El fenomen de la Xina, a debat a la Jornada d'Emprenedoria

El fundador d’Infonomia i Co-Society destaca que el centre de gravetat del món econòmic es desplaça de forma inexorable cap a Àsia

La 11 Jornada d'Emprenedoria organitzada per la Cambra de Terrassa i l'Ajuntament de Sant Cugat | Cedida La 11 Jornada d'Emprenedoria organitzada per la Cambra de Terrassa i l'Ajuntament de Sant Cugat | Cedida

Tothom pot ser un emprenedor si té una bona idea, sap col·laborar amb altres, posa tota la il·lusió del món en el seu projecte i l’estructura d’una forma escalable que li permeti arribar a un món global que ara, sí o sí, passa per Àsia i, sobretot, per la Xina. Aquest podria ser el missatge conjunt dels ponents de l’11a Jornada d’Emprenedoria que amb el lema El repte de la internacionalitat en un món glocal s’ha celebrat al Teatre-Auditori de Sant Cugat del Vallès. La jornada, a la qual han assistit prop de 450 persones, majoritàriament joves, ha estat organitzada per la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Terrassa i l’Ajuntament de Sant Cugat.

El fundador d’Infonomia i Co-Society i considerat l’home del país que més sap d’innovació, Alfons Cornella, s’ha centrat en la col·laboració com a nou paradigma en el món de l’emprenedoria. Let’s-Co és el seu lema. Assegura que el món és cada vegada més complex i saber competir ja no és suficient per afrontar aquesta complexitat: “I el problema és que sabem competir, però no sabem col·laborar”.

En la seva exposició ha desgranat multitud d’exemples del que fins ara s’ha considerat col·laboració: ajuntar dues marques en un producte per guanyar mercat; o combinar la capacitat i know-how d’un procés productiu a una marca amb “valor” per vendre més o aconseguir un major marge comercial. Experiències que, en la seva opinió, presenten problemes a mitjà i llarg termini i acaben, moltes vegades, per desaparèixer. Cornella considera que la veritable col·laboració és aquella en la que es combinen coneixements i pràctiques, encara que siguin de sectors molt diferents, per generar un producte nou que cobreix una necessitat.

La mentalitat dels xinesos

Cornella, que concentra actualment els seus esforços en fomentar aquest tipus de col·laboració mitjançant Co-Society, també defensa que només serà el treball conjunt de les empreses el que permetrà afrontar el repte que per l’economia i les empreses de tot el món suposarà el que ell denomina el “fenomen de la Xina”: “El que vindrà no és el que ara coneixem, si no una altra cosa que els xinesos han estat desenvolupant en els últims 10 anys, i que neix en el moment que van decidir concentrar els seus esforços en R+D”.

En aquest sentit, ha destacat l’esforç de la Xina en crear el Belt and Road, una xarxa d’infraestructures per crear una comunicació directa entre Àsia i Europa per terra (amb tren) i per mar, i que els porta a invertir a Àfrica i a Europa. Per a Cornella “no hi haurà futur que no passi per Àsia” i ha animat als futurs emprenedors a explorar el mercat asiàtic de la mà de les Cambres o d’institucions com Acció i a desenvolupar-se en aquest mercat de la mà d’un partner xinès.

En la seva opinió, el gran secret del creixement de la Xina és que els empresaris xinesos han apostat decididament per fer de mentors de milers de startups i ha reclamat actituds similars als empresaris catalans.

Més informació
Talamàs: "La Cambra de Catalunya no tenia cap sentit"
La iniciativa Vallès Empresa neix "per afrontar els reptes del segle XXI"
Alberich: “Ens queixem del model radial d'Espanya, però a Catalunya passa el mateix”
Avui et destaquem
El més llegit