L'AP-7 a Girona es prepara per rebre vehicles autònoms

És un projecte europeu amb més de 4,5 milions d'euros d'inversió i onze empreses i institucions del sector automobilístic

Un dels objectius és crear un model d'autopista que permeti un "tràfic ininterromput" | iStock
Un dels objectius és crear un model d'autopista que permeti un "tràfic ininterromput" | iStock

Del 12 al 15 de setembre es faran proves a l'AP-7 a les comarques gironines amb un vehicle connectat a través d'una xarxa 5G que li enviarà dades per provar diversos escenaris, entre ells un tram en obres o un embús. Es tracta del projecte europeu Inframix, amb més de 4,5 milions d'euros d'inversió, on hi participen onze empreses i institucions del sector automobilístic. Un dels objectius del projecte és crear un model d'autopista que permeti un "tràfic ininterromput, previsible, segur i eficient a través d'una infraestructura vial híbrida" on els vehicles convencionals puguin circular amb els automatitzats en un futur, segons ha detallat Autopistes, companyia del grup Abertis i un dels socis del projecte. Segons avança la Cadena Ser, l'indret on es faran les proves és el tram gratuït de l'AP-7 a Girona, entre les sortides de Vilademuls i Girona Sud.

Més info: El vehicle connectat ja factura a tota velocitat

Durant els quatre dies de proves es faran simulacions amb un vehicle connectat a una xarxa 5G amb conductor al seu interior que enviarà dades al cotxe sobre tres escenaris diferents: assignació dinàmica de carril, obres a l'autopista i embús de trànsit. Així, per exemple, en el primer cas s'avaluarà l'obertura d'un carril dedicat només a vehicles autònoms amb senyalització a la carretera com ara pintura al terra (és la imatge d'un vehicle blau i unes ones), panells digitals, la pantalla del vehicle o una tauleta. La idea és monitoritzar el cotxe i veure com reacciona a les indicacions que se li donen al fer-li canviar de carril davant un possible tram d'obres, accident o embús.

Per poder-ho portar a la pràctica, s'han hagut d'instal·lar tecnologies de detecció com ara sensors i comunicació 5G al lloc de les proves. Autopistes també ha liderat la creació de nova senyalització i altres elements físics amb l'objectiu de provar i avançar en la coexistència de vehicles convencionals amb d'altres d'automatitzats. També s'ha treballat en nous protocols de seguretat.

Més Informació
Catalunya, el primer laboratori obert de 5G a Europa
El coll d’ampolla del 5G: confiança, dades i talent
De què servirà el 5G?
Avui et destaquem
Comentaris