Els préstecs ICO en dubte

"Quants hauran estat estafats? Els bancs no juguen net"

Gestión bancaria y firma de contratos. | iStock Gestión bancaria y firma de contratos. | iStock

En les últimes setmanes forces de nosaltres hem negociat amb entitats bancàries els préstecs ICO avalats en gran part per l'Estat. En primera persona puc afirmar que diverses entitats bancàries estan intentant oferir productes alternatius molt més beneficiosos per a ells.

He seguit a les xarxes socials com han aparegut vídeos de suposats clients de bancs als quals se'ls havia exigit contractar assegurances de vida o targetes si volien acollir-se als crèdits o les línies de liquiditat amb aval de l'Estat, alguna cosa que no està permesa en el contracte signat entre el sector i l'Institut de Crèdit Oficial (ICO), gestor d'aquesta línia. És cert que algunes entitats han admès aquesta actuació incorrecta, encara que ho van atribuir a errors d'algun treballador que van ser esmenats hores després. Aquest fet atribuït a l'error humà no cola, i molt menys quan l'error ha succeït en sucursals diferents. Quants hauran sigut estafats?

Estic cansat d'escoltar al Banc d'Espanya, i del seu compromís de revisar el compliment de la normativa i les bones pràctiques bancàries en la comercialització, però aquest matí he tornat a viure una situació similar en la qual una empleada intentava vendre'm un crèdit personal, avalat per la meva persona com si hi anessin les noves condicions de les noves línies ICO. Excusa i argumentació molt pobra. El que trobo realment lamentable és l'argumentació i el convenciment de la gestora bancària que m'ha atès. Amb tota la seva cara argumentava que davant tal allau de sol·licituds s'havien esgotat les línies ICO i les noves condicions eren molt més restrictives.

Em sorprèn arribar a casa i escoltar a Margarita Delgado, sotsgovernadora del Banc d'Espanya, considerada de vital importància per a l'economia del nostre país en aquests moments que els avals de l'Estat aprovats pel Govern espanyol per facilitar el manteniment de l'ocupació i pal·liar els efectes econòmics de la Covid-19 siguin comercialitzats per les entitats financeres en estricte compliment tant de les condicions i requisits fixats en la normativa que els regula com dels criteris de bones pràctiques bancàries. Llavors com s'examinen aquestes pràctiques?

"Sembla que les instruccions de les cúpules bancàries no han arribat amb nitidesa a totes les adreces regionals i oficines"

Qualsevol interessat ha de ser conscient que la concessió d'un crèdit emparat per aquesta línia d'avals no pot estar vinculada en cap cas a la contractació d'altres productes, tot el contrari, al meu entendre pot ser motiu de frau.

Resulta sorprenent que sigui necessari que les patronals hagin "d'aclarir" aquesta normativa que figura diverses vegades repetida en el contracte que els bancs signen amb l'ICO i que s'ha publicat en diferents mitjans. Sembla que les instruccions de les cúpules bancàries no han arribat amb nitidesa a totes les adreces regionals i oficines, cosa que realment deixa en molt mal lloc als departaments de comunicació d'aquestes entitats.

A més, hem de recordar que, en ple confinament, el president de l'Institut Oficial de Crèdit (ICO), José Carlos García de Quevedo Ruiz, va advertir que les entitats financeres no poden exigir a les empreses o als autònoms la contractació de productes o serveis addicionals a canvi de concedir aquestes línies de liquiditat. També ha remarcat que aquestes línies no poden servir per refinanciar crèdits anteriors al Covid-19.

Amb tot això, i una vegada més, els bancs no juguen net.

El Racó del Lector és una secció per compartir experiències, donar el teu feedback o fer algun suggeriment de tot allò que t'agradaria llegir o escriure. Escriu-nos a lectors@viaempresa.cat

Més informació
Algú més? Com enganyar el personal
Tots hi guanyem, sense tabac i sense cotxes a les grans ciutats
Avui et destaquem
El més llegit