
El sector turístic català fa temps que busca fórmules per diversificar-se més enllà del sol i la platja. D’entre les tendències amb més projecció hi ha el glàmping, una combinació de natura i confort que ha obert un nínxol de mercat amb alt potencial de rendibilitat i creixement. En aquest context, a Canyelles, a tocar de Vilanova i la Geltrú, hi trobem Heretat del Castell, un projecte familiar que ha sabut evolucionar des d’un petit restaurant fins a convertir-se en una empresa capaç de competir en el segment del turisme experiencial.
Avui, el negoci diversifica ingressos entre allotjaments singulars, casaments i restauració, i consolida un model basat en la innovació i la gestió professional sense perdre l’essència familiar. “Els meus avis, Gabriel i Teresa, només volien una cosa: tenir tota la família unida en un mateix projecte”, recorda a VIA Empresa Marc Bertran, tercera generació al capdavant de l’empresa, juntament amb el seu germà Pau. Cap dels dos arriba a la trentena d'edat: el primer ha fet 26 anys i el segon 28.
De botiga de queviures a empresa d’experiències
L’aventura va començar de manera humil: una botiga de queviures amb menjars per emportar i un restaurant aixecat “a pic i pala” per l’avi Gabriel, constructor de professió. El 2000 va obrir portes La Pedrera, un restaurant familiar que ràpidament va atraure clients de tot el Penedès i l’àrea metropolitana, gràcies a la qualitat de les carns a la pedra i a un ambient familiar que es feia notar. L’èxit va obligar a créixer, i el 2008 van inaugurar un nou espai amb capacitat per a banquets i celebracions. Va ser el 2023 quan es va acabar de consolidar el projecte tal com es coneix avui dia.
Bertran: “Els meus avis, Gabriel i Teresa, només volien una cosa: tenir tota la família unida en un mateix projecte”
Amb el pas dels anys, l’empenta dels pares d’en Marc i en Pau i l’entrada dels germans va fer evolucionar el projecte. La clau? Posar en valor els talents de cadascú. “El Pau és fisioterapeuta i s’encarrega dels massatges i també de la comunitat digital; jo, com a economista, porto la gestió. El meu pare és xef de les bodes i de les suites, la mare és wedding planner, i el tiet continua dirigint la cuina”, explica Bertran. El resultat: un model integrador on la família és tant l’equip com l’essència del producte.
L’encant de les “Bubble Suites”
La gran aposta d’Heretat del Castell ha estat la creació d’allotjaments singulars, especialment les “Bubble Suites”, bombolles transparents sota les estrelles que combinen natura i confort. Una proposta que s’inscriu dins la tendència creixent del glàmping, on el luxe es posa al servei de l’experiència.
El concepte de glàmping, que fusiona els termes glamour i càmping, va ser encunyat a la Gran Bretanya el 2005, i des de llavors ha anat guanyant popularitat. Aquesta forma de càmping “glamurós” està en plena expansió a Europa i a escala global. Lourdes Barriuso, advocada especialista en dret immobiliari, assenyala en un article publicat a Idealista que els ingressos del turisme de càmping al continent podrien assolir els 5.700 milions d’euros el 2027, amb el glàmping representant fins al 25% del mercat. En el cas d'Heretat del Castell, però, prefereixen no concretar dades de facturació.
Els ingressos del turisme de càmping podrien assolir els 5.700 milions d’euros el 2027, amb el glàmping representant fins al 25% del mercat
A escala mundial, un informe de Wise Guy Reports estima que el mercat, valorat en 3,64 mil milions de dòlars el 2023, podria créixer fins a 8,5 mil milions l’any 2032, amb una taxa anual propera al 10%. Aquestes dades reflecteixen un sector en auge i van suposar una oportunitat d’innovació per als emprenedors de Canyelles.
Heretat del Castell ha aconseguit captar un públic molt específic: parelles que cerquen experiències exclusives i personalitzades. “Totes les nostres suites són diferents, i cada una busca treure la gent de la seva quotidianitat de manera senzilla i planera”, explica Bertran. Les xarxes socials han estat fonamentals per a aquesta projecció. Instagram, TikTok i altres plataformes actuen com a finestra al món i com a canal per arribar a un públic jove. La col·laboració amb influencers ha estat una aposta que, malgrat tenir moments de més o menys impacte, ha reforçat la imatge pública d’Heretat del Castell.
Sense lloc per a l’autocomplaença

El negoci dels Bertran Tardà és avui un referent al Garraf i arreu del territori en el segment d’experiències romàntiques i celebracions. Però, segons en Marc, no hi ha lloc per a l’autocomplaença: “L’amor és atemporal i sempre existirà, però nosaltres no podem aturar-nos. Si deixéssim de pensar en el que volen les persones, el projecte moriria. El repte és continuar innovant per oferir moments autèntics i inoblidables”, sentencia.
En un entorn turístic competitiu i en transformació, l’aposta per la personalització i l’autenticitat sembla la recepta de futur. A Canyelles, sota un cel ple d’estrelles, Heretat del Castell ha sabut trobar la seva fórmula per triomfar. “Fa temps que Heretat del Castell no és només un lloc, sinó un somni familiar fet realitat. És un espai viu, ple de personalitat i coratge, que creix amb cada història d’amor, de celebració i de connexió”, conclou Bertran.