CA | ES

El Port de Tarragona es consolida amb 32,4 milions de tones el 2018

El president Josep Maria Cruset destaca que la diversificació de tràfics compensa la davallada d'hidrocarburs

El Port de Tarragona també necessita millores en les connexions| EP El Port de Tarragona també necessita millores en les connexions| EP

El Port de Tarragona ha tancat el 2018 amb un tràfic de 32,4 milions de tones, un 4,8% menys que l’anterior. El fuel, el gasoil i la benzina han passat de 5,67 a 3,79 milions de tones en només un any per fets “conjunturals”, com ara la parada tècnica programada a la refineria de Repsol. El seu president, Josep Maria Cruset, ha valorat que el 2018 ha estat un any de “consolidació” davant els resultats “excepcionals” del 2017, que va ser el segon millor exercici de la història de la infraestructura.

La davallada “conjuntural” del 33% en el tràfic d’hidrocarburs s’ha compensat gràcies a la diversificació dels tràfics, segons s'ha informat en un comunicat. En aquest sentit, el moviment de cereals i pinsos ha viscut també el millor exercici històric amb 5,52 milions de tones, el que suposa un 20% més. Tot i que suposen menys volum, el tràfic de fruita, hortalisses i llegums ha crescut a l’entorn del 40%, amb poc més de 195.000 tones. 

Altres tràfics que continuen progressivament a la baixa són el carbó, que ha passat de 3,7 a 3 milions de tones -un 18% menys-; i el transport d’animals vius, que ha passat dels 344.000 caps del 2017 a 226.000 el 2018. El tràfic de contenidors continua en tendència negativa i passa de 62.888 TEU a 58.106 - de 591.000 a 552.000 tones-, malgrat que els esforços del Port i l’operador per revertir la davallada. Al seu torn, els líquids a doll han caigut un 2% i s’han quedat en 9,3 milions de tones, la segona millor dada dels darrers quatre anys.

En l’àmbit de la càrrega general, els productes siderúrgics han repuntat un 18% i el moviment de vehicles ha passat de les 236.000 unitats del 2017 a gairebé 257.000 el 2018. La pasta de paper també continua amb una tendència alcista i passa de 585.000 tones a 627.000 el 2018, un 7% més. 

Pel que fa a altres segments de negoci, el butà i propà han pujat de 1,26 a 1,68 milions de tones, i la sal potàssica ha repuntat un 50% per qüestions operatives de l’operador, situant el tràfic en unes 680.000 tones. Les instal·lacions també han mogut unes 960.000 tones d’asfalt, un 9% més, la majoria de les quals s’exporten als Estats Units. 

Inversió, ZAL i connectivitat intermodal 

Alhora, el Port de Tarragona ha ingressat 56,5 milions d'euros durant el 2018, tot just un 1,5% menys que l’any anterior. Enguany la institució invertirà 25 milions d'euros amb la vista posada en els projectes de connectivitat intermodal. Un dels puntals estratègic de futur, juntament la ZAL, és el projecte de terminal intermodal a Guadalajara, Puerto Centro. 

El resultat d’explotació ha estat de 8,7 milions d'euros i l’Editda, de 31,4 milions d'euros respecte els 32,2 del 2017. Pel que fa al cash flow, l’indicador se situa en 29,9 milions d'euros respecte els 31,3 milions d'euros del 2017. A més, l’any 2018 el Port ha fet inversions per un import de 18,5 milions d'euros i ha situat l’endeutament en 54,7 milions d'euros. 

Cruset: “Les inversions del 2019 més les que ja hem fet ens permeten agafar embranzida per ser competitius en el sector i ens permet coordinar-ho amb augment exponencial de la connectivitat intermodal del Port de Tarragona”

“Les inversions del 2019 més les que ja hem fet ens permeten agafar embranzida per ser competitius en el sector i ens permet coordinar-ho amb augment exponencial de la connectivitat intermodal del Port de Tarragona”, ha conclòs el president. D’altra banda, preguntat pel tercer fil ferroviari, Cruset s’ha mostrat escèptic que entri en servei el 2021 i ha admès que la manca d’ample europeu els “preocupa” i els “desespera” perquè els fa perdre oportunitats de negoci. 

La comparació amb el Port de Barcelona

Com a novetat en els tradicionals balanços anuals, el Port de Tarragona ha comparat els seus resultats amb els del Port de Barcelona, a escala territorial. La conclusió és que, de forma ponderada en base al PIB de cada demarcació, les instal·lacions tarragonines tenen més capacitat per mobilitzar tones i ingressos. Així, per cada milió d’euros de PIB, el port Barcelona mou 420 tones i genera 1.102 euros d’ingressos, mentre que de Tarragona mou 1.379 tones i genera 2.404 euros d’ingressos. 

El Port preveu començar enguany les obres d’ampliació del Moll de Balears, on actualment se centralitza l’arribada de creuers. Els treballs duraran tot l’any 2020 i s’enllestiran el 202, amb una inversió que s’enfilarà als 25 milions d'euros. Les obres permetran guanyar amplada a l’actual moll, estacionar creuers en doble línia i habilitar-hi una terminal i un aparcament. 

A mitjà termini, el Port traslladarà l’activitat de creuers al futur dic dels Prats i, a llarg termini, preveu establir l’activitat de forma definitiva al sud del port esportiu, “als peus de la ciutat de Tarragona”. Cruset ha justificat que la planificació respon als tràmits administratius de què es disposen a dia d'avui i a la complexitat, de diversos anys, que suposarà materialitzar els Prats i la terminal definitiva. El president ha defensat que els molls seran polivalents i, un cop deixin de rebre creuers, podran acollir activitat industrial com la resta d’espais. 

En clau local, Cruset ha anunciat que el 15 de març s’inaugurarà la remodelació del passeig marítim, que ha tingut un cost de 900.000 euros. El port també destinarà 2,5 milions d'euros  a rehabilitar l’antiga seu de l’Autoritat Portuària, que acollirà oficines.

Més informació
El Port de Barcelona és el primer de l'Estat en passatgers de creuers i el tercer en mercaderies
Tarragona obre els seus carrers al lloguer compartit de patinets elèctrics
La demanda de sòl impulsa els centres logístics de Tarragona
Avui et destaquem
El més llegit