneixia l’empresa. Em van contactar ells, em van presentar el projecte i vaig conèixer els fundadors, Juan Antonio Tena i Emilia Castro. Em van semblar uns empresaris amb valors molt sòlids, que volien crear una empresa que anés més enllà. Vaig sentir que podia ajudar-los en aquest nou repte, i per això vaig prendre la decisió.

    Gràcies al seu pas per Mercadona també ha viscut a diverses ciutats d'Espanya i ara es llança per primera vegada, a Catalunya.

    Totalment (riu). Amb Mercadona vaig viure en diversos llocs. Sóc de la Corunya, però em vaig mudar amb la meva parella a Pamplona, després a Bilbao, i finalment a València. Allà va ser on vaig acabar la meva etapa amb la cadena de supermercats. Ara, amb aquest nou projecte, ja vivim a Barcelona i molt ben instal·lats, sincerament.

    El grup, fundat el 1999 a la Zona Franca de Barcelona, compta actualment amb més de 201 punts de venda, principalment a Barcelona i la seva àrea metropolitana. El 2024 va aconseguir una facturació de 136 milions d'euros i ocupa 1.780 persones. Quins són els seus objectius?

    L’objectiu principal que tenen els propietaris és que la companyia guanyi encara més notorietat, que continuï creixent de manera sostenible, però mantenint l’essència que l’ha portat fins aquí: botigues acollidores, productes que sorprenguin, valors com la humilitat, l’esforç diari, la passió i el respecte tant cap al client com cap als equips.

    Apliquem la metodologia Lean, estem en una recerca constant de millora, no ens conformem amb el que tenim. Aquest també és un any clau per consolidar la transformació cultural: hem incorporat més persones i necessitem cohesionar els equips sota un mateix paradigma. També hi ha una aposta clara per la formació.

    Quins són els plans d’expansió del Grup 365? Us plantegeu sortir fora de Catalunya?

    Actualment estem només a Catalunya. El 2025 és un any per continuar creixent en municipis on encara no tenim presència, com hem fet recentment a Castellar del Vallès. Ens queda molt recorregut dins del territori, però també mirem cap a fora. Creiem que el nostre model pot funcionar en altres comunitats: el tracte proper, el producte de qualitat i un obrador propi on hem fet una gran inversió en tecnologia i ergonomia.

    Encara estem en fase d’adaptació al nou obrador, com quan et mudes i tardes a tenir-ho tot a lloc. Un dels objectius d’aquest any és consolidar aquesta posada a punt.

    Cortizas forma part de Grup 365, una empresa fundada el 1999 | Carolina Santos
    Cortizas forma part de Grup 365, una empresa fundada el 1999 | Carolina Santos

    Quin és el vostre model de negoci? Recentment, també heu inaugurat un servei de càtering, no? Com està estructurat el projecte?

    Tenim tres potes: l’obrador central amb magatzem, les botigues i el servei de càtering. A l’obrador elaborem productes com pa, brioixeria o coques, i també hi emmagatzemem productes de proveïdors com la llet o l’aigua per optimitzar el transport.

    "Creiem que el nostre model pot funcionar en altres comunitats: tracte proper, producte de qualitat, un obrador propi"

    El càtering té tres línies: àpats diaris per als treballadors de l’obrador i oficines (amb menú mensual), menús per a empreses del polígon d’Hospitalet, i serveis externs per a esdeveniments (esmorzars, serveis per a casaments i empreses). És una línia amb molt potencial que potser és menys coneguda.

    Com gestioneu la retenció de talent? Què feu perquè la gent es quedi?

    Hem incrementat molt els plans formatius. Creiem que si tractes bé els treballadors, els formes i veuen que poden créixer, es fidelitzen. No tot és promocionar; també és assumir responsabilitats o aprendre coses noves.

    Tenim treballadors amb molta antiguitat. Per als nous, que no van viure els inicis, intentem transmetre la història de l’empresa. L’any passat vam crear la figura de responsable de botiga, amb promoció interna i formació en lideratge i gestió. Escoltem les seves inquietuds per seguir millorant.

    I la presència femenina?

    Sí, som una empresa amb majoria de dones. Al comitè de direcció hi ha un 60% de dones i al consell d’administració, un 40%. I en llocs directius per sota del comitè, també hi ha molta presència femenina. No només en llocs base: està representat a tota l’escala de la companyia. Per exemple, en el personal d'oficines, botigues i obrador hi ha un 80% de talent femení.

    "L’any passat vam crear la figura de responsable de botiga, amb promoció interna i formació en lideratge i gestió"

    És viable obrir tantes hores per oferir esmorzars, dinars o berenars? Com ho gestioneu per ser eficients?

    Volem ser aquell company del dia a dia: des de l’esmorzar fins al berenar. Les botigues estan pensades perquè la gent s’hi senti còmoda, pugui treballar, llegir o desconnectar. Volem ser un punt de trobada al barri. Obrim els 365 dies de l’any i tenim una clientela molt diversa, cosa que requereix un equip compromès. Encara que ens agradaria tenir una rotació i absentisme zero, les nostres xifres són molt inferiors a la mitjana del sector.

    Treballem amb una eina pròpia de planificació que ajusta la producció al minut. Això ens permet evitar excedents. El 2024 vam posar molt focus en aquest punt i vam aconseguir reduir les sobralles. També centralitzem el reciclatge de cartó a l’obrador, per facilitar la gestió i assegurar-ne la sostenibilitat.

    Cortizas explica que treballen amb una eina pròpia de planificació que ajusta la producció al minut | Carolina Santos
    Cortizas explica que treballen amb una eina pròpia de planificació que ajusta la producció al minut | Carolina Santos

    En alguns reportatges, com ara Equipo de Investigación a la Sexta s’ha criticat el model de companyies similars a la vostra, amb acusacions de "ferir" el comerç local. Quina és la seva visió?

    Jo et puc parlar de nosaltres com a companyia. Som una empresa familiar. El capital està 100% en mans dels fundadors de la companyia. Hi ha un consell d’administració en el qual m’he incorporat jo, i també hi ha dos consellers independents, que no són accionistes. Aquesta estructura s’ha creat amb la voluntat de millorar la governança de la companyia. És una empresa que va començar amb una sola botiga, i que amb molt d’esforç i dedicació va saber guanyar-se la confiança del barri, obrir una segona botiga i un obrador a la Zona Franca, i a partir d’aquí anar creixent.

    Busquem matèria primera de qualitat, no enganyem el client, ni als treballadors. Cuidem el client, cuidem els treballadors, i treballem de manera honesta, amb millora contínua, per millorar processos, contribuir a la sostenibilitat i ser un més dins del barri on ens implantem. Crec que fins ara hem aconseguit que el client ens accepti. Lògicament, a tots ens agradaria ser un oasi enmig del desert, estar sols i sense competència, però crec que la competència és bona: dona més opcions al client i ens obliga a millorar.

    "Busquem matèria primera de qualitat, no enganyem el client, ni als treballadors"

    Si ens quedéssim pensant que ja ho fem tot bé, sense veure què fan altres competidors, ens quedaríem obsolets i el client deixaria de confiar en nosaltres. Per això crec que la competència és positiva, tant per als clients com per a les empreses.

    Si l’entrevisto d’aquí a cinc anys, què li agradaria explicar-me? Què haureu aconseguit?

    M’encantaria dir-li que hem complert el somni dels fundadors: que l’empresa hagi crescut, mantingut els seus valors, la proximitat, la humilitat, la passió, i que hàgim creat ocupació de qualitat. Que siguem presents a més barris i que hàgim portat la nostra alegria a més persones.