• Territori
  • La B-40, la infraestructura per frenar "l'empobriment" al Vallès

La B-40, la infraestructura per frenar "l'empobriment" al Vallès

El PIB del Vallès podria incrementar-se un 4,2% a llarg termini si s'executés la B-40

Protesta empresarial el 2022 pels "incompliments" de la B-40 | VIA Empresa
Protesta empresarial el 2022 pels "incompliments" de la B-40 | VIA Empresa
Bernat Bella
Periodista
11 de Maig de 2023
Act. 11 de Maig de 2023

"Des dels entorns econòmics i empresarials hi ha impaciència, perquè el temps va passant". És l'advertència del president de la Cambra de Sabadell, Ramon Alberich, davant de la falta de novetats sobre l'execució de la B-40 fins a Sabadell i, encara menys, sobre el perllongament fins a Granollers.

 

En aquest context de paràlisi i després de dècades d'espera, la Cambra i l'Institut Ostrom han presentat un estudi sobre l'impacte econòmic i social que tindria la B-40 pel territori, elaborat a partir d'analitzar l'impacte que han tingut infraestructures similars en altres territoris. Dit d'altra manera, sobre les conseqüències que pateixen la ciutat i la comarca per aquest "dèficit" històric d'infraestructures.

 

Ramon Alberich: "Estem davant de l'empobriment progressiu de la nostra ciutat"

I amb les dades a la mà, Ramon Alberich ha estat contundent: "Estem davant de l'empobriment progressiu de la nostra ciutat". El president de la Cambra ha denunciat que el PIB per càpita a Sabadell ha caigut de manera important els últims anys, passant de trobar-se en el 84% de la mitjana catalana al 69%.

Així, l'estudi de l'Institut Ostrom posa algunes xifres a l'impacte que tindria la B-40 pel territori. Pau Vila, president de l'entitat, ha anticipat "un salt molt important en el producte interior brut de la regió" i un "augment" de la productivitat i de la facturació de les empreses. A més, ha emfatitzat que en tractar-se d'una zona amb forta presència industrial, el retorn de la inversió és encara més elevat.

El viacrucis dels treballadors

Ramon Alberich ha reiterat la denúncia sobre la "congestió de tota la xarxa viària" que pateix la comarca vallesana. Una congestió, indica, que té impacte directe en la sinistralitat i la qualitat de vida i salut de les persones, que veuen disparar els temps de desplaçament per anar a treballar.

En aquest sentit, ha recordat un estudi de 2020, que xifrava 17 milions d'hores anuals perdudes amb un impacte de 290 milions d'euros. Unes xifres "escandaloses" que justifiquen la impaciència del teixit empresarial. Per tot plegat, reflexiona: "Quin impacte té el dèficit d'infraestructures i el fet de no haver construït la B-40 o tenir unes rondes perifèriques a una ciutat com Sabadell?".

Més riquesa

En aquest context, l'estudi de l'Institut Ostrom és contundent: la B-40 fins a Granollers implicaria un increment del PIB de l'1,5% i del 4,2% a mitjà i llarg termini i la desocupació cauria un 4,4%. I la renda dels habitants augmentaria en totes les capes socials. "La B-40 podria ser un element clau per la competitivitat futura de la indústria del Vallès i podria contribuir en la creació de riquesa i reducció de la desigualtat i pobresa", assevera Pau Vila.

Pel president de la Cambra, la B-40 suposa una "lluita contra l'empobriment i millora de la qualitat de vida de les persones".

La Ronda de Sabadell

La B-40 és una infraestructura dibuixada fa més de 50 anys i que havia d'unir Abrera amb Mataró per tal de connectar les diferents comarques metropolitanes. Dècades després, només s'han fet alguns trams a pedaços i amb retards interminables. El rebuig de moviments ecologistes per l'impacte de la via en el territori i la falta de consens entre ajuntaments, així com el dèficit en la inversió en infraestructures al Vallès en són alguns motius. Ara hi ha l'acord per acabar definitivament el recorregut entre Abrera i Terrassa i s'està negociant fins a Sabadell.

Des de la Cambra de Sabadell reclamen que no es confongui la B-40 amb la Ronda de Sabadell i alerten que seria un error fer passar la B-40 per una zona urbana. Per Ramon Alberich, és inaudit que una ciutat com Sabadell no disposi d'una ronda. De fet, aquestes infraestructures traurien 13.000 vehicles diaris de la zona urbana.

Ramon Alberich: "Hem de canviar el rumb que està prenent la comarca per la manca d'infraestructures"

Insistint en la caiguda del PIB a Sabadell, el president de la Cambra ha insistit que "el fet de no tenir aquestes infraestructures" provoca una renúncia al "creixement sostingut del PIB, que podria arribar fins al 4,2%". "Hem de canviar el rumb que està prenent la comarca per la manca d'infraestructures", recalca.

Per tot plegat, envia un missatge clar a les administracions catalana i espanyola: "La nostra àrea i empreses competeixen a nivell global. Hem d'exigir una solució el més ràpid possible. Que treguin els recursos d'on calguin. Els impostos que hem pagat els últims 40 anys són suficients per finançar l'obra".