Encallat l'acord per destinar un 30% a l'habitatge social

La Generalitat al·lega desavinences tècniques i l'Ajuntament de Barcelona diu que es tracta d'una qüestió política

S'ajorna la Subcomissió d’Urbanisme | iStock S'ajorna la Subcomissió d’Urbanisme | iStock

L’acord entre la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona que havia de donar llum verda a la proposta de destinar el 30% de les noves promocions i les grans reformes a habitatge protegit torna a estar en punt mort. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha anunciat l’ajornament de la Subcomissió d’Urbanisme que havia de celebrar-se aquest dimecres i que havia de servir per donar el vistiplau jurídic a la mesura, que ja va ser aprovada al ple de l’Ajuntament del setembre.

Més info: El 30% dels nous habitatges de Barcelona, per a fins socials

Segons han explicat les entitats promotores de la mesura, el motiu de l’ajornament són les discrepàncies entre la Generalitat i l’Ajuntament a l’hora d’aplicar un període transitori per les operacions realitzades al primer semestre de 2016. L’acord aprovat al ple municipal establia que la compra d’habitatges o de solars fetes entre l’1 de gener i l’1 de juliol de 2016 només haguessin de destinar el 20% a habitatge protegit en lloc del 30%, mentre que les operacions tancades després quedaven exemptes. La Generalitat, per la seva banda, vol que totes les transaccions abans de l’aprovació definitiva quedin exemptes d’aplicar aquest 30%.

Fonts de Territori han explicat al TOT Barcelona que la reunió s'ha ajornat a petició de l'Ajuntament, però no han donat més detalls i han assegurat que el motiu són les desavinences en relació als "aspectes tècnics" als quals ha fet referència el conseller del departament en un tuit. Damià Calvet ha insistit que la proposta ha de ser "tècnicament i jurídicament impecable abans de poder-la portar a aprovació definitiva".

En resposta a l'ajornament, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha criticat durament la Generalitat per voler canviar el text poques hores abans de la subcomissió. Era una reunió que, segons Colau, “no és un espai de debat”, sinó que es tracta d’una formalitat per validar la legalitat del text aprovat al ple. Visiblement contrariada, Colau ha recordat que la mesura ha passat tots els tràmits pertinents i que compta amb informes jurídics i econòmics favorables, a més d’haver aconseguit el suport de tots els grups excepte del PP, que hi va votar en contra.

El regidor portaveu del Grup Municipal Demòcrata (PDeCAT), Jaume Ciurana, ha donat suport a Colau i també ha puntualitzat que la Subcomissió d’Urbanisme “és una comissió tècnica i ha de mirar que les coses s’han fet bé, amb totes les garanties jurídiques”. Ciurana també ha defensat el posicionament del seu grup. “La decisió política al respecte és prou clara”, ha reiterat. “Tant el nostre grup com el d’ERC vam votar a favor de l’acord al consell plenari”.

“La conselleria ens ha traslladat a última hora que tenia dubtes sobre el text i que volia introduir algun canvi”, ha explicat l’alcaldessa en roda de premsa. “No podem acceptar rebaixes perquè només resten efectivitat a la mesura”. També ha criticat l’actitud del PDeCAT i ERC, que al ple van votar a favor de la mesura i ara la bloquegen a la Generalitat. Colau s’ha mostrat convençuda que el text compleix la llei catalana d’habitatge.

Oportunitats perdudes?

Calvet ha contestat Colau i ha negat que Territori vulgui “rebaixar” el text aprovat al ple i ha argumentat que té “una feblesa jurídica molt important” que posa en risc el futur la proposta. Alguns promotors ja han anunciat que portaran la mesura als tribunals i el conseller ha defensat que amb el redactat actual es podria tombar “en la seva totalitat”. El conseller també ha contradit Colau i ha reivindicat el paper de la subcomissió, que ha “d’analitzar i debatre” la legalitat dels expedients.

Respecte al període de transició del primer semestre de 2016, que entitats i Ajuntament han assenyalat com la principal font de discrepàncies, Calvet ha aclarit que la posició de la Generalitat és que “si el 30% [d’habitatge protegit] no és viable, no es pot aplicar”. El departament defensa que no es pot adaptar el percentatge a circumstàncies concretes ni rebaixar-lo per fer-lo viable en un període concret.

L’aprovació definitiva de l’obligació a destinar un 30% de les noves promocions a habitatge protegit fa setmanes que s’ha convertit en un estira i arronsa entre la Generalitat i l’Ajuntament. Segons dades oferides per Colau, només des de l’aprovació del text al ple de setembre, s’han demanat 234 llicències d’obra major o de gran rehabilitació i 157 certificats d’aprofitament urbanístic, que són el pas previ a la sol·licitud de llicència. “Són oportunitats perdudes que no ens podem permetre”, ha dit.

Un dels portaveus de l’Observatori DESC, Guillem Domingo, ha emplaçat a totes dues administracions a què intensifiquin els contactes, “al més alt nivell, si cal”, i resoldre els desacords abans del 5 de desembre, quan hi ha prevista una nova reunió de la comissió bilateral perquè la mesura sigui vigent tan aviat com sigui possible. Tant Colau com Calvet s'han mostrat oberts a dialogar per tirar endavant la proposta, tot i que ara mateix les postures semblen força llunyanes.

És la segona vegada en menys d’una setmana que Generalitat i Ajuntament fan públic el seu desacord per les polítiques d’habitatge. El passat dilluns l’alcaldessa de Barcelona va enviar una carta al vicepresident del Govern, Pere Aragonès, per recriminar-li la retallada d’un 30% de l’aportació de la Generalitat al Consorci de l’Habitatge de Barcelona, que actualment és de 9 milions d’euros i es troba lluny del que li correspondria. Poc després el Departament d’Economia va rectificar i va garantir els fons per aquest exercici.

Més informació
Irene Sabaté: "La regulació del lloguer ha d'anar acompanyada de mesures coercitives"
La Generalitat recupera part de les lleis d'habitatge
Avui et destaquem
El més llegit