
Un de cada quatre vehicles que circulen actualment pels carrils bici de Barcelona són patinets. L’auge incipient d’aquesta modalitat de vehicle queda reflectit en aquesta dada, així com la constatació que la bicicleta encara representa el 74% dels desplaçaments en aquest entorn. Són percentatges extrets de més d’un miler d’observacions ciutadanes registrades a l’aplicació col·laborativa BiciZen, com a part d’un estudi publicat aquest dimarts sobre la circulació ciclista a la ciutat que han elaborat l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB), el Barcelona Supercomputing Center (BSC) i el Bicicleta Club de Catalunya (BACC).
Els impulsors del projecte han desenvolupat un mapa de circulació ciclista carrer per carrer que ofereix les estimacions de densitat de circulació de bicis sobre el mapa de Barcelona, per trams de carrer i tipologia d’infraestructura ciclista, amb dades dels darrers anys. El model s’ha configurat a partir de tres fonts de dades: la xarxa de 300 comptadors automàtics de l’ajuntament (al mapa), dades recopilades pel mateix BACC i les esmentades dades recollides per 43 voluntaris (usuaris) a través de l’aplicació BiciZen.
Es tracta, segons els impulsors, del primer estudi d’aquest tipus a la ciutat i “constitueix una informació clau per a la gestió de la mobilitat urbana”. El model estima el volum de ciclistes i usuaris de patinet en més de 20.000 trams viaris de Barcelona. Gràcies a la col·laboració d’aquesta quarantena de voluntaris s’han pogut recollir dades en carrers i tipologies diverses on no arriben els comptadors automàtics municipals, oferint una visió més ajustada de la realitat. “Sense la col·laboració ciutadana, aquest mapa no hauria estat possible”, remarquen.
Pel que fa a les dades de BiciZen, es van recopilar un total de 182 hores i 32 minuts que van permetre obtenir 1.063 observacions (vehicles circulant) amb 43 persones. A partir d’aquesta informació, s’han pogut extreure conclusions com ara que “clarament” el mitjà de transport més utilitzat en carril bici és encara la bicicleta, representant el 74,3% de les observacions, tot i que el patinet suposa un 24,3% dels vehicles.
Els conductors, majoritàriament homes adults
Els observadors també han fet constar el gènere observat (“percebut”) dels conductors, sense que aquests hagin manifestat quin és el seu gènere d’identificació. En aquest sentit, el resultat és un percentatge molt elevat d’homes: fins a un 70,5% de les persones observades que es desplacen en bicicleta són homes, mentre que el 29,5% són dones.
Pel que fa a l’edat (de nou, només percebuda), són molt majoritàriament adults d’entre 18 i 64 anys, mentre que la presència de persones adultes grans (65 anys o més) i la d’infants i adolescents (17 anys o menys) no arriba al 3% dels usuaris.
Primer mapa de circulació ciclista de Barcelona
L’estudi presentat aquest dimarts, coincidint amb el primer dia de la Setmana Europea de la Mobilitat, és segons els seus impulsors només “un punt de partida imprescindible” per entendre els fluxos de la bicicleta i avançar cap a una ciutat més sostenible, segura i pedalable.
La investigació presenta una primera estimació del volum de bicicletes i patinets que es mouen per Barcelona, carrer per carrer. Concretament, El model quantifica la intensitat mitjana diària de bicis i patinets en carrils bici protegits (reservats exclusivament per a bicis amb separació física del trànsit motoritzat) en més de 3.500 usuaris; 3.400 en carrils bici sense protecció; més de 4.500 en carrils bus-bici i un nombre similar en carrils bici en un eix central (amb trànsit motoritzat a banda i banda), entre altres modalitats d’infraestructura ciclista analitzades. En aquest sentit, l'Ajuntament de Barcelona va fer públic a l'agost un informe segons el qual l'ús dels carrils bici ha crescut un 17% a Barcelona en el darrer any.
La recerca també quantifica en unes 3.200 les bicis que circulen diàriament de mitjana en carrils de circulació “sense infraestructura ciclista”. Totes aquestes estimacions de volums de bicicletes i patinets a Barcelona són, segons els autors de l’estudi, més acurades que les que ofereix la xarxa de comptadors automàtics de trànsit de l’Ajuntament (ubicats sovint en carrers amb molt trànsit, segons un dels investigadors), perquè “s’han vist millorades” gràcies a les contribucions de la ciència ciutadana, és a dir, en combinació amb les observacions en altres punts fetes pels usuaris voluntaris a través de l’aplicació BiciZen, que reporten entre un 12% i un 49% menys d’observacions, depenent del tipus de carril.